Wednesday 27 February 2008

Øvre ledelse. (In Norwegian).

Jeg har hørt mange tullete unnskyldninger...
Skrevet av Jan Guldvog 27.02.2008 kl. 19:18

Sitat:

"Mangler kompetanse

Killi mener Jernbaneverket mangler kompetanse.

- Vi har mistet kompetanse, noen ble bareiere i Thailand. Vi må leie inn folk utenfra."

Sitat slutt.

Jernbanedirektør Steinar Killi:

Ta din hatt og GÅ!!!

Med skuffet hilsen fra én, som har reist nok med tog, til å vite et og annet om hvor skoen trykker, og så ALDRI - jeg gjentar ALDRI - har fått reise med tog mellom Spikkestad og Drammen

Jan Guldvog

Nytt innlegg Svar på innlegg Varsle 0
anbefalingerBra! RE: Jeg har hørt mange tullete unnskyldninger...
Skrevet av cons 28.02.2008 kl. 00:08

Enig, hvis ikke organisasjonen klarer å beholde nøkkelmedarbeidere, og de ikke har nok kompetente folk, slik at de tåler å miste et par stykker, hvis de får nok av sjefene der og flykter til Thailand, så er det nok ledelsens ansvar.

At man så skal klage på at medarbeiderne flyktet til Thailand, så er det en dårlig unnskyldning.

Fordi det er vel en grunn til at de ikke ville være i Norge og jobbe i Jernbaneverket lengre?

Så kan vel tolkes å antagelig være grunnet forhold i organisasjonen, og da altså ledelsens ansvar.

For det andre, så er det ledelsens ansvar, å ha en sterk organisasjon, som tåler å miste folk.

Ingen i en organisasjon skal være uerstattelige, det mener jeg vi hørte, når jeg gikk 2. eller 3. klasse Handel og Kontor, og vi var på bedriftsbesøk hos en bank i Drammen, og lederen for personavdelingen forklarte.

Så det var altså jobben hans å blant annet sørge for at han selv ikke ble uerstattelig.

Så dette er ledelsens ansvar i Jernbaneverket, at de ikke har bygd opp en sterk nok organisasjon, som tåler at et par stykker drar til Thailand og starter pub.

At ikke direktøren for jernbanene har lært dette, når man lærer det i 2. klasse handel og kontor, da kan man lure på hvor forstokket, eller hva det riktige ordet er, disse folka er, for å generalisere litt.

Og dessuten, så tar han ikke ansvaret selv.

Han tar ikke ansvaret for at han som direktør, ikke har klart å bygge opp en sterk organisasjon.

Så det er ansvarsfraskrivelse, han bare skylder på de to som dro til Thailand.

Så jeg er enig med konklusjonen din, om at hvis ting hadde være normale, altså hvis staten hadde vært som det private næringsliv, eller som statsektoren i andre land, så burde nok han direktøren tatt hatten sin å gått ja.

Han sier at de mangler kompetanse, og det er nok ikke umulig det.

Men så spørrs det, om de ikke kanskje mangler mest kompetanse i den øvre ledelsen?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/27/528204.html#comments_container

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).