Wednesday 26 March 2008

Grandiosa 33: Vet du hva du blir hvis du spiser mye poteter? (In Norwegian).

Jeg tar det her under Grandiosa, siden det er i omtrent samme kategorien.

Jeg har jo jobba 12 år i Rimi, og 2 år på OBS Triaden og et år på CC Storkjøp i Drammen.

Så jeg har hørt en del av hva kundene pleier å kommentere om i butikken.

Og noen av de kommentarene, dem er jo litt snåle, så dem fester seg mer eller mindre i hue da.

Så kommer jeg på dem nå da, når jeg skriver om Grandiosa osv.

En av dem er:

Jeg står og legger opp frukta.

Kunde, mann i beg. av 50-årene vel: Vet du hva du blir hvis du spiser mye poteter?

Jeg: Nei.

Kunde: Da blir du dum.

Jeg: Later som jeg syns det var artig, og tenker litt, og fortsette å legge opp frukta.


Også er det jo dette utrykket da:

Dum som et brød.

Jeg lurer på om det her er sånne vitser, som eliten (de som er 'in the know'), lager, for å ha det artig på de vanlige folkas bekostning.

For eliten spiser sunn mat.

Mye frukt og grønnsaker.

Vet eliten, noe som ikke vanlige folk vet?

Er det sånn at for oss nordiske, så passer det ikke med mat fra Amerika, som poteter og mais/tortilla-chips f.eks.

Fordi vi har ofte blodtype 0. (Hvorfor heter det blodtype 0, de andre heter A og B, skal de som har blodtype 0 utryddes?, eller er de null verdt?).

Eller det kan være noe annet og.

Men kan det være sånn at vi i norden ikke tåler mat som poteter og loff osv.

At det er derfor bestemor sa at loff ikke var sunt?

Fordi da blir alt blodet i magan.

Og ikke noe kommer til hue.

Og man blir dum.

Kan det være sånn det henger sammen?

Hvis noen vet mer, så kan dem jo eventuellt skrive kommentar.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).