Wednesday 20 February 2008

Neandertal. (In Norwegian).

Jeg kom på et eksemple til.

For å sette det veldig på spissen, men det er for å forklare et poeng.

La oss si det var to steinalderstammer da.

Som bodde i et område.

Og som kjempet om å overleve der, å klare å fange de få byttedyrene osv.

Den ene stammen var en Neantertal-stamme.

Og de hadde bare 20 ord.

Så når de skulle si navnet på noe, så sa de bare 'ugh', som betyr 'ting'.

Mens den andre stammen, hadde 200 ord, og de hadde et ord for klubbe og et ord for hakke, og et ord for flintstein.

Så da når neandertal-stammen skulle kommunisere, så ville lederen for stammen, ha en undersått, til å gå hente klubba, for dem skulle på jakt da.

Så da sa han lederen bare 'ugh' da, og pekte og viste da.

Noe som betyr, gå å hent tingen (klubba).

Så kom han undersåtten tilbake med flintstein da.

Så ble han Neandertal-lederen litt sinna da, og ba'n gå å hente ugh (klubba/tingen), en gang til da.

Så kom han tilbake med hakka den her gangen da.

Det her tok jo timesvis, og tilslutt så ble jo han lederen så irritert på han undersåtten, at han bare klinte'n ned da.

Så da måtte jo han gå på jakt aleine, og hente klubba selv osv., for da var han andre sykmeldt.

Og da var det jo kvelden før han kom seg ut på jakt, og da hadde den andre stammen, som var gode på å kommunisere, allerede fanget de tre villsvina, som var i området den dagen.

Og mens han lederen var ute å jakta aleine, så hadde dem andre spist og hvilt middag, og dro til Neandertal-leieren og brant ned husene, og drepte og herja litt der da.

Og til slutt så vet vi jo hva som skjedde med Neandertalene, dem er vel ikke så ofte forekommende for tida.

Men Neandertalene, var helt til det siste, fortsatt overbevist om at det var dem som gikk fram på den riktige måten, fordi de var de som var flinkest til å ta vare på kulturarven fra forfedrene sine, siden de ikke forrandret og oppdaterte språket sitt.

Men til slutt så var det jo ingen å føre kulturarven videre til, siden de var totalt spilt ut av den andre stammen i området, som heller satset på å fornye språket, og ta vare på kulturarven ved å fortelle hvordan ting var i gamle dager osv.

Nå satt jeg det litt på spissen her, men det var mest for å få fram et poeng.

Og det poenget her, tror jeg kan være litt oversett i Norge osv., det at det er viktig med et rikt og fritt språk, for å få en effektiv kommunikasjon i samfunnet, og for at landet ikke skal havne på etterskudd i verden, og for at folk kan diskutere hva som egentlig foregår i verden.

http://johncons.trykker.com/2008/02/20/ordb%c3%b8kene-oppdateres-oftere-andre-steder/#comment-41

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).