Friday 18 April 2008

Hareide vil at all ungdom skal ut et år i samfunnstjeneste. (In Norwegian).



Knut Arild Hareide, vil at all ungdom, skal bruke et år av livet sitt, på å komme ut i samfunnstjeneste.

Det er sikkert artig nok det, for folk som har rike foreldre, eller har fått barnetrygden, spart opp på bankkonto, fra de var født omtrent.

Men hva med folk som prøver å få kontroll på livet sitt, med jobb og studier da.

Så må de plutselig på noe samfunnstjeneste-greier, et år, som de ikke har noe som helst motivasjon for, fordi, Knut Arlid Hareide, kunne tenke seg at ungdom som fester i Hemsedal, skal få et annet perpektiv.

Er det noe unnskyldning, for å tulle med livene til folk som prøver å få orden på studier og jobbing og sikkert familegreier, og kjæreste-greier, og eventuelt samboer-greier og sånt.

Så skal Hareide komme, og fucke opp livene dems, og beordre dem, til å bruke et år i huttaheita, og tørke gamlinger i ræva, eller være i militæret, som det alltid har vært da.

Er det noe god grunn, Hareide, at du synes de trenger perspektiv?

Hva om ungdommene, eller noen andre, synes at politikerne trenger perspektiv?

Hva hvis det kom forslag, om at alle politikere, skulle bli sendt, et år, til Alta, eller Mo i Rana, og jobbe i noen gruver eller i en butikk, eller noe, på minstelønn, et år, fordi noen har tenkt tanken, at de trenger et nytt perspektiv.

Jeg mener, at hvis folk trenger nytt perspektiv, så la dem finne ut av og ordne det selv.

Og ikke tull med livene dems.

Nå vet jeg at militærtjenesten, har fungert sånn i mange år.

Jeg måtte jo selv i militæret, før jeg var ferdig med studiene.

Og da jeg var ferdig i militæret, så stod jeg der, med jobb hver 14. dag, og nesten ansvaret for søstra mi, som hadde flytta inn på rommet mitt, på Ungbo-kollektivet der jeg bodde.

Så det ødela vel litt for studiene osv. ja.

Så da begynte jeg å jobbe på Rimi.

Men jeg tror ikke jeg hadde begynt å jobbe på Rimi, hvis ikke staten hadde bestemt, at jeg måtte pluteslig et år i militæret.

Og jeg hadde ingen mulighet til å velge.

Staten valgte for meg.

Så jeg er vel tilhenger av at folk skal få velge selv.

Hvis man hadde hatt et forsvar basert på vervede soldater, så ville dem vært en del mer motiverte.

Og folk hadde sluppet å miste kontrollen på livene sine, fordi at Hareide, eller noen andre, synes at folk trenger et annet perspektiv.

Men jeg synes det er latterlig, at staten skal bestemme for folk, hva dem skal gjøre et år, mitt i etableringsfasen, og med forstyrrelse av jobb og studier osv., så det synes jeg er litt tåpelig.

Så hvordan perspektiv folk skal se på ting fra, det synes jeg han kan overlate til folk selv å bestemme.

Det er vel ingen som bestemmer over hvilket perspektiv Hareide skal se på livet fra, så da synes jeg han kan la andre folk få lov å bestemme sånn ting selv, og ikke blande nesa si opp i andre sine liv.

Folk har vel en hjerne selv, som de kan bruke til å tenke på sånne ting som perspektiv med, så de trenger vel ikke hjelp av politikere eller staten for å gjøre det.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).