Thursday 31 July 2008

Jeg kom inn på videregående skole i Buskerud, selv om jeg bodde i Vestfold. (In Norwegian).

Jeg var ganske flink på skolen, da jeg vokste opp, og jeg pleide alltid å være en av de beste i klassen, selv om jeg hadde mange andre interesser, enn å lese lekser osv., som kanskje synes var litt kjedelig, men jeg pleide å følge med i timen osv.

Men men.

Jeg bodde jo på Bergeråsen, i Svelvik kommune, nord i Vestfold.

Men Vestfold, og Buskerud, hadde en avtale, som sa, at de 10 beste søkerne fra Vestfold, på videregående skole, de kunne få lov å gå på skole i Buskerud.

Dette fordi, at Svelvik kommune, spesiellt vel, og kanskje også Sande, soknet til Drammen by, som ligger i Buskerud.

Fra gammelt av, så var Svelvik en del av Hurum preste-distrikt, eller sogn, eller hva det heter.

Svelvik, eller Strømm, som det het før, var del av et preste-sogn, som lå på Hurumlandet, på den andre siden av Drammensfjorden.

Og Hurumlandet, ligger jo i Buskerud fylke.

Det er nesten som for Oslofjorden, at på samme måte som at Bærum sogner til Oslo, selv om det ligger i Akershus, så sogner Svelvik til Drammen.

Så sånn er det.

Mens for Oslofjorden, så ligger jo både den østre og vestre delen av Oslofjorden, nærmest Oslo, de ligger i Akershus, som f.eks. Bærum og Ski.

Mens for Drammensfjorden, så ligger Hurum i Buskerud, og Svelvik i Vestfold.

Så sånn er det.

Men jeg fikk en av de plassene da, så jeg kom inn på skole i Drammen, på 3. året, på videregående.

For jeg hadde tre 6-ere, og resten 4-ere.

Selv om jeg ikke skjønte hvorfor jeg ikke fikk 5-ere i språkfagene f.eks., for jeg hadde vært mye i England, og på ungsskolen fikk jeg bra karakterer i norsk, enten M, selv om det også var noen år, som jeg fikk 3-4 S-er, særlig i 7. og 8. klasse.

Andre halvåret, i 7. klasse så fikk jeg 3 eller 4 S-er, og det samme første halvåret i 8. klasse.

Enda jeg bodde alene siden jeg var ni år, og ikke gjorde noen lekser, for jeg hadde så mange andre interesser, data, elektronikk, fotball, skyte med luftgevær, kjøre båt på fjorden, være med kamerater, blant annet tremenningen min fra Lørenskog, og noen gangen noen fra klassen, jobbe for fattern på verkstedet og annet, alt mulig egentlig.

Vi dreiv mye å kopierte Rambo og Mad Max-filmer og C64-spill og sånn, i helgene, det synes vi var artig.

Men jeg fikk noen S-er alikevel, hvis jeg prøvde.

Men jeg ble mye mobba, pga. jantelov osv., så de siste halvårene, på ungdomsskolen, så lå jeg på bare M-er.

Jeg tror jeg gikk ut med bare M-er, fra ungdomsskolen.

Jeg tror ikke jeg hadde noen G-er, muligens i håndarbeid, det skal jeg ikke si for sikkert, men vi måtte strikke, og da synes jeg nesten det var litt i flaueste laget, av vi måtte sitte å strikk luer, i 8. eller 9. klasse, så da lagde jeg en grønn og orange dusk, til en blå lue, og da likte ikke frøken fargene, så det er mulig jeg fikk G i strikking, det er mulig.

Men dette var altså noe vi måtte gjøre.

Jeg vet ikke hvordan det er i dag.

Men jeg kom nå inn på førstevalget, alle årene på videregående, og jeg kom også inn der jeg ville etter videregående, for jeg fikk mye 5-ere og 6-ere, på videregående.

Jeg gikk vel ut fra Gjerde, med mellom 4 og 5 snitt, så det var ikke så galt, enda jeg jobba mye, og feira mye russetid, så jeg fikk mest 5-ere, enda jeg vel ikke fokuserte så mye på skole, må man vel si.

Men det som jeg kom på da.

Det var et skolen i Drammen, begynte jo klokken 8.45, eller 9, eller noe.

Og bussen jeg måtte da, den gikk vel klokken 7, eller noe.

Så jeg måtte vente en time, i Drammen, før skolen begynte.

Så det var litt kjedelig, jeg var vant til å ta skolebussen til Sande, og den gikk kanskje klokken 8.30.

Så da måtte jeg stå opp et par timer før.

Og jeg jobba mye på CC, i Drammen, siste året på videregående.

Så da ble jeg ganske sliten.

Og søstra mi flytta opp til meg, på Bergeråsen.

Og hu hadde med venninner og sånn der, ofte.

Så da ble det ofte at jeg forsov meg, selv om Pia og Cecilie, var flinke til å vekke meg, tror jeg nok.

Så jeg tror kanskje det hjalp litt muligens, på forsovinga, at de flytta dit.

Jeg husker ikke helt.

Men da var det ofte, at jeg ikke rakk 7-bussen.

Og da gikk den neste bussen klokken 9, eller noe.

Og da kom jeg jo en time for sent.

Og da fikk man anmerkning.

Så da pleide jeg å haike.

Og da var det ofte jeg fikk haik.

Jeg var så trøtt, så jeg haika nesten hver dag, i en periode.

Jeg stod vel opp samtidig med Pia og Cecilie da, og de skulle vel på skole i Sande, så de kunne ta 8.30 bussen.

Med da haika jeg, til Drammen, nesten hver dag, eller annenhver dag, i noen måneder.

Og var det noen som var greier, og lot meg sitte på da.

Det var foreldra til Espen, i klassen, på Berger skole, og ungdomsskolen.

Og det var vel faren til Ola og Anne Uglum, i Havnehagen.

Også var det mannen til ei dame fra Bergeråsen, som var en av sjefene mine på CC Storkjøp.

De bodde der hvor Petter og Christian bodde før, tror jeg, i Havnehagen 4, eller noe.

Enten der, eller i huset ved siden av.

Og hu dama, fikk jeg ofte sitte på med, hjem fra jobb og.

Selv om hun kjørte veldig sakte på Svelvikveien, og var redd når bussen skulle kjøre forbi osv., eller om det var omvendt.

Noe sånn.

Han mannen hennes jobba med data vel, i Oslo, så han kjørte også innom Drammen, og kjederøyka vel, kom jeg på, Prince, som han pleide å kjøpe på bensinstasjonen i Svelvik, to pakker av gangen.

Det er det vel ingen som kjøper nå lengre i Norge, to tjuepakniner sigaretter av gangen, det er vel for dyrt nå vel, da kjøper dem vel heller røyk i utlandet, eller slutter å røyke kanskje.

Noe sånt.

Jeg klarte også å forsove meg, til juletentamen, i norsk.

Da fikk jeg haik med en som hadde mobiltelefon.

Det her var 1989, så det var ikke dårlig da.

Og da ringte jeg inspektøren, og forklarte, at jeg kom på skolen en time eller to for sent, men at jeg klarte fint å skrive en stil på fire timer, så jeg kunne sitte i et rom dem hadde ved siden av kontoret til inspektøren da.

Og da gikk han med på det.

Jeg var litt trøtt da, så jeg glemte å ta med noe å skrive med.

Men da gikk jeg innom kiosken, ved Gjerde Videregående, hvor jeg var god kunde, som jeg var i nesten alle kioskene og gatekjøkkenene og kafeene osv, i gågata, i Drammen.

For jeg hadde mye lommepenger, siden fattern eide leiligheten jeg bodde i, så jeg kunne bruke opp nesten alle pengene fra CC, på hva jeg ville.

Så sånn var det.

Og da fikk jeg låne en penn i kiosken da.

Så skrev jeg stil om noe presidentvalg, eller noe, i USA.

Noe sånt.

Og da var det så kjedelig å sitte der, aleine, så da skrev jeg vel den stilen på et par timer.

Og så så jeg over en halvtime eller noe da.

Jeg måtte drøye det litt, ellers så hadde kanskje han inspektøren fått enda dårligere inntrykk.

Det var han med mørkt krøllete hår, som hadde hytte, på Sand, i Svelvik.

Og da fikk jeg dårligere karakter, på den stilen.

Da fikk jeg vel bare 3/4, eller noe.

Så klagde jeg.

Jeg gjorde nesten aldri det, kanskje en gang i året, maks.

Men da klagde jeg til lærerinna, Høstmælingen.

Og da fikk jeg bedre karakter.

Så her kan det ha vært noe muffens.

Man skal jo ikke få dårligere karakter, avhengig av hvilket rom man satt i, da man skrev stilen.

Da sa hun lærerinna, at stilen var egentlig bra den, da jeg fikk den tilbake andre gang.

Hun gjorde et poeng av det.

Men jeg hadde jo ikke sagt at den ikke var bra.

Men kanskje inspektøren hadde sagt noe negativt da.

Det er mulig, det vet jo ikke jeg, men det kan virke sånn.

Så får vi se hva som skjer.

Men, jeg har jo skrevet mye negativt, om at jeg ble mye mobbet, da jeg bodde på Berger osv, av folka i klassen osv.

Men, da jeg kom på det her, om folka i Havnehagen, som jeg pleide å få sitte på med til Drammen, da jeg gikk på skole der, da synes jeg at jeg måtte ta med det.

For på nedre, det nedre byggefeltet, på Bergeråsen, der var det aldri noen som turte å kødde med meg, når jeg var der.

Men i klassen, så mobba dem meg fælt, det var liksom en hel gjeng mot meg da, og jeg hadde ikke noen andre på min side akkurat.

Men det var ikke bare negativt da.

Det var jo kult gjort, at de folka gadd å la meg sitte på til Drammen osv., når bussen gikk så tidlig.

Så da tenkte jeg, at jeg kanskje burde skrive om det og, når jeg kom på det.

I tilfelle folk trodde at alle folka var en gjeng med bøller, på det stedet, men det er ikke hele bildet.

Jeg tror egentlig ikke at de folka på nedre, var så værst.

Men det var jo også øvre, også var det Berger og Sand.

Alle disse stedene var liksom Berger.

Men det var egentlig fire steder, vil jeg si.

Og i tillegg, så hadde man Svelvik da, Sande, Selvik og Tangen.

Og i Sande var det jo mange steder.

Og i Svelvik var det jo byggefelt.

Og Tangen hadde også et annet navn, som jeg ikke kommer på nå.

Men det var folk fra mange forskjellige steder, så man kan ikke at alle under en kam.

Men det var vel bare sånn det ble noen ganger, at man kunne ha flaks eller uflaks med klassen.

Så på ungdomsskolen ble jeg mye mobba.

Men f.eks., i 1. og 2. klasse, på Handel og Kontor, i Sande, så var det ikke så galt.

I 3. klasse på Gjerde, så var det noen sosser fra Drammen og Kongsberg, i Markedsføringsdelen av klassen, som jeg ikke gikk så bra overens med, Ole Skistad, og en som het Helge f.eks., fra Kongsberg, og også noen andre fra Kongsberg.

Så det var folk fra mange forskjellige steder dette.

Så det er ikke sånn at man skal ta alle over en kam, eller hva det heter.

Noen var helt fine, mens andre var kanskje mer bøllefrø da.

Men sånn er det kanskje overalt.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).