Friday 16 November 2007

RE: er det noen som bryr seg om hva VG skriver?
Skrevet av Erik Ribsskog 17.11.2007 kl. 01:58

Vel, man husker jo dagen da det var EU-avstemning.

I 94 var det vel.

Så var det vel stort bilde på forsida av VG, med bilde av Kaci Kullmann Five, skikkelig nærbilde, av at hu så sliten ut.

Rareste journalistikken jeg har sett.

At Five så sliten ut på slutten av valgkampen, også zooma de inn på tryne hennes, og fant et bilde som var særlig uheldig, og klinte det ut over hele førstesida.

Hva slags journalistikk er det da?

Hvor mange prosent tapte ja siden på å se det sjokk-artede, stygge bilde, av Five, på førstesida av VG?

Selv om det var jo helt usakelig, at hu var sliten på slutten av valgkampen, er vel ikke unaturlig.

Hun hadde stått på, og prøvd å gjøre en så god jobb som mulig.

Så kliner VG det slitne tryne hennes over hele forsida, på en måte så folk nesten får bakoversveis.

Og jeg mener Dagbladet hadde samme bildet og(?)

Det skal jeg ikke si helt sikkert.

Men jeg husker jeg reagerte skikkelig på forsidene den dagen, og jeg pleide å se de forsidene hver dag.

Så jeg tror det må ha vært noe snodigheter ute og gått i forbindelse med det.

At noen kontrolleller VG, og har en agenda i EU-avstemningen.

Jeg kan ikke skjønne at det kunne ha vært noe annen grunn, enn at VG, på en helt usakelig måte, prøvde å manipulere EU-avstemningen.

Og jeg mener å huske at det var samme bilde i Dagbladet.

Så hvem som driver og trekker i tråder, det kan man lure litt på noen ganger.

Jeg kan i hvertfall ikke komme på noen journalistisk grunn til å kline et uheldig bilde, hvor ja til EU lederen ser ekstra sliten ut, og ta nærbilde av det, og zoome inn, og kline det over hele forsida på valgdagen.

Det synes jeg virker rart.

Som at avisen ville påvirke valgresultatet ved å bruke følelser/sjokk/manipulerings-måter.

Sånn virka det i hvertfall for meg.

Uten at jeg skriver dette fordi jeg er særlig engasjert i EU-saken nå, men jeg synes avissidene var snodige.

Så det er jo klart at VG har makt, når de plutselig kan kline til med sånne førstesider, og spille på folks følelser, og mer eller mindre avgjøre EU kampen, kan man vel nesten si.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).