Monday 31 March 2008

Onkel Politi. (In Norwegian).

Jeg husker en gang på 90-tallet, som jeg og halvbroren min Axel, hadde vært på byen, på Studenten.

Når dem stengte, sånn 3 - 3.30, så stod det en full, stor bolle med sitroner og andre citrus-frukter, oppå bardisken på Studenten, i første-etage der, på bakkenivå med Karl Johan.

Så dro broren min med seg en sitron, av en eller annen anledning.

På Studenten, så var det sånn, at broren min kom inn gratis, men jeg måtte betale.

Ikke spørr meg.

Det var ikke alltid like enkelt å kommunisere med broren min, for han var så tøff i tryne osv.

Men men.

Dette her var vel i 96 eller noe, kan jeg tenke meg.

Så gikk vi opp Ullevållsveien da, for bruttern skulle ligge over hos meg vel, siden han bodde ute ved Furuset.

Så begynner han å kaste sitron opp i lufta da.

Forrige gang vi var ute, så hadde han lagd et helvetes spetakkel på veien hjem.

Han rivde ned noe veiarbeid-sperringer eller noe, så det kom en kar i vinduet i et hus, som ropte og kjefta noe jævlig.

Så når han begynte å kaste sitron opp i lufta.

Så tok jeg fra han sitron, før han skulle begynne å gjøre noe lureri.

Hive sitron på noen, eller noe.

Men han har trent mye karate og vekter og kung-fu osv., han broren min.

Så han er mye kraftigere enn meg da.

Selv om jeg er eldre.

Så jeg tenkte, jeg får prøve å hive bort den sitronen da.

Før bruttern tar den tilbake, og hiver den på noen.

Vi gikk opp Ullevållsveien, sånn at vi hadde Vår Frelsers Gravlund på høyre side.

Og på venstre side, så var det egentlig ikke noe sted å hive sitronen.

Det var stenbygninger, så den hadde vel bare spretti tilbake.

Jeg tenkte, at jeg kunne nesten ikke hive sitronen oppå gravene på granvlunden osv.

Men det var en kirke rett foran oss da.

Det var vel Svenska Kyrkan, tror jeg.

Uten at jeg huska det da.

Men jeg prøvde å hive sitron i kirka, sånn at den fulgte kirka, og landa kanskje mellom kirka og gravlunden f.eks. da.

Men sitron spratt litt feil.

Så den spratt til venste, ut i veien i stedet.

Jeg hadde jo drikki øl hele kvelden, så det kan ha vært en faktor.

Også traff jeg nesten en kar som var dobbelt så stor som bruttern omtrent.

Han må vel ha vært 150 kg kanskje.

veldig kraftig kar.

Ikke tjukk, men bare muskler.

I 20-åra, vel, en tøffing med veldig kraftig overkropp, som en bodybuilder omtrent, men mer tøff og ikke så velproposjonert, må man vel si.

Han sa vel, er det eple.

Noe sånt.

Han var vel ikke så smart.

Så sa jeg sorry.

Så da var det greit virka det som.

Så begynte bruttern å fnise.

Å er det eple osv.

Så synes jeg det så ut som han tøffingen ble irritert.

Så jeg fikk med bruttern til å gå over på andre sida av veien.

Og da vi var over på andre sida, så kom plutselig han tøffingen, og løp inn i bruttern, så han datt i bakken.

Så dytta'n meg inn i veggen på det gamle rikshospitalet der, tror jeg det var.

Så spratt jeg tilbake da.

Så bare stod vi og stirra på hverandre.

Jeg var klar til å slå, hvis han prøvde å slå da.

Så da slo han ikke da.

Og bruttern lå bare nede på bakken.

Av en eller annen anledning.

Så kom politiet.

En liten, kort kar, og en politidame.

Dem skrev opp mitt navn, og han tøffingens navn.

Men bruttern behøvde ikke si navnet.

Så skulle han politi-karen, skrive meg opp et eller annet sted da.

Så lurte jeg på hva det betydde.

Så sa han tøffingen, veit du ikke det engang.

Så sa ikke politiet noe.

Så vi måtte bare gå.

Det virka ikke for meg, som at politi-karen, hadde så kontroll på han tøffingen, han var jo dobbelt så stor.

Så vi bare gikk.

Men det er mulig han skrev meg opp noe sted da.

Men han ville ikke forklare.

Jeg tenkte at jeg kunne bare ringe på mandag.

Men når mandagen kom, så var jeg ikke helt sikker på hvor jeg skulle ringe, og hvordan jeg skulle forklare.

Så det ble ikke noe av.

Men det er mulig dem har meg skrevet opp noe sted enda da.

Sånn kan det gå.

Men jeg synes det var rart, at dem skulle ha fremme en full bolle med citrus-frukter, på bardisken til Studenten, sånn ca. kl 3 eller 3.30, natt til søndag.

Hvis dem brukte dem i baren, så burde dem vel ikke ha dem på disken.

Og det var et sted på disken, vendt mot Karl Johans gate.

Der var det vel ikke servering en gang.

Det var like ved den runde trappa ned til kjellern der.

Så hva den bollen gjorde der, og så sent, det er vanskelig å si.

Og hva broren min skulle med sitron, det er vel heller ikke så enkelt å si.

Men noe var det vel.

Men det er bra at politiet veit hva de driver med da.

Og svarer folk ordentlig når de spørr.

Så det er bra.

Det er helt sikkert.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).