Wednesday 20 February 2008

Riksmål. (In Norwegian).

2 Svar til “Ordbøkene oppdateres oftere andre steder.”
Solveig skrev:

21 februar, 2008 klokken 04:56 e

Hei

Vi skal være veldig glade for at Språkrådet er statlig.

Dersom språkrådet hadde vært 100% kommerst, så kan du selv tenke deg….. Å surfe på nett ville det ikke lenger være noe som hette…..Den som betaler mest bestemmer markedet…..Da vil det bare være googling som teller.

Sånn ville det bli med alle merkevarer. Ikke noe som heter brus i ordboka, bare Coca Cola… Merkevarebygging ville ta helt at, for at alle firmaene skulle tvinge igjennom “sine” verb og substantiver som den normerte formen av ordet…..

Nei, takke meg til. Ikke noe herligere enn Norsk Riksmålsordbok. Det er de vakreste ord nevnt som eget oppslagsord bare fordi H.Wergeland nevnte dem en (1 gang) i løpet av sitt forfatterskap…… Ord som INGEN ville funnet på og bruke i dagligtale…. Måtte NRO aldri gå av moten.



johncons skrev:

21 februar, 2008 klokken 07:36 e

Hei,

jeg lurer vel egentlig på om man ikke bare kunne lagt ned hele språkrådet.

Og latt språket klare seg selv.

Jeg mener det er sånn de gjør det i f.eks. England.

Og de har de nok av ord, og det er ikke noe sånn at ordene for brus e.l. har forsvunnet fra ordlistene.

Det er flott å ha Norsk Riksmålsordbok.

Jeg har forresten hørt at Riksmål var noe danskene innførte, fordi de ikke forstod alle de norske dialektene.

Det er flott å ha Norsk Riksmålsordbok.

Det blir vel som å ta vare på kulturarven da.

Men du skriver at den består av ord som ingen ville funnet på å bruke i dagligtalen.

Da er vel Norsk Riksmålsordbok, flott med tanke på å ta vare på kulturarven.

Men hensikten med språket er jo å kommunisere.

Man kan vel ikke si til alle nordmenn, at nå må dere bare prate riksmål, for å ta vare på kulturarven.

Eller, at nå må dere bare prate gammelnorsk, for å ta vare på kulturarven.

Man burde vel ta vare på gamle bøker, og de gamle språkene, for å bevare kulturarven.

Det er jo en ting, og det er jeg helt enig i.

Men for at samfunnet skal fungere på en effektiv måte, så trenger vel det norske samfunnet, et oppdatert og effektivt språk, med mange forskjellige ord i. (Se hvor mange ord det er i f.eks., og hvor effektivt og populært det språket er).

Så jeg mener, at selv om man må ta hensyn til å bevare kulturarven, så er det en helt annen ting, enn å regulere ordene som vi får lov å bruke i nåtiden.

Hvis språket er gammeldags, antikvert og stivt, så tror jeg dette kan gjenspeile seg i folkene som prater språket også.

Så dette synes jeg folk burde være mer bevisst på.

At det nok kan være en sammenheng her.

Så jeg ville tro, at Norge som nasjon, ville ha veldig godt av, for å få kommunikasjonen til å bli effektiv, å hatt et språk som ikke var regulert, men med mange ord, og som ble ofte oppdatert med nye ord, som f.eks. engelsk.

Så selv om det er flott å bevare kulturarven.

Så er vel ikke hovedhensikten med språket, å bevare kulturarven.

Det mener jeg vi lærte på ungdomsskolen, av Fru Næss, eller Nessa, som vi kalte hu.

At hovedhensikten med språket er kommunisere.

Og jeg mener at denne hensikten med språket, er viktig å ha i bakhodet, og ikke la ting som å bevare kulturarven, legge begrensninger på språket, fordi da ødelegger det for språkets hovedhensikt, som er å kommunisere.

Så da mener jeg, at da burde man burde prioritert å ta hensyn til kommukasjons-funksjonen språket har, og heller funnet andre måter å bevare kulturarven på, enn å la folk prate et antikvarisk, regulert, og mangelfullt oppdatert språk.

Fordi, da mistenker jeg at dette kan gå utover kommunikasjonen i landet.

Og hvis språket er stivt, gammeldags og regulert, så gjennspeiler det seg i hele samfunnet, og kommunikasjonen i landet vil lide pga. dette.

Jeg mistenker nok at det kan være sånn det henger sammen.

Og at kommunikasjonen i landet skal være bra, at folk kan prate på en effektiv måte om alt mulig.

Det må være såpass viktig, at man (myndighetene), burde ikke begynne å tulle med språket, synes jeg.

For da tuller man egentlig med alle folkene i landet, mener jeg.

Nå har jeg prøvd å forklare det nøye, så det hadde vært artig å høre om du synes det ble mer forståelig nå, om du er enig i at språkets hovedfunksjon, er at det er vårt viktigste kommunikasjonsmiddel, og om du er enig i at man kan ta vare på kulturarven på andre måter, enn å la folk prate et språk, som er regulert, for at man skal ta vare på kulturarven.

http://johncons.trykker.com/2008/02/20/ordbøkene-oppdateres-oftere-andre-steder/#comment-41

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).