Monday 28 April 2008

Hvem lager hat-blogg? (In Norwegian).

Jeg lurer på om det er Annika fra Bergeråsen, som lager hat-blogg.

Jeg skreiv bare det Christell sa jeg da.

På 80-tallet, en gang.

Hun sa det, at rektor Borgen, gikk inn i garderoben dems, i 6. klasse på barneskolen.

Så hadde Annika løpt fram og tilbake og vifta med fordelene sine, sa Christell.

Utafor huset til Haldis der, i Havnehagen.

Men det er mulig, at det ikke er sant.

Men Annika skreiv jo på Facebook, at hu kunne bekrefte, at rektoren kom inn i garderoben dems, mens dem skifta osv.

Så det er nok sant.

Om hun vifta med fordelene eller ikke, det er vel ikke så viktig, hva hun gjorde, for hun var så ung uansett, så det er hva rektoren gjorde som har noe å si, i såfall.

Og grunnen til at jeg tok opp det.

Det er fordi, at Christell og Pia, dem driver å beskylder fattern først, for å ha misbrukt Pia.

Det sa dem i Kristiansand, i 1989, må det vel ha vært, da vi var der i bryllup.

Christell sa, at fattern hadde fingra Pia.

Det synes jeg hørtes så ille ut, at jeg kutta kontakten, mer eller mindre, med fattern.

Jeg flytta til Oslo, og dro nesten aldri på besøk til Berger eller Drammen eller Sand.

Nå, i 2008, så sier Pia, at fattern var klåfingra.

Det er ikke det samme som Christell sa, i 1989, at fattern hadde fingra Pia.

Så det er tydelig at dem driver med noe lureri, for Pia satt ved siden av Christell, da hu sa det, i 1989.

Jan og Christell og Pia, og meg, var på resturant i Kristiansand.

Som dem dro med meg på, av en eller annen anledning.

Så det mulig det her, var en del av en plan.

For jeg var den eneste som begynte å skjelle ut fattern, og si at jeg ikke ville ha noe mer med han å gjøre da.

Dem andre sa ikke noe sånt.

Jeg synes det vanlige ville vært, å bli enige om hva vi skulle gjøre med det her.

Men jeg var den eneste som sa noe.

Så at de tre andre, Jan, Pia og Christell, hadde planlagt det her, for å få meg til å bryte kontakten med fattern, eller noe.

Sånn at dem fikk arve mer, eller noe, for dem er ganske luringer de her.

Ei dame, som Jan Snoghøj, var sammen med.

Hu har jeg møtt et par ganger seinere.

Hu er en sånn 5 år eldre enn meg kanskje.

Jeg husker ikke hva hu heter nå.

Men hu er skikkelig forbanna på han Jan.

Og hu anbefalte meg, å flytte vekk, og ikke ha noe med dem å gjøre osv.

Så hu hadde vel litt fornuft i hue.

Men jeg husker ikke hva hu heter nå.

Men at Jan kanksje driver å manipulerer og sånn.

Det er mulig.

Uten at jeg vet det sikkert.

En 17. mai, i Oslo, mens jeg jobbet som butikksjef.

Det må ha vært i år 2000 eller 2001, vil jeg tippe.

Da tro vi tre, jeg og Christell og Pia, på tre brødre, i Karl Johan, for å drikke øl.

Jeg har ikke sett så mye til Christell, siden jeg flytta fra Bergeråsen, i 1989.

Jeg har kanskje sett henne en gang annehvert år, eller noe sånt, i gjennomsnitt, siden da.

Og hu er litt sånn vanskelig å komme innpå, litt aggresiv noen ganger vel, i hvertfall ikke så enkel å kommunisere med da.

Ikke så lett å komme inn på.

Synes jeg i hvertfall da.

Og hu er vel heller ikke, den skarpeste kniven i skuffen, som de sier.

Hun er vel mer sånn, den siste i klassen, som lærte å lese undertekstene på TV-en, før de ble borte fra skjermen.

Det er mitt inntrykk, i hvertfall.

En rar ting, kom jeg på nå.

Det var, i bryllupet, til Jan Snoghøj, og Hege, fra Rødgata, på Gulskogen, på Geilo, i 2001, var det kanskje.

Noe sånt.

Da skulle broren din bruden, lillebroren til Hege, holde tale.

Foran 100 bryllupsgjeseter, eller 50 kanskje, noe sånt.

Og da begynte han å prate, nervøst, om hvor mange, som Christell hadde hatt seg med.

Og jeg skal ikke si hvor mange det var jeg.

Da dukker det vel opp en hat-gruppe til.

Eller, det var vel ikke så mange som antall bryllupsgjester, men det var vel ikke så langt unna.

Kanskje halvparten.

Sa han luringen da.

Jeg vet ikke, hvorfor de prater om sånt i taler i bryllup osv., men det er kanskje sånn som er vanlig i Rødgata.

Hva vet jeg.

Etter middagen, var det ingen som ville prate med meg der.

Så jeg måtte bare ta kvelden.

Alle var helt usosiale, inkludert min kjære søster, som jeg har fått nok av å ha kontakt med.

F.eks. det med tigginga i Karl Johan, under bursdagen til Magne, på begynnelsen av 90-tallet.

Når hun var slavedriver, overfor han stakkars flat-mate'n sin, som det heter i England, kollektiv-samboeren sin, en kar fra Røyken med lyst hår, som jeg ikke husker hva heter.

Hun slavedrivde han, opp og ned Karl Johan, for å tigge om mynter.

Skikkelig bitch og slavedriver.

Jeg vet ikke hvordan det hang sammen.

Men han virka litt kua, han karen.

Så kom bursdagen til Magne forbi da, med unge Høyre ledere, klassekamerater fra Gjerde Videregående i Drammen, og en distriktsjef i Rimi, eller noe.

Da var det artig å møte søstra si, slavedrivende på en kar, for å få han til å tigge penger i Karl Johan.

Og det er mye mer og, jeg gidder ikke å skrive alt.

Så jeg tror jeg kutter ut dem to der, Pia og Christell.

Det er vel ikke noe håp uansett, for noen av dem, dem er vel ikke så oppegående, noen av dem.

Så dem er det nok like smart å kutte helt ut.

Så det har jeg herved gjort.

Ikke noe mer kontakt med dem fra nå.

Da vi var på Tre Brødre der, i 2001, eller når det var.

Når Christell venta på typen sin, Matthias vel, fra Sverige.

Sa tok dem opp det.

Da spurte vel Christell, var det vel.

Skal du ikke ha normalt forhold til fattern da.

Så sa jeg, ja men hva med det dere sa i Kristiansand da.

Om at fattern hadde fingra Pia.

Da sa Christell, at jeg også hadde misbrukt Pia.

Og det mener jeg, at ikke er sant.

Det var jeg og Petter og Christian, som kjeda vårs, og skulle ha sånn strippe-show lek osv., i 1980, eller 81, var det kanskje.

Når jeg var sånn 10 år da.

Og det var fordi jeg var vant til at Christell og Nina Monsen, pleide å komme på besøk, der jeg bodde aleine, i Hellinga.

Når jeg var sånn 10 år.

Dem var på besøk der, kanskje 3-4 ganger da.

Og en gang, så klinte jeg med begge to husker jeg.

Jeg spilte for dem på blokkfløyte.

Noe vi hadde lært på skolen, i 4. klasse, var det kanskje.

Morgenstemning, av Grieg.

Og det likte dem, så da satt jeg i den grønne 70-tallssofaen til fattern, med Christell på ene sida, og Nina Monsen på andre sida, og klinte med dem annenhver gang da.

På den tida, var jeg ikke så upopulær.

Men da jeg begynte på ungdomsskolen, da ble jeg så mye mobba, så da var jeg ikke så sosial.

Men samme det.

Nina Monsen er død nå, i hvertfall, og tok selvmord.

Det sa Pia, når vi kjørte opp til bryllupet til Jan og Hege, på Geilo i 2001, eller når det var.

Men det som skjedde.

Var, at jeg og Petter og Christian, ble enige om at vi skulle ha sånn strippe-show lek, når søstra min kom på besøk.

Jeg hadde vel lest for mye i Alle Menn bladene og Aktuell Rapport og sånn, som fattern hadde.

Og jeg var jo vant til at Christell og Nina kom opp dit.

Og jeg og Christell, da jeg fremdeles fikk lov å være nede hos Haldis.

Vi pleide å ta av madrassen til senga til Haldis, og så ta bort sengebunne, også ligge under der og kline.

Når vi var sånn 8-9-10 år.

Jeg var vel to år eldre enn henne vel.

Men det likte ikke Jan.

Jan var vel sånn 17-18 år kanskje.

Og han ble sur på meg da.

Og lurte fælt på hva vi gjorde under senga.

Men vi gjorde ikke noe alvorlig.

Men jeg ville ikke prate med han om det.

For jeg synes han var såpass mye eldre, at han ikke hadde noe med det.

Men da ble han litt sinna gitt, så det ut som, i blikket hans osv.

Men men, samme det.

Det som skjedde var at Petter og Christian strippa da, når søstra mi var der.

Og dagen, så skulle jeg få søstra mi til å strippe.

Og det gjorde hu.

Da var ikke Petter og Christian der.

Men hu Pia, hu begynte å skulle vise hva venninnene hennes i Larvik, hun Desire, eller hva hun het, hadde lært henne om anatomi osv.

Men det her var det søstra mi som begynte med.

Så det var hu som begynte å leke doktor istedet for strippe-lek.

Så det synes ikke jeg var min feil.

Men da sa Christell, at det hadde jeg gjort.

Jeg hadde misbrukt Pia da.

Så det var jo kult å få høre.

Jeg fikk helt sjokk, når jeg hørte hu sa det.

Så da klarte jeg ikke å si noe.

Og hu er sånn skråsikker.

Så det er ikke så lett å komme med noe argumenter.

Eller å få noe ordentlig kommunikasjon.

Og jeg var i sjokk, og sånne ting, er ikke noe artig å prate om.

Så jeg gjorde ikke det.

Jeg var i sjokk, så da klarte jeg ikke å prate om det.

Og jeg trodde ikke mine egne ører, at jeg skulle få høre noe sånt.

Så når jeg kom meg, etter sjokket, så var det noe annet som ble snakket om, så da var det nesten, som at det var noe, som man hadde drømt, så da bare fortsatte men å prate om noe annet.

Eller, jeg sa vel ikke så mye.

Jeg var vel sånn halv-sjokka, resten av dagen.

Og de her Pia og Christell, dem er sånn skråsikre og vel opptatt mest av seg selv, og vi har vel ikke så mye felles interesser osv.

Untatt å ta noen øl da.

Så, sånn var det.

Men jeg synes også, at det Annika skrev.

At hun ikke hadde fått noe ubehag, av det her, med rektoren.

Kunne tyde på at det kanskje var noe mer som hadde foregått.

Men det var vel ikke så klart, det hun skrev.

Men det er vel sånn det er.

At damer ofte, ikke skriver så direkte om sånt.

At når dem sier, at en ikke var noe snill mot noen.

Så betyr det at dem voldtok hu, eller noe sånn da.

Så det er vel ikke så lett, å skjønne seg på, hva dem mener alltid.

Når dem driver å prater sånn.

Men man kan vel ikke skjønne alt.

Men men, samme det.

Fattern sa, at han trodde at han hadde vært klåfingra på Pia, da hu var fem år, eller noe, var det her da, fordi han hadde drømt, at han lå ved siden av en dame.

Og det her, var mens vi bodde i Larvik.

Og da var vi på besøk hos fattern, en gang i året, kanskje.

Og da, hadde han bare to senger.

En dobbeltseng, og en enkeltseng.

Og da, sov jeg i enkeltsenga.

Mens Pia som i dobbeltsenga, med fattern.

Og da husker jeg, fra den gangen, at Pia sa, at hu ikke ville sove i dobbeltsenga.

Men fattern sa, jo du skal sove i dobbeltsenga.

Men det var jo ikke noen andre steder å sove.

Men da var hu kanskje 4-5 år.

Det var i Hellinga.

Men hvorfor hu sa det, det veit jeg ikke.

Men det er noe rart rundt alt det her.

At Christell sier i 89, at fattern fingra Pia.

Og Pia sier i 07, nesten 20 år etter, at det plutselig ikke var riktig, han var klåfingra.

Og fattern sier at det bare var noe som kan ha skjedd i søvne.

Altså, det er jo stor forskjell, på, at fattern kanskje hadde vært borti Pia, tilfeldig, i søvne, og det Christell sa, i Kr.sand, i 89, at fattern hadde fingra Pia, da hu var sånn fem år da.

Men, mellom at jeg fikk høre fra Pia, at han var klåfingra, og ikke hadde fingra.

Det var nesten 20 år, i mellom at de forskjellige versjonene ble fortalt.

Det er ikke sikkert, at jeg hadde brutt all kontakt med fattern, i 89, hvis Christell hadde sagt, at fattern var borti Pia, tilfeldig, i søvne.

Da hadde jeg kanskje ikke reagert så sterkt, og skjellt ut fattern, og foreslått, at vi skulle bryte kontakten med han, på de fleste områder.

Noe ingen svarte på.

Og Pia satt jo ved bordet der, og presenterte dette, hva fattern hadde gjort, sammen med Christell.

Jan sa nesten ikke noe.

Men hvis det var sånn, som Pia sa, i 2008, at fattern, var klåfingra.

Hvorfor, retta hu ikke på Christell da, når hu, i 89, sa at fattern hadde fingra hu.

Det mener jeg at det er forskjell på, i hvertfall.

I hvertfall, hvis det var noe som skjedde i søvne.

Så at dem, kan eventuellt ha fått det her, til å høres mye værre ut, eventuellt, enn det var.

For å få meg ut fra familien, sånn at dem fikk fler fordeler, og arva mer, for eksempel da.

Eller hva de hadde i tankene.

Sånn kan det virke for meg nå i hvertfall.

Og grunnen til at jeg hørte med hun Annika, om det var sant det med Borgen, at han gikk inn i garderoben dems.

Det var, for å prøve å finne ut, om Christell pleide å juge om sånne ting.

Da kom jeg i hvertfall litt nærmere en løsning.

Og da var det enklere, å ta opp det her, med fattern og Pia og.

Ellers, så hadde jeg vel ikke kommet noen vei.

For jeg tror nemlig, at jeg ville stolt mer på, hva Annika sa, enn hva Pia eller Christell, eller fattern sa.

Jeg husker Christell og Annika, var jo venninner, på begynnelsen av 80-tallet vel.

Og Haldis, hun hadde en sånn liten, blå Mazda, eller noe.

Og en gang, jeg var ikke så populær der nede hos Haldis og dem.

Men en gang, så skulle jeg være med til Drammen, av en eller annen anledning.

Og da skulle hun Annika være med og.

Siden hun var venninna til Christell.

Og jeg var sur på Haldis.

Fordi fattern pluteslig flytta dit, uten å si fra.

Så en gang, da jeg var ni, så kom plutselig ikke fattern hjem.

Og det var litt sånn sjokk.

At han ikke kom hjem, han pleide jo alltid å komme hjem fra jobben osv.

Det hadde sikkert vært greit, hvis han hadde sagt fra.

Men det gjorde han ikke, han bare unngikk å komme hjem.

Han var hos Haldis da.

Og jeg var jo vant til, å bo sammen med muttern og Pia og Arne-Thormod, og Axel og katta, i Larvik.

Så jeg var ikke vant til å være aleine i huset, når jeg var ni år osv.

Det hadde nok vært greit, hvis han hadde sagt fra, at han ikke kom hjem.

Da kunne jeg ha forberedt meg.

Men når han ikke kom hjem, så var det litt rart husker jeg.

Det var vel fordi, at jeg var litt traumatisert enda da, fra å ha bodd hos muttern, som var helt hysterisk, og ropte og skreik, og dytta og var ikke helt god da.

Og sa masse rart.

Så det var slitsomt å bo der.

Så jeg hadde sikkert hatt godt av, å bodd sammen med noen ansvarlige, og tålmodige foreldre/steforeldre, et par år i hvertfall.

For å komme meg, etter det kaoset, det var å bo, med muttern i Larvik.

Men det skjedde ikke.

Fattern flytta ned til Haldis.

Og der fikk ikke jeg lov å bo.

Så det ble ikke sånn som jeg hadde venta det, å flytte til Bergeråsen.

Men bestemor Ågot på Sand osv., var jo veldig snill da.

Så det var vel flaks.

Og fattern, pleide å ta meg med, når han skulle levere køyesenger og vannsenger, til folk som hadde svart på annonse i Aftenposten osv., i Oslo, Holmestrand, Tønsberg.

Men mest i Oslo.

Men tilbake til Mazdaen til Haldis.

Haldis, jobba på en elektrisk forretning, var det vel, på CC.

Seinere, så jobba hu på Hennes & Mauritz, på Bragernes.

Etter det, så begynte dem vannsengbutikk, på Strømsø, ved Grans der.

Og så, noen år etter, så flytta dem butikken, til Tordenskioldsgate, ovenfor brannstasjonen på Strømsø.

Men hun Annika ble skikkelig sur på meg da.

For jeg hadde vel ingen som sa til meg, at jeg ikke skulle pelle meg i nesa.

Da jeg satt der bak i bilen, sammen med hu.

Så da begynte hu å klage på det da.

Og Haldis bare stønna, og var oppgitt da.

Og Christell, sa vel ikke noe.

Men men.

En annen gang, det var vel, når vi var litt eldre.

Kanskje midt på 80-tallet, eller noe.

Da var Annika og ei venninne vel, nede i Havnehagen der.

Og da hadde søstra mi flytta dit da.

Og da klagde hu, Annika, på Christell da, (som ikke var der).

Vi var like ved postkassa til Haldis der, jeg og søstra mi.

Og Annika var der sammen med ei venninne da, av en eller annen anledning, for hu var vel ikke så ofte der nede, på den tida, for dem bodde i en annen gate der.

Men da sa hu, om Christell, til søstra mi da, sånn at jeg hørte det, at hu var ikke noe flink til å vaske håret, Christell da.

Jeg vet ikke hva hu mente med det.

Jeg hadde ikke merka noe til det.

At Christell ikke vaska håret.

Begge de jentene var av de peneste jentene på byggefeltet der, mener jeg å huske.

Så at det var noe galt med håret til en av dem, det skjønte jeg ikke helt.

Men hvis Annika sa det, så skjønte vel hu seg mer på sånne ting, enn meg.

Og, grunnen til, at jeg prøvde å spørre hu, om det her med Borgen osv.

Før jeg hørte med fattern og Pia, f.eks.

Det er fordi, at jeg tror egentlig at Annika, er mer pålitelig, og oppegående, enn dem, selv om dem er i familien min da.

Eller i hvertfall mer ordentlig da.

Selv om jeg ikke kjenner hu så bra, så er i hvertfall det inntrykket mitt.

Så det var derfor, at jeg hørte med hu først da.

Om det Christell hadde sagt, var jug, eller ikke.

Så tenkte jeg vel det, at det var noe galt på Bergeråsen der, siden det virka som at det var så mye sånn tull der.

Det var masse greier med onkelen min osv., uten at jeg gidder å gå i detalj om det nå.

Men jeg tenkte, at det virker som at noe er galt i Norge osv. da.

Og i familien min.

Og på Bergeråsen da, med han rektoren osv. da.

Og det virka som at de venninnnene hennes, Anne og Turid, som alle de tre, hadde bra rykte, på stedet der, hvis jeg husker riktig, at de bakka henne opp da.

At det var sant, det som Christell hadde sagt om rektoren da.

Så da tenkte jeg, at kanskje det var noe sånn, gjeng eller noe sånt, som hadde kontroll på stedet, siden rektoren kunne holde på sånn.

Siden onkelen min, mener jeg å huske, gjorde mye rart.

Og siden jeg selv, kunne bli boende alene i en leilighet der, fra jeg var ni år til jeg ble myndig, uten at noen av naboene varslet myndighetene f.eks.

Så tenkte jeg, at det smarteste ville være, å poste om det her, på blogg osv. da.

For ingen av de, Christell eller Annika, osv., hadde jo gjort noe galt.

Og da Christell fortalte meg det her.

Om at rektoren gikk inn i garderoben dems, i 6. klasse, mens klassen hennes skifta.

Da lå fattern, på terrassen, like ved.

Og han må ha hørt hva Christell sa.

Men han ble ikke sånn at han reiste seg opp, å begynte å bli forferda osv.

Neida, han sa ikke et ord.

Men bare lå der.

Jeg ble sjokka.

Og gikk hjem.

Og jeg fortalte vel et par klassekamerater, hva Christell hadde sagt da.

Borgen, sluta jo som rektor, noen år seinere vel.

Og begynte formidling av salg av fritidsbåter.

Uten at jeg vet hva årsaken var til det.

Men jeg tenkte, at hvem vet, det kunne kanskje ha vært, at en kamerat-gjeng, som var i 30-40 åra da, hadde ganske god kontroll på stedet da.

Det kunne jo ha vært en mulighet.

Siden rektoren bare kunne gå rett inn i garderoben sånn, og det også kunne virke som, at det kanskje kunne ha skjedd noe mer.

Så da bestemte jeg meg, for å poste om det, i tilfelle, at det var noe sånn lureri, som foregikk.

Og også, for å prøve å finne ut mer, om hva som har foregått i familien osv.

Med at Christell og Pia, jugde, må man vel si, i Kristiansand i 89 da.

Så sånn var det.

Så da har jeg prøvd å forklare litt mer om det i hvertfall.

Så får folk heller skrive kommentarer eventuellt, hvis det er noe dem er uenige i.

Så har i hvertfall jeg prøvd å bidra til å være ansvarlig, og forklare hva jeg vet.

Ettersom det virker som at det er mye rart som har foregått i familien, og på Berger osv.

Så får man håpe at det er i orden.

Vi får se.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).