Friday 23 November 2007

From: eribsskog@gmail.com Erik Ribsskog
To: arkiv@sivilombudsmannen.no
Date: Fri, 23 Nov 2007 19:20:09 +0000
Subject: Problemer med manglende svar og trenering fra offentlige myndigheter.

Hei,

jeg har hatt noe problemer med manglende svar og trenering fra offentlige
myndigheter, i forbindelse
med en kriminalsak, hvor situasjonen er slik at jeg, uten å ha gjort noe
galt, har fått problemer med
å bli forfulgt av kriminelle nettverk osv.

Jeg har kontaktet Amnesty i Norge og Storbritannia, angående dette problemet
med manglende
svart og trenering fra norske myndigheter.

Amnesty i Norge kunne ikke gi meg noe råd, men Amnesty i Storbritannia,
anbefalte meg å ta
kontakt med dere hos Sivilombudsmannen.

Jeg har sendt en klage på medarbeidere i Kripos, angående problemer som
direkte løgn og
unlatelse å hjelp folk som er i en alvorlig/livstruende situasjon hvor man
trenger hjelp.

Jeg sendte denne klagen til Spesialenheten, for ca. syv måneder siden, men
Spesialenheten
har ennå ikke bestemt seg om de vil behandle klagen.

Og jeg har ringt dem i juni, og spurt når de vil sende svar, og da sa de at
de kunne ikke si noen
dato, men at skulle helt sikkert fått svar.

Jeg tenkte å klage på at jeg ikke hadde fått svar, men Norge.no sa at det
var Politidirektoratet
som er klageorgan for Spesialenheten.

I forbindelse med min kontakt med Kripos, så stilte jeg også en del spørsmål
om generelle råd,
om hvilke forholdsregler mm., som man burde ta hvis man var i en slik
situasjon som jeg er i,
at man har fått problemer med at man blir forfulgt av kriminelle nettverk
osv.

Kripos ville ikke svare meg på disse genrelle spørsmålene, med begrunnelse
at jeg hadde anmeldt
noen enkeltpersoner i Kripos til Spesialenheten.

Jeg mente at kanskje det riktige av Kripos, ville ha vært å latt noen
medarbeidere som ikke var involvert
i klagen til Spesialenheten, svare på spørsmålene.

Så jeg sendte som sagt en henvendelse til Norge.no, som av
uforklarlige grunner ble sent til en medarbeider
som var på ferie i fire uker.

Og den medarbeideren sendte en e-post tilbake, forklarte at han/hun hadde
vært på fire uker ferie, men
skrev ikke navnet sitt i e-posten.

Men de skrev at Politidirektoratet var klageorgan for Kripos.

Så jeg har sendt to e-poster til Politidirektoratet, angående om
fremgangsmåten til Kripos, var riktig, når det
gjaldt beslutningen å ikke svare meg på de generelle spørsmålene om
forholdsregler osv., med begrunnelsen
at jeg hadde sendt en klage til Spesialenheten på tre forskjellige
medarbeidere, var det vel, i Kripos.

Jeg mente som nevnt at da burde noen andre enn de tre medarbeiderne ha
kunnet ha svart på spørsmålene
jeg hadde om råd osv.

Så jeg skrev spørsmål om dette i e-postene til Politidirektoratet, om det
ikke var slik det var meningen å
fungere, at noen andre i Kripos kunne ha svart på dette.

Men Politidirektoratet har ikke svart på e-postene i det hele tatt, (det er
snakk om en e-post, og en
påminnelse om manglende svar).

E-postene sendte jeg i slutten av august, og i begynnelsen av september, så
det er altså rundt tre måneder
siden jeg sendte den første e-posten, og jeg har fremdeles ikke mottatt så
mye som en bekreftelse på
at de har mottatt noen av e-postene.

Og ettersom jo Politidirektoratet også er klageorgan for Spesialenheten, så
stopper jo både klagen på
Kripos og Spesialenheten opp, fordi jeg synes ikke det er noe poeng å sende
flere e-poster til
Poltidirektoratet, før de har svart på de første jeg har sendt dem.

Og jeg har også hatt problemer med at jeg har fått feil informasjon over
telefon fra bl.a. Kripos, så jeg
vil gjerne ha prosessen i forbindelse med dette på e-post, sånn at prosessen
er veldokumentert.

Og jeg har spurt om råd på debattforum mm., og da har jeg fått svar, at det
er meningen at offentlige
myndigheter skal svare når man sender de e-post.

Dette er vel egentlig en selvfølge, men jeg bare tar det med for å beskrive
litt omstendighetene rundt
dette i tillegg.

I tillegg til disse nevnte problemene, så har jeg også de siste ukene, hatt
det samme problemet med
den norske ambassaden i London.

Dette er i forbindelse med noen problemer hos min forrige arbeidsgiver i
Liverpool i Storbritannia, hvor
jeg bor nå.

Det virker som om firmaet var mer eller mindre infiltrert av et kriminelt
nettverk, og i møter med The
Merseyside Police, og i korrespondanse med ipcc (tilsvarende den norske
Spesialenheten), så har
jeg tatt opp disse problemene, og fra at jeg jobbet på Arvato, og fra møtene
med The Merseyside
Police, så kan det virke som om det har forekommet ting som trafficing av
norske og andre nordiske/
skandinaviske jenter fra skandinavia til Liverpool/Storbritannia, og Spania.

Det har også vært problemer med at firmaet har brukt
ulovlige ledelsesmetoder, som negativ forsterking/
straff, og det har også forekommet veldig hyppig trakassering av enkelt
medarbeidere, og denne
trakasseringen kan virke som om den er organisert. Dvs. at den virker
klart som om den har vært planlagt
og iscenesatt av et kriminelt nettverk, sannsynligvis i forbindelse med en
agenda, som kan det virker
sannsynlig som at er linket til den norske saken.

Og jeg var i kontakt med ambassaden i novemer i fjor, og i mars i år, og
da henviste ambassaden meg
til det britiske politiet, og til den veldedige organisasjonen Citizens
Advice Bureau.

Jeg har tatt opp problemene i firmaet, med både The Merseyside Police, og
Liverpool Central CAB, men
jeg har hatt en god del problemer med løgn, trakassering og
uprofessionell opptreden, fra både The
Merseyside Police og Liverpool Central CAB.

Så for noen uker siden, etter nye problemer med trakassering, og at The
Merseyside Police har trykt feil
e-post adresse på brevarkene sine mm., så tok jeg igjen kontakt med
ambassaden, og forklarte om
problemene med løgn, trakassering og uproffesjonell opptreden fra The
Merseyside Police og Liverpool
Central CAB, organisasjonene som ambassaden hadde henvist meg til, for å få
hjelp til å se på hva som
har foregått i firmaet.

Selv om det er snakk om et britisk firma (Arvato Ltd.), så er det jo
Microsoft sin skandinaviske produkt-
aktivering avd. Liverpool, som det er snakk om.

Og da jobber det natulig nok mange nordmenn og andre skandinaver (eller
nordiske borger er vel helt korrekt),
i firmaet.

Så det var derfor jeg tok kontakt med ambassaden, siden det virket for meg,
som om mange av disse norske
og nordiske jentene sannsynligvis må ha vært under kontroll av et kriminelt
nettverk.

Eller at de er det ennå, for alt hva jeg vet, for jeg ikke klart å hverken
ambassaden eller det britiske politiet,
eller Amnesty eller noen andre til å hjelpe.

Så jeg sendte to e-poster til ambassaden igjen, nå først 9/11, og en
påminnelse om manglende svar, den 21/11.

Men de har ikke svart i det hele tatt fra ambassaden.

De har ikke sendt en bekreftelse på mottatt e-post engang.

Så jeg skal oppsumere angående hvillke problemene som jeg lurte om faller
inn under arbeidsområdet til
Sivilombudsmannen:

- Manglende svar på e-poster fra Politidirektoratet.

- Trenering fra Norge.no, som er en del av Fornyings
og Administrasjonsdepartementet.

- Trenering fra Spesialenheten.

- Manglende svar på e-poster fra ambassaden i London.

- Så er det også to klager på Kripos, men disse har jeg sendt til henholdvis
Spesialenheten og
Politidirektoratet, så jeg vet ikke om dette kan være noe som faller inn
under Sivilombudsmannens
arbeidsområde.

Men problemet med det siste punktet, er jo at hverken Spesialenheten eller
Politidirektoratet, gjør
noen ting som helst i forbindelse med disse klagene.

Og at de har hatt disse klagene i henholdsvis ca. syv måneder
(Spesialenheten), og ca. tre måneder
(Politidirektoratet), uten at det virker som at det skjer noen ting som
helst fra hverken Spesialenheten
(siden jeg mottok bekreftelse på at anmeldelsen var mottatt), og fra
Politidirektoratet, har jeg ikke
hørt noen ting i det hele tatt, ikke engang en bekreftelse på at de har
mottatt e-postene jeg har sendt
dem.

Uten at jeg har lyst til å spekulere om dette, så kan det nesten virke som,
synes jeg, at Spesialenheten
og Politidirektoratet, begge prøver å skjerme, dekke over for Kripos da, ved
at de ikke behandler klagene
jeg har sendt dem på henholdsvis enkeltpersoner og prosedyrer når
det gjelder å gi råd til noen som har
klaget i andre sammenhenger, hos Kripos.

Så dette synes jeg jo er alvorlig da, hvis det skal forekomme at
klageinstansene (Politidirektoratet og
Spesialenheten), skal samarbeide, seg imellom, og med etaten (eller hva det
riktig begrepet er), som
de skal behandle klager for, dvs. Kripos i dette eksempelet.

Dette blir jo som om hvis man klager til butikksjefen i en butikk, på en
medarbeider angående en situasjon.

Og at man klager til butikk-kjedens hovedkontor på den samme medarbeideren,
i en annen situasjon.

Også skal butikkens butikksjef, medarbeideren og hovedkontoret samarbeide om
å dekke over for
medarbeideren, og å ikke svare noen ting som helst.

Dette skjønner vel alle, at ikke er helt gunstig.

Men det blir noe slikt det kan virke som for meg, at foregår i forbindelse
med Spesialenheten og
Politidirektoratets behandling av disse to klagene på Kripos.

Og i et demokratisk samfunn, så er vel dette ennå mer alvorlig enn om det
hadde vært noen problemer
i f.eks. en butikk osv.

Dette går vel på om samfunnet skal være et demokrati eller om det skal være
et korrupt diktatur eller
en politistat.

Eller et korrupt plutokrati, er det vel muligens kanskje en riktigere
betegnelse, hvis situasjonen er slik jeg
har klart å tolke den.

Så dette synes jeg ikke er helt i orden, hvis jeg skal få lov å være ærlig.

Jeg synes at etater som Kripos, Spesialenheten og Politidirektoratet, burde
opptre på en verdig og
representabel måte, og jeg synes ikke de skulle drive med ting som
trakassering (som jeg vil si
manglende svar på e-poster er), og jeg synes heller ikke de skulle drive med
ting som trenering.

Jeg vil si at politisystemet er det viktig at er oppe fungerer som det er
tiltenkt, hvis vi skal ha et
fritt og demokratisk samfunn, så hvis det er slik politimyndighetene
opptrer, så synes jeg at det
kan minne om en alvorlig underminering av demokratiet og folks
medborgerrettigheter i samfunnet.

Så derfor synes jeg at disse problemene er akseptable, så jeg prøver å finne
ut hvordan man bør
gå frem, for å få tatt opp disse problemene på en riktig måte.

Så det var derfor jeg lurte på om dere hos Sivilombudsmannen, kanskje viste
noe om hvordan
jeg burde gå frem, for å ta opp (altså formelt klage på), disse problemene
som jeg har nevn i
oppsumeringen ovenfor.

Siden Amnesty i Storbritannia rådet meg til å kontakte Sivilombudsmannen
angående disse
problemene.

Jeg har forresten dokumentasjon som jeg mener støtter alle de problemene jeg
tar opp i denne
e-posten, så hvis det er noe som trengs å dokumenteres bedre av dette, så
bare kontakt meg,
så skal jeg sende dere den aktuelle dokumentasjonen så raskt som mulig.

Så jeg håper dere har tid til å se på dette!

På forhånd takk for hjelp!

Mvh.

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).