Friday 25 July 2008

Hvordan aktivere en versjon av Windows, på flere maskiner, del 2.

Jeg får ta med en del til, av aktiveringsskolen, for Windows.

De som sitter å aktiverer Windows over telefon, de blir kallt agenter.

Og jeg jobbet som en sånn agent, i nærmere et og et halvt år, dvs. fra slutten av august 2005, til desember 2006.

Og de siste ukene, var jeg permitert, for jeg hadde varslet om noe som virket som noe mafia eller mob. i firma.

Så ble jeg utsatt for en konstruert oppsigelse, og måtte finne meg en ny jobb.

Det var også mye trakassering/mobbing fra ledere.

Og det var også tull med skift-planer osv, og ulovlige ledelsesmetoder, som var offisielle, såvidt jeg forstod det, det var snakk om straff/forsterking/mobbing, som lederne ble lært opp til å bruke.

Det virket også for meg, som at de foregikk misbruk av de damene, fra hele norden, som jobbet der.

(Se bloggen min for mer info).

Og denne Microsoft-aktiveringen, har ikke noe hovedmål.

Altså, jeg jobbet i Rimi i mange år, og da fikk vi beskjed, at Rimis hovedmål, var å få fler og mer fornøyde kunder.

For vår butikk da, Rimi Nylænde, på Lambertseter.

Men Arvato/Microsoft sin produktaktivering, hadde ikke noe hovedmål.

Så man visste ikke hva som var mest viktig.

Fornøyde kunder, å bruke kort tid på samtalene, eller å stoppe flest mulige ulovlige aktiveringer.

Dette fikk vi ikke oppgitt, så hele tiden, så kunne lederne si, at det og det var viktig, og man kunne ikke forsvare seg å si, at det viktigste var fornøyde kunder, f.eks., fordi det manglet et definert hovedmål.

Så man var et lette bytte, for mobbing/'terror', fra lederne.

Og en maskin, kunne like gjerne ha gjort den jobben.

Man kunne like gjerne satt en datamaskin, med tale-generator, til å gjøre jobben.

Så hvorfor Microsoft, absolutt skal ha folk, mest pene, unge damer, til dette, det lurer jeg litt på.

Vi var også lavt lønnet, ca. 55 norske kroner i timen.

Vi var i England, i Liverpool.

(Men vi skulle helst ikke si at vi var i Liverpool, husker jeg leder Marianne Høkås, sa, fordi vi ville ikke at noen skulle prøve å spore 'agentene', som hun sa, for damenes del da. Så vi fikk bare si England, men hun Marianne sa det til meg og, at jeg fikk ikke si at vi var i Liverpool, i tilfelle noen skulle prøve å spore meg opp! Så det var kanskje litt rart dette, kan det ha vært en unnskyldning av noe slag?).

Men grunnen til at jeg skriver dette, at maskiner like gjerne kunne ha gjort dette.

(Nå forklarer jeg dette, slik at noen kanskje kan rydde opp i hva som foregår, for jeg mistenker at noen ikke spiller med rene kort her, så kanskje man kunne ha ryddet opp i Microsoft-aktiverings problemene, som jeg har nevnt mer om på blogg).

Alstå, når noen ringer for å aktivere Windows, så har de et installasjons-id, en rekke med tall, på skjermen.

Fra disse tallene, så kan agenten se, hvor mange ganger, som den aktuelle lisensen har vært aktivert.

Så hvis den har vært aktivert 100 ganger, så skjønner man at noe er feil.

Det var firma, på Sørlandet, som solgte PC-er, med ferdig installert Windows, uten cd-er.

Som bare brukte samme lisensen på alle pc-ene.

De averterte i Fedrelandsvennen osv., husker jeg.

Dette rapporterte jeg om, mange ganger, men jeg fikk aldri høre, at noen gjorde noe med det.

Så kanskje ikke aktiverings-problematikken, var det viktigste, med Microsoft-aktiveringen?

Kan det ha vært noe med alle de fine, unge damene, som neppe visste hva f.eks. et hovedkort var?

Ikke vet jeg.

Men, det som skjer, når folk ringer, så kan man se, som agent, hvor mange ganger lisensen har vært aktivert.

Men, hvis folka sier, at den har vært aktivert på samme maskin.

Altså at det er en, gjenninstallering, på samme maskin, pga. virus f.eks.

Så er det ikke noe, som agenten kan si.

Selv om agenten kan se på skjermen, at programmet har vært aktivert, 20-30 ganger tidligere, f.eks.

Så kan ikke agenten nekte å aktivere programmet, sålenge kunden sier, at det programmet kun har vært installert på en maskin.

Så da lurer jeg, hva er da vitsen, med å ha 10-20 folk sittende, om en ikke samtidig, men kanskje 3-10 folk sittende, å aktivere over telefon, hele dagen, hvis en maskin like godt kunne ha sjekket dette?

Kunder, som virket oppegående, gjorde også et poeng av dette.

Så hva er da poenget, med å ha masse pene, unge damer/jenter, for det meste, sittende, i et kontorlandskap, i den store Cunard bygningen, i Liverpool, som er omtrent like stor som en katedral, og hvor flere hundre ansatte jobbet for Arvato, som drev Microsoft-aktiveringen.

Blant annet var det telefonsalg/service for '3', mobilselskapet, som Arvato hadde, før de mistet den kampanjen, av en for meg ukjent anledning.

Og for '3', så jobbet det vel mellom 100 og 200 personer samtidig.

I hvertfall hørtes det ut sånn, for oss som satt innimellom dem, oss skandinavene, på Microsoft-aktiveringen.

Det må ha vært over 100 folk, på '3'-kampanjen, som jobbet samtidig, vil jeg tro.

Kanksje fler.

Så hva som var poenget med dette.

Om poenget bare er, at noen ledere, eller Illuminati (som jeg synes det virket som var linket til bygget, det står mer på blogg), skulle ha tilbang på fine, unge damer, på et sted det ikke kunne merkes lett, at noe foregikk?

Jeg sier ikke sikkert at det var sånn.

Men jeg har blitt så mye motarbeidet, når jeg har prøvd å få en arbeidssak, om problemene i firma, gjennom rettsystemet, så jeg må si, at myndighetene, er innvolvert, i å dekke over hva som har foregått.

Så da kan ihvertfall jeg prøve å gjøre min del, til å bidra til, at det som foregikk der, ble kjent, selv om jeg ikke vet annet enn det jeg så, da jeg satt der og aktiverte, og det var ikke så mye.

Men det er tydelig at det er noe som har foregått, som myndighetene ikke vil skal bli kjent.

Så da får vi se om det er mulig å finne ut mer om det etterhvert.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/22/541491.html#comments_container#comments

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).