Sunday 23 March 2008

Krig i Norge? 82: 'Oslo-tonen'. (In Norwegian).

Da jeg jobbet som butikksjef på Rimi, fra 98 til 02, så var jeg på et kurs av noe slag, på Rimis hovedkontor, i Sinsenveien i Oslo.

Og da holdt regionsjef Jon Bekkevold, noe kurs om at man skulle si, 'takk for at du valgte Rimi', eller noe sånt, når kundene var ferdige å handle.

Men han snakket også om noe som het 'Oslo-tonen'.

Og det betydde, at i Oslo, så behøvde man ikke å være noe særlig høflige.

Fordi i Oslo, så var alle folk uhøflige fra før.

Han sa det vel ikke bokstavelig sånn.

Men dette var vel essensen av det han mente/sa.

Men hva kommer det av at alle folk er så uhøflige i Oslo?

Er ikke alle folka fra samme land osv. da?

Er ikke det litt rart, at det skal være en slik 'Oslo-tone'?

Har det alltid vært sånn?

På 50- og 60-tallet, var det vanlig tone å være uhøflig i Oslo da og?

Hvis man er uhøflig, betyr det at man er kommunist/sosialist da?

Det er vel fler enn sosialistene som er uhølige i Oslo.

Og jeg sier ikke at alle er uhøflige.

Men det kan virke som om det er en tone som kunne vært høfligere da, som Bekkevold pratet om på møte.

Eller er det sånn, at ingen bryr seg?

Eller er det et tegn på at det egentlig er en slags krig i Norge?

At det er en til dels usivilisert tone?

Altså nesten mer som en krigersk tone?

Hva går denne krigen ut på?

Er det noe med kommunister osv.?

Ja, nå spørr jeg mye rart, men det virker som at det er noe som foregår.

Så da er det vel greit å spørre om sånt, og skrive om det på bloggen da, skulle man tro.

Får man håpe i hvertfall.

Så hvis det er noen som leser det her, så kan dem jo skrive kommentar eventuelt, hvis jeg har skjønt det feil.

Så får man se hva som skjer.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).