Wednesday 25 March 2009

StatCounter: Noen fra Sverige leser om den gamle, adelige Gjedde-familien på bloggen. ('Knight Niels Gjedde 1338'). (In Norwegian).



http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4ADBF_svSE313SE314&q=Knight%20Niels%20Gjedde%201338&start=10&sa=N

PS.

Her virker det som at Gjedde-familien

(som mormoren min, fra Danmark er fra, på morsiden. Hun hadde en oldemor som het Maren Gjedde, og en morfar vel, som het Anders Gjedde Nyholm, og som var veldig kjent og som var sjef for alle stridsstyrkene i Danmark, i mellomkrigstiden, omtrent som en gammel preussisk general, bare i Danmark. Pluss at han da var adelig, fra Gjedde-familien, og også var 'flink i alt', som min mormor sa, på telefon ifjor. Så her har jeg litt å ta igjen på min tipp-oldefar, som nesten må ha vært som en slags reserve-konge-skikkelse, eller noe, i Danmark, i gamle dager. Noe sånt).

Og jeg har ikke klart å spore Gjedde-familien så langt tilbake.

Nå skal jeg sjekke dette på nytt, hvor langt tilbake jeg fant Gjedde-familien.

(Men kongefamilien i Norge, de er egentlig fra den tyske byen Oldenburg, så de blir uansett for noen 'tyskere' å regne, vil jeg nesten si, som også er litt fra den her Gjedde-familien gjennom min mormor. Og jeg har også, i en oppbevaringsbod i Oslo. Der ag-en min fra HV er, der har jeg også antikviteter, nærmere bestemt et drikkekrus, eller ølkrus, i sølv, som har stått på et av Gjedde-familiens slott, må man vel si, i Danmark, (Højris slott på Mors), siden 1700-tallet, og det sølv ølkruset, som jeg fikk i 34-års gave fra min mormor, så har også mange i Gjedde-slekten og Nyholm-slekten og slikt, som har arvet kruset, inngravert sitt navn eller initialer da, og da kan man lese 'Gedde', viste min mormor meg, og det er den gamle stavemåten. Og det er også en løve med en kongekrone på, på det ølkruset, så jeg lurer på om Gjedde-familien, som var veldig store i Skåne, før Skåne ble svensk, om de egentlig har vært konger i Skåne, og at det er derfra den kongekronen kommer fra. For Danmark, har jo også dette med tre kroner, (fra gamle dager), Skåne, Sjælland og Jylland, mener jeg å ha lest. Noe sånt).

Skal jeg finne mer om hvor langt tilbake jeg klarte å spore dette.

PS 2.

Her er det sølvkruset, fra Gjedde-familien, som jeg fikk i gave på 34-års dagen min:



PS 3.

Jo, han Niels Gjedde, var visst en i en annen del av Gjedde-familien, fra Stockholm-traktene, eller noe, lenger nord i Sverige, enn den delen av Gjedde-familien, som senere måtte flytte til Danmark, ettersom det virker for meg:

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Gjedde/Gaedda.htm

PS 4.

Her er mer om dette med Gjedde-familien og Oldenburg-familien fra en tidligere bloggpost:



PS.

Her er mer om dette:



PS 2.

1420 skulle visst det årstallet være:



http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Gjedde/Gedde.htm

http://johncons-mirror.blogspot.com/2008/10/noen-tror-jeg-har-tenkt-drepe-kongefam.html

PS.

Bestemoren min, Ingeborg, hun husker jeg sa en gang, at hun kunne se at jeg var fra den her Gjedde-familien da, sa hun.

(Hvis det ikke var en av de andre fine, danske familiene hun var fra.

Det var Nyholm og Hedegård vel).

Det var fordi jeg hadde så lang hals, mente hun.

Det høres kanskje litt rart ut det.

Hm.

Det var vel på 80-tallet en gang, da hun bodde i det gamle huset til Nevlunghavn, like etter at bestefar Johannes døde, tror jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/03/reprise-mormoren-min-hun-er-fra-en-sa.html


PS 5.

Her kan man se at han tippoldefaren min, Anders Gjedde Nyholm, fra Danmark, han var så kjent at han måtte være med i leksikon. (Og han var 'flink i alt', sa min mormor på telefon ifjor. Til og med så flink at han ble mislikt litt, av sine jevnaldrende, (som vel da var misunnelige), sa min mormor da, på en måte som om det var litt synd på han her også, at han ble plaget litt, av folk som var misunnelige da, hørtes det ut som på bestemor Ingeborg, i Nevlunghavn, som nå er på sykehjem, sa tante Ellen, her for et par uker siden vel):



PS 6.

Det står at 'Under verdenskrigen var N. Chef for en Delegation av danske Officerer, der foretog en Studiereise ved den tyske Front.'.

Jeg syntes det her hørtes litt rart ut.

Dette leksikonet er nok fra mellomkrigstiden.

Så når det står 'verdenskrigen', så tenkes det nok på første verdenskrig, for dette var nok skrevet før andre verdenskrig.

Så hva tippoldefaren min skulle, ved den tyske front, under første verdenskrig, på noe studiereise, nei det syntes jeg ikke hørtes så bra ut.

Jeg lurer på om de danskene var litt for nærme tyskerne her kanskje.

Det er nok ikke umulig.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS 7.

Og min mormor, fortalte også, på telefon ifjor, at hun, under oppveksten, hadde bodd et år i Tyrol.

Altså med generalens datter, som sin mor, og en forretningsmann, Anker(?) Heegaard, som sin far da.

Og faren hennes da, Heegaard, han drev en stor fabrikk i Frederiksverk.

Sammen med sin svoger visstnok.

Altså sin søsters ektemann da antagelig, var det vel.

Men, de hadde en krangel, han faren til Ingeborg og svogeren da.

Og faren var 'ikke jovial', sa bestemor på telefon ifjor, og da måtte de flytte ned til Tyrol, (et drøyt år, tror jeg), for der var det 'rimeligere å bo', så bestemor Ingeborg da.

Men jeg skjønner ikke at det skal være billigere å bo, for en danske familie, i Tyrol(!), enn f.eks. på Jylland, eller Fyn.

Nei, her var det nok noe lurings.

Så jeg mistenker nå, at han fine tippoldefaren min, Anders Gjedde Nyholm, han kan ha blitt spion, for Tyskland, under den studiereisen til den tyske front, under første verdenskrig.

Og jeg leste også, hos Ingeborg, i Nevlunghavn, på 90-tallet en gang, at han generalen, som var 'Chef for generalkommandoen da', dvs. at han var sjef for alle Danmarks stridende krefter, fra 1926 stod det.

Det vil si hæren, kavaleriet, luftvåpenet og marinen og sjøforsvaret og alt mulig.

Det er vel som en preussisk general, vil jeg tro.

Jeg vet ikke om man har sånne i Norge nå for tiden, som er sjef for alle stridsstyrkene(?)

Det må ha vært som Eisenhower under andre verdenskrig omtrent, bare at han Anders Gjedde Nyholm var i Danmark da, i fredstid, i mellomkrigstiden.

Men bestemor Ingeborg, viste meg en bok.

Noe leksikon, eller noe, da.

Uten å forklare sammenhengen!

En gang jeg var på besøk der, en sommer vel, på 90-tallet.

Da vel også søstra mi var der.

At Anders Gjedde Nyholm, tror jeg det må ha vært, fikk kritikk, fordi han hadde vært for sløv, ovenfor politikerne, i mellomkrigstiden.

De brukte så lite penger på forsvaret, i Danmark, i mellomkrigstiden, at de ble fullstendig overkjørt, og ikke hadde noe å stille opp med, da Hitler-Tyskland invaderte, i 1940.

Så fra det leksikonet til Ingeborg, så kunne man skjønne det, at de generalene, som var sjefer for generalkommandoen da, i mellomkrigstiden, i Danmark.

De hadde jo et stort ansvar.

Og han Nyholm må ha vært blant de, som ikke var flinke nok, til å forklare til politikerne, at de ga for lite penger.

Det var det som kritikken i Danmark, etter 2. verdenskrig, gikk på, mot disse generalene, i mellomkrigstiden, skjønte jeg på, fra leksikonet til bestemor Ingeborg.

Så om han Anders Gjedde Nyholm, ble spion, i Tyskland, under 1. verdenskrig.

Da var han ikke general enda, tror jeg.

Men så ble han general, og ikke bare vanlig general, men sjef for alle stridsstyrkene, i hele Danmark.

Og ikke bare hæren, men kavaleriet og marinen og luftvåpenet, hvis de hadde noen fly da.

Så han sviktet nok litt sitt ansvar vil jeg si, overfor å varsle om tilstanden i forsvaret, ovenfor politikerne.

Politikerne visste kanskje ikke hvor dårlig stelt det var, med forsvarsevnen til Danmark.

Og det må nok han Anders Gjedde Nyholm ta sin del av ansvaret for.

Så om han ble noe tysk spion, under den studiereisen, til den tyske fronten, under første verdenskrig.

Det lurer jeg på nå.

Og også hva bestemor Ingeborg og dem, gjorde nede i Tyrol, like før 2. verdenskrig.

Var ikke dette litt rart, at datteren til den danske Chefen for generalkommandoen (Ingeborgs mor), bodde i Tyrol, i Tyskland?

Kan det ha vært for å presse han Anders Gjedde Nyholm, til å gi seg.

Så kom det inn en spion istedet?

Her er det mye lurings.

Dette med at bestemor og dem, (generalens datter og barnebarn), bodde i Tyskland, mens han var sjef for generalkommandoen, det kan ha vært noe 'lurings', eller noe slags plott da.

Kanskje Heegaard, faren til bestemor, gjorde noe handel med tyskerne?

Jeg spurte noe om bestemors far, på telefonen og.

Og da sa hun bare 'min far?', veldig bryskt.

Så han må ha vært en myndig person, fikk jeg inntrykk av på bestemor Ingeborg.

Så her kan det ha vært ugler i mosen.

Så om Shakespieres ord fortsatt gjaldt i mellomkrigstiden.

Om at det var noe råtten i Danmark(?)

Jeg skal finne mer om den stillingen, Chef for generalkommandoen, i Danmark, som min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm, hadde:

PS 8.

Her kan vi se, at min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm, han ga seg allerede i 1931, og det var kanskje litt tidlig(?):



http://en.wikipedia.org/wiki/Generalkommandoen

PS 9.

Og jeg mistenker også nå at bestemor Ingeborg kan ha vært noe spion hun og, (noe Illuminati?), siden hun må ha vært veldig nærme sin far.

Siden hun reagerte sånn, da jeg spurte om hennes far.

Og hun har fortalt tidligere, at de ofte dro på ferie til Norge og India kanskje(?)

Og da var det visst noen engelske overklasse-jenter, på Ingeborgs alder, som lå på gulvet og ikke ville flytte seg for faren hennes da, på et sånt fasjonalbelt feriested for overklassen i India eller Afrika, eller noe sånt da.

Så sånn var det.

PS 10.

Så her kan man lure på fler ting.

Når var det bestemor bodde i Tyrol?

Og, han Erik With, som etterfulgte min tippoldefar, som sjef for generalkommandoen, han var i den stillingen, i hele åtte år, fra 1931 til 1939, (som jeg tror var mye i en sånn stilling, for de andre jobbet ikke så lenge i denne stillingen).

Han var jo sjef, omtrent hele 30-tallet, og ga seg (beleielig nok?), et år før Hitlers invasjon i 1940.

Så her kan man lure på om han Erik With kan ha vært en spion.

Og at bestemors far, Heegaard, gjorde noe greier i Tyrol, som fikk han bestemors morfar, Anders Gjedde Nyholm, som var Erik Withs forgjenger, som sjef for Generalkommandoen i Danmark, til å gi seg?

Kan det ha vært noe sånt som har skjedd?

Det lurer jeg på ihvertfall.

Så sånn er det.

PS 11.

Og det samme skjedde egentlig med han generalens bror.

Didrik Galte Nyholm, eller noe, som var dommer i folkedomstolen i Haag.

Han måtte også gi seg, før tiden vel.

Han måtte gi seg, da han døde, noen dager før at folkedomstolen skulle dømme, i tvisten om Øst-Grønland, mellom Norge og Danmark!

Og da var det en annen dansk dommer, som dømte istedet da, sa min mormor, på telefon ifjor.

Hun fortalte at hun husket at det stod på forsidene av avisene.

Ble det hennes grandonkel eller ble det en annen danske, som skulle dømme.

Det ble han andre, for grandonkelen hennes var for syk til å dømme, og jeg lurer på om han døde før rettsaken.

Noe sånt.

Og da kan dette også ha vært noe plott.

For å få en mer dansk-vennlig dommer der.

Som ville dømme i favør av Danmark.

Og vi fra Norge, vi vet jo hvordan denne rettsaken endte.

Danmark beholdt hele Grønland.

Også Eirik Raudes Land.

Så hva som har foregått i familien til bestemor Ingeborg.

Det kan ha interesse i Norge også, selv om bestemor er dansk.

For det med Grønnland er jo selvfølgelig interessant, siden Norge var en av partene.

Men jeg tror også at hvis Danmark hadde brukt mer penger på forsvaret, under mellomkrigstiden, så hadde sikkert Norge gjort dette også.

Og da hadde kanskje ikke Hitler turt å angripe både Norge og Danmark på den måten?

Så her er det ting som kanskje også burde kunne være aktuelt for folk i Norge, selv om bestemor Ingeborg, og hennes familie, som hun er fra, er fra Danmark da.

Så sånn er det.

PS 12.

Det her er bestemors Ingeborgs besteforeldre da.

Han kjente generalen og kona hans da.

Så det er bestemors mormor og morfar da.

De bildene er visst offentlige tilgjengelige i Danmark, (i 'Hærens portrætsamling'), siden han var så høyt på strå der.



http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=52&t=112310&sid=2a7a224400c94434b6ac80acd7b08fa1&start=30

PS 13.

Det var kanskje litt rart at han måtte sitte, på bildet, og ikke kona?

Kanskje det var noen som tulla med dem?

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).