Saturday 28 March 2009

Problemer i forsvaret. (In Norwegian)



Hva er dette?

Er dette noe norsk svar på Illuminati-symbolikk?

Neida, det er bare en forklaring på en måte å kneppe syvduker-telt, i militæret, sånn som jeg lærte, da jeg var der, i skoleåret 1992/93.

Nå som har dem vel sikkert noe Nato-telt, kan jeg tenke meg, dem som drar til Afganistan osv(?)

Det er vel ikke så mange andre igjen, er det det da?

Ikke spør meg.

Men, det var sånn da, at alle soldatene, de hadde sin telt-duk, i sekken sin.

Så kom vi fram, så kunne man kneppe disse dukene sammen, og da kunne man sette på primus, og så ble det varmt i teltet da.

Noe som kunne være en fordel, i Norge, siden det ofte er kaldt.

Også om sommeren, om natta, er det ofte kaldt, så man bruker primus om sommeren også, ihvertfall ofte.

Så sånn er det.

Men, etterhvert så bare beholdt vi teltet kneppet sammen, så slapp vi å kneppe det hver gang.

Så hadde en kar ansvaret for å bære teltet da.

Så sånn var det.

Mer da.

Jo, grunnen til at jeg kom på det her.

Det var at jeg var på rep en gang, med noen folk jeg ikke kjente.

Det tror jeg var den rep-en jeg var på med hæren, før jeg ble overført til HV.

Det var vel en rep som varte 10-14 dager vel.

Noe sånt.

Og da var det ingen av de som var på laget mitt.

(En 7-8 personer).

Ingen av de, klarte å kneppe knappetelt.

Så man kan lure på hva de dreiv med under førstegangstjenesten.

Jeg hadde gjort noe arbeidsoppgave, og hadde ikke fått kjøpt noe på bensinstasjonen.

(Dette var vel under øvelse Elg, tror jeg, i Kongsvinger-skogene, høsten 1995 kanskje).

Noe sånt.

Jeg ble ihvertfall overført til HV like etterpå.

Så da måtte jeg på rep omtrent hvert år.

I teorien ihvertfall.

Så sånn var det.

Jeg hadde jo et dårlig kne, siden jeg fikk avrevet korsbåndet, da jeg spilte fotball i Frognerparken, sommeren 1995 vel.

En skade som aldri har blitt helt bra, på tross av at en dansk lege, Dr. Bjerre, opererte kneet, på Aker sykehus i Oslo, i 1996.

Så sånn var det.

Jeg husker da jeg måtte på rep., som butikksjef, i 1998 vel.

Da ringte jeg Bjerre, på Aker Sykehus, og forklarte at kneet ikke var helt bra.

Skulle jeg da dra på rep-øvelse, med gåing i skog og mark, om natta osv., med tung pakning?

Jo, det var visst ingen fare, sa Bjerre.

Men det kneet fikk også mange smeller etter operasjonen.

Når jeg har spilt fotball osv., så det kneet har nå igjen avrevet korsbånd, eller delvis avrevet korsbånd, fant jeg ut, i 2002, var det vel, da jeg tok MR-røntgen, eller hva det heter.

Så sånn var det.

Men men.

Men tilbake til 1995.

Ingen på laget, kunne kneppe knappe-telt.

Så da måtte jeg tegne en sånn tegning da, som står ovenfor.

Men jeg hadde tegna noen piler og, for hvilken vei dem skulle være.

Men det hadde jeg visst tegna feil.

Altså hvilken vei åpningen i midten av dukene, skulle være, sånn at regn ikke regnet inn i teltet.

Så jeg hadde tegnet litt feil.

Men hovedprinsippet huska jeg, og det var det som var ovenfor der da.

Så jeg fulgte med litt i militæret, selv om jeg ble sløv av å bli kommandert hele tida, for jeg vant til å bo aleine, fra jeg var ni år, så jeg var vant til å bestemme mye selv da.

Så, i infanteriet, med befal og lagførere, og nestlagførere, som 'hersja' med deg døgnet rundt, omtrent, da ble jeg litt sløv.

Men jeg huska det med knappetelt da, i 1995.

Det var jo bare et par-tre seinere, så det skulle kanskje bare mangle.

Det er mulig.

Så sånn er det.

Men problemet jeg tenkte på, i forsvaret.

For jeg husker jo den tegninga, for hvordan man skulle kneppe knappetelt, den husker jeg jo enda.

Men hva med alle de andre som var på rep-øvelse da.

Hva kan det ha kommet av at ingen av dem visste hvordan man skulle kneppe teltet.

Det syntes jeg var rart.

Så jeg hadde min tur, til å gå til bensinstasjonen.

(Vanligvis så var dem over meg hele tida, med arbeidsoppgaver).

Men da fikk jeg også gått til bensinstasjonen og brukt noen penger da.

(De her på laget mitt fikk han som dreiv bensinstasjonen, til å smugle noe øl inn i leieren, via en skogsvei, hvor de møtte han karen da.

Masse boksøl osv., var det vel.

Det var muligens bensinstasjon og butikk.

Det er mulig).

Og da stoppa han sjefen for øvelsen meg, og skulle kikke oppi bæreposene, for jeg hadde kjøpt potetgull og aviser og sånn da, på bensinstasjonen.

Så da klagde jeg på han, da jeg kom tilbake til teltet.

Og da hadde dem satt opp teltet etter tegninga mi da, så det funka det.

Men det ble ikke helt perfekt da, for jeg hadde ikke forklart riktig, hvilken vei de åpningene i teltduken skulle være, så det regna litt inn i teltet da, på den ene sia.

Men vi fikk satt opp teltet ihvertfall.

Jeg lurer på hva de skulle ha gjort, hvis ikke jeg hadde vært på laget dems, på den øvelsen.

For ikke lagfører og heller ingen av de andre, visste noe om hvordan man skulle kneppe knappetelt.

Så jeg måtte skrive tegning da.

Så sånn var det.

Men det var grunnen til at jeg ble litt bekymra her da, for tilstanden i forsvaret, når du sender et lag med infanteri rep-soldater ut på øvelse, og bare en av åtte mann klarer å kneppe knappetelt.

Hva drev de syv andre med under førstegangstjenesten da liksom?

Det kan man lure på.

Så det var det jeg tenkte på da, hva som foregår i forsvaret.

Så da tenkte jeg at jeg kunne skrive om det her på bloggen.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).