Friday 22 February 2008

Beslutninger basert på følelser. (In Norwegian).

Her er det en personlighetstest, hvor det står at et kjennetegn på noen som har en åpen adferd, er at de ofte tar beslutninger basert på følelser.

http://www.verdibasert-ledelse.com/disc-lukket-aapen.html

Stemmer dette?

Og er det sånn at f.eks. kvinnelige beslutningstagere ofte har en slik åpen personlighet, og ofte tar avgjørelser basert på følelser og ikke basert på bevis/objektivitet?

I hvilke sammenhenger burde beslutninger tas på et objektivt grunnlag?

F.eks. i saker som har med jus osv., så mistenker vel jeg at beslutninger, fortrinnsvis burde tas på et objektivt grunnlag.

Stemmer dette?

Eller fakta for kjedelig, vi får negative følelser til fakta, og baserer heller beslutninger på følelser, siden de er mer spennende enn bevis og fakta?

Eller er kvinners følelser lette å manipulere, og man setter ting som fakta og bevis til side, fordi følelsene tar kontroll?

Eller er det greit å skyve følelsene unna i jobbsammenheng, og det er en enkel og grei sak, å prioritere å være objektive.

Eller er det helt greit å basere beslutninger i juridiske saker etc. på følelser?

Følelser er like bra som bevis?

Det er ingen som har rett til å si at følelser er noe dårligere enn fakta?

At man baserer beslutninger på følelser istedet for fakta, vil si at man har en typisk kvinnelig lederstil, og det er postivt i de fleste sammenhenger.

Er det riktig?

Hvordan er argumentasjonen i forbindelse med dette?

Jeg sier ikke at jeg vet nøyaktig hvordan disse tingene henger sammen.

Men jeg driver å funderer litt på det.

Fordi jeg lurer litt på om det kan være en innebygd svakhet i denne beslutningsmetoden, som består av å basere beslutninger på følelser.

Iom. at jeg mistenker at det kan være mulig å manipulere disse følelsene, fra folk som er dyktige på dette.

Man kan vel manipulere bevis også muligens.

Men fakta er vel kjent for å ikke kunne manipuleres(?)

Hm.

Ja, det ble mange spørsmål her.

Det er sikkert noen som har funnet ut av disse problemene tidligere, så jeg får se om det er mulig å finne noe mer om det eventuelt.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).