Tuesday 20 November 2007

From: eribsskog@gmail.com Erik Ribsskog
To: emb.london@mfa.no
Date: Wed, 21 Nov 2007 04:19:18 +0000
Subject: Fwd: Øvermo/Problemer Arvato Services, Liverpool

Hei,

jeg kan ikke se at jeg har mottatt noe svar på denne e-posten ennå, så jeg
prøver å sende den igjen.

Håper dette er i orden!

Mvh.

Erik Ribsskog

---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog
Date: Nov 9, 2007 3:08 PM
Subject: Øvermo/Problemer Arvato Services, Liverpool
To: emb.london@mfa.no


Hei,

jeg viser til telefonsamtaler i mars, angående problemer med organisert
kriminell aktivitet,
med mistanke om at det foregår traficing og annen utnyttelse av
skandinaviske jenter der,
pluss ulovlige ledelsesmetoder, som går på straff/negativ forsterking på den
skandinaviske
Microsoft kampanjen. Og også trakassering, som forekommer så ofte, at jeg
vil kalle den
organisert.

Jeg ble bedt om å kontakte britisk politi og den veldedige organsiasjonen
CAB (Citizens
Advice Bureau), angående dette.

Men jeg har bare hatt problemer med løgn og trakassering, og annen
uprofesjonell opptreden,
både fra The Merseyside Police, og fra Liverpool Central CAB.

Det virker ikke som om noen av disse organisasjonene klarer å håndtere denne
saken på
en ansvarlig måte.

Så jeg har mistet såpass mye tilitt til disse organisasjonene, på grunn av
de nevnte problemene,
så jeg lurte på om det hadde vært mulig å få noe råd av dere angående
hvordan man burde gå
fram i forbindelse med dette.

Jeg husker jo at jeg når jeg ringte i mars, forklarte at jeg var bekymret
for de skandinaviske jentene
som jobbet på Microsoft kampanjen.

Altså fordi, som jeg har forklart dere tidligere, at det virker som om disse
blir utnyttet, av et kriminelt
nettverk.

Så da svarte dere at 'dere ikke hjelper folk som samarbeider med
kriminelle'.

Og da svarte jeg at dette var snakk om norske og skandinaviske studenter,
som studerer ved et
av universitetene i byen, og som vil jobbe en eller to dager i uke, for
Microsoft, ved siden av studiene.

Og Arvato holder også til i en kjent bygning, Cunard Building, og det er en
del av et stort internasjonalt
konsern, Bertelsmann.

Og det er streng britisk 'office wear' dress-code. osv.

Så alt virker ok på overflaten, så det er ikke egentlig noen måte at norske
studenter, som er i storbritannia
på 'study abroad program' o.l., kan vite at firma er under kontroll av et
kriminelt nettverk, og når de først
har havnet i den jobben, så er det nok ikke lange veien, før jentene særlig,
havner under kontroll av det
samme nettverket.

Og dette firmaet, søker etter ansatte, både gjennom den norske og britiske
arbeidsformidlingen, og også
gjennom å sette opp plakater på universitetene osv.

Dere sa til meg over telefon, at hvis det var noen venner jeg hadde som jeg
ville advare, så skulle jeg bare
si fra til dem.

Men når man er i utlandet, som norsk statsborger, så vil man jo ikke at
andre nordmenn og skandinaver
skal havne i problemer med kriminelle nettverk osv.

Men det er såpass mange nordmenn og skandinaver i Liverpool, og firmaet
søker jo også etter ansatte,
gjennom den norske og britiske arbeidsformidlingen.

Så jeg synes at dette er en helt uansvarlig holdning fra ambassaden.

Og jeg har forsøkt å få hjelp gjennom pressen osv., å advare om dette, men
jeg har ikke noen erfaring
med kontakt med presse osv., så dette må være en oppgave for myndighetene og
ikke en enkeltperson.

Så jeg håper dere har mulighet til å komme med noe råd eller hjelp her, og
håndtere situasjonen litt
mer ansvarlig, enn jeg har inntrykk av at dere har gjort foreløbig.

Nå kan jo ikke jeg vite om hva dere har gjort angående dette.

Det er jo mulig at dere har gjort mer enn dere har sagt til meg.

Men jeg må jo ta utgangspunkt i hva dere sier til meg, og det er på bakgrunn
av dette, at jeg synes dere
kanskje har litt å gå på, når det gjelder å håndtere dette på en ansvarlig
måte.

Så får dere heller ha meg unnskyldt, hvis dere har gjort mye i forbindelse
med dette.

Men Norge skal jo være et åpent samfunn, så da burde dere vel si fra om
dette, i såfall.

Men jeg regner med at poenget mitt har kommet fram.

Så jeg håper dere har mulighet til å gi litt mer råd/hjelp angående dette.

Mvh.

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).