Wednesday 20 February 2008

Skjult agenda i forbindelse med kulturarv? (In Norwegian).

Her i en post jeg skrev på Dagbladets debattforum, eller hva man skal kalle det, så skrev jeg om at jeg trodde det ville blitt en suksess, hvis de hadde flytta vikingeskipene på vikingeskipmuseet, og stavkirken fra folkemuseet, og andre kanskje steinalderting osv. til et stort museum, ala Louvre i Paris, og British Museum i London, i sentrum av hovedstaden.

http://johncons-mirror.blogspot.com/2008/02/supperd-ii-in-norwegian.html

Jeg søkte litt på nettet, og da fant jeg ut at danskene også har et sånt museum:

http://www.nationalmuseet.dk/sw20374.asp

Der står det: 'Who are the Danes', osv.

Der kan man se hele historien til danskene, fra steinalderen og frem til i dag, i et gammelt slott eller gammel bygning, i sentrum av København.

Tenk hvis det hadde vært et sånt museum i Oslo, gjerne et nybygg, eller kanskje på Akershus festning, men det blir vel brukt til andre ting.

Hvis man hadde vært i utlandet og studert, også skulle man senere få besøk fra utlandet osv. da.

Så kunne man ta dem med til et stort og fint museum i sentrum av Oslo, og vist dem vikingeskipene og stavkirkene og steinalderting, og ting som har med norsk tradisjon og norsk kulturarv da.

Det tror jeg ville ha vært en populær ide, også en del nordmenn ville sikkert gått og kikka der, ville jeg tro, hvis det ble et fint og stort museum, ala det de har i Frankrike, England og Danmark osv. da.

Jeg vil tippe de fleste landene har et lignende museum, kanskje med untak av svenskene, som vel ofte er negative til sin egen kultur.

Det var jo en kommentar fra en svensk politiker-dame for noen år siden, hvor hun latterliggjorde den svenske kulturen, og spurte hva det var, og det var visst nesten ingenting, uten at jeg husker nøyaktig hva som ble sagt.

Men så søkte jeg mer på internett, og da fant jeg ut, at dette, at Norges historie skulle samles på et sted, har blitt foreslått før.

I 2004, så ville Folkemuseets leder, at Norges historie skulle samles på Bygdøy.

Der hadde man fra før vikingeskipene, og ting fra de siste århundrene, på Folkemuseet.

Men de manglet ting fra perioden mellom vikingetiden, og de siste århundrene.

Altså de manglet ting fra middelalderen da.

Men de tingene ligger gjemt bort et eller annet sted på Universitetet i Oslo:

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/3571963.html

Jeg synes for det første, som jeg skrev i den posten i linken helt i begynnelsen av denne posten, så synes jeg det blir å gjemme bort museene, og ha de ute på Bygdøy.

Det er en kronglete buss man må kjøre i en halvtime, hvis ikke lenger, som kjører masse omveier for å komme fram.

Og den bussen er full av svette badegjester som skal til Huk, og jeg tror ikke man kan gå på bak på bussen engang, fordi man må vel gå på foran, jeg mener å huske at det ikke er leddbuss, sånn at man ikke kan gå på bak, men må kontrolleres av sjaføren osv. da.

Og den bussholdeplassen er vel mer eller mindre gjemt bort, utenfor apoteket på Jernbanetorget vel, hvis dem ikke har flytta den da.

Ingen T-bane, og ingen trikk, og jeg mener å huske at det var dårlige parkeringsmuligheter der ute på Bygdøy også, det var i hvertfall mye enklere å parkere på Huk.

Og jeg husker vi var på Vikingeskipmuseet, da jeg gikk på ungdomsskolen, så dro hele klassetrinnet inn til Oslo, på Vikingeskipmuseet, Zoologisk museum, Tekninsk museum, og Hjemmefrontmuseet i 9. klasse.

Vi dro til Oslo en gang i året.

Vi var også på Ringnes bryggeri, i Groruddalen tror jeg.

Og fikk drikke veldig mye brus, og vi så også at de hadde problemer med at alle flaskene velta på samlebåndet.

Og det var før de fikk plastflasker.

Så vi stod oppe, utenfor møterommet, med utsikt til alle samlebåndene, for flaskene, før det skulle tappes brus på dem da.

Det var sikkert hundrevis av meter med samlebånd.

Så kunne man se at tusenvis av flasker velta i en slags dominoeffekt da.

Så det var ganske bra underholdning av Ringnes, på bedriftsbesøket.

Men poenget, er at det virker som om de Vikingeskipene og Folkemuseet, er med vilje gjemt bort, ute på Bygdøy, sånn at bare turister som kommer med buss, skal få se på dem.

Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hvor Folkemuseet er ute på der, så det er mulig det er meg som er dum.

Enten det, eller så er det dårlig skilta.

Og det Vikingeskipmuseet, det var det kjedeligste av alle museene vi var på, husker jeg.

Det var like morsomt som å være i et slags gravkammer, må man vel nesten kunne si.

Det var ikke noe morsomt om hva vikingene gjorde, eller noe sånt, det var ikke lagd noe særlig uta av det.

Teknisk museum, Zoologisk museum, og Hjemmefronts museet, var mye artigere.

Til og med et museum vi var i, i Horten, eller Tønsberg, eller noe, var det vel, Sjøfartsmuseet, eller noe, var artigere

Så det er en veldig misbrukt sjanse, det med Vikingeskipmuseet, synes jeg.

Det burde nesten være en atraksjon på høyde med Pyramidene i Egypt, eller noe, spørr du meg, men så har dem bare gjemt dem bort i et grått og kjedelig og sterilt museum. Et grått og kjedelig museum, som man helst bare ville ut igjen fra, mener jeg å huske fra vi var der med ungdomsskolen.

Men det er mulig det var meg som hadde en dårlig dag.

Men uansett, det som står i den linken over, om at Norges histore burde samles, det er at universitetet, vil ikke donere oldsaksamlingen sin, altså middelaldertingene sine, til et norsk nasjonalt museum.

Fordi, det vil bli for nasjonalromantisk.

Universitetet, vil ikke være et norsk universitet, men de vil være et internasjonalt universitet, og de vil ikke ha for mye fokus på det norske.

Nå er det mulig jeg generaliserer.

Men jeg mener, at hvis noen sier dem vil være internasjonale, så betyr det at de er motstandere av de norske.

De nedprioriterer det norske.

Og de synes ikke den norske kulturarven, er noe som burde ivaretas.

Nå er det mulig jeg generaliserer, men dette er vel noe sosialister/kommunister er kjent for, at de er motstander av det nasjonale/norske, og vil nedkjempe det, og heller fremme en slags obskør internasjonalisme da.

Altså utslette det norske, må man vel kunne si at deres agenda er da.

Så man vil altså ikke ivareta den norske kulturarven.

(Jeg regner med nå at Universitetet eies av Staten.

Så man kan bytte ut sosialister med staten eventuellt.)

Men når flyktninger/innvandrere kommer til Norge, da får de statsstøtte, til kultursentre,
for å ivareta sin kulturarv, i Norge.

Så utenlandske kulturer, de mener staten at må få ivareta sin kulturarv i Norge.

Men den norske kulturen, den får ikke lov å ivareta sin kulturarv i Norge.

Er ikke Norge et norsk land da?

Skal ikke den norske kulturarven ivaretas i Norge?

Det virker som om stort sett alle land ivaretar sin kulturarv, men i Norge er det visst en obskur internasjonal kulturarv og mange forskjellige utenlandske kulturer som skal ivaretas.

Jeg lurer på hvorfor norske myndigheter er så fiendlige mot den norske kulturen?

Er det meningen at den norske kulturen skal utslettes?

Hvorfor prioriteres alle mulige andre kulturer, mens Folkemuseet, må ha halvparten av lokalene stengt, fordi poltikerne/staten, ikke vil gi de penger, til å ha åpent ute på Bygdøy, hvor vel ikke forstår hvordan museum det er der.

At folkemuseet, betyr at det er det norske folks museum da.

At det er egentlig et norsk museum.

Det burde kanskje blitt kalt det norske museum da, eller nasjonalmuseet, så hadde folk kanskje skjønt hva det var?

Det virker som om staten/sosialistene (eller skap-kommunister, eller hva de er), har en slags agenda, å diskriminere den norske kulturarven.

Det virker som om det kan være en slags plan, av sosialistene/kommuistene, å kjempe mot, og utslette alt den norske kulturarven.

Så det virker som om de er fiendtlige mot det norske.

At de er i krig mot det norske.

At de ikke liker at den norske kulturarven blir ivaretatt, og at de gir støtte til andre, utenlandske innvandrer kulturer.

Og at dette kan være en del av en plan for å svekke den norske kulturen.

Så det virker som om det er en krig som foregår mot det norske her.

Og når man ser hvordan folk som er typisk norske, altså blonde osv., blir behandlet av sosialistene/kommunistene, på jobb, i Oslo osv.

Mer som slaver vel, synes jeg det virker som.

Så kan det virke som om det er sosialistiske/kommunistiske nettverk ute å konspirerer, ikke bare for å ødelegge den norske kulturarven, men også, virker det som, for å aktivt bekjempe folk som er norske, altså som er fra den tradisjonelle norske, norrøne stammen da.

Altså som er blonde og har blå øyne osv.

Så det virker som om kommunistene hater alt som er norsk, både folk og kulturarven, og at de er i en krig mot dette.

Og at de har importert masse utenlandske kulturer til Norge, med en baktanke, for å sette inn et nådestøt, ytterligere svekke den norske kulturen, og de norske folkene.

Nå har jeg vel sikkert brutt mange politiske korrekte regler, men jeg mener det må vel være lov å prate om denne problemstillingen, nettopp for, at man må ha lov å forsvare seg, hvis noen har en agenda mot ens folk.

Nå er det jo mer eller mindre tabu og bruke ord som tradisjonelt norske og etnisk norsk osv., så jeg synes nesten det er som jeg driver å banner her.

Men det er mulig at noen har en agenda, for å tabu-isere begrep som etnisitet og norrøn osv., for at dette ikke skal kunne tas opp og diskuteres.

Men det mener jeg kan være del i samme agenda.

Den samme sosialist/kommunist-agendaen, eller hva det er, som bekjemper det norske, og virker som om vil gjøre folk som er tradisjonelle nordmenn til slaver.

Det virker som det kan være del av samme planen, å gjøre nordmenn til slaver/utslette det norske.

Jeg husker f.eks. den første perioden jeg jobba på Rimi Bjørndal, fra 96 til 98.

Da hadde vi en butikksjef som het Kristian Kvehaugen.

Og han synes jeg nesten brukte meg som en slave.

Han ble skikkelig sur hvis jeg brukte lang tid, mer enn en time, på tippeoppgjøret osv.

Og hvis jeg beholdt kontrollen, og ikke slava rundt som en idiot.

Og da var jeg assisterende butikksjef der.

Men jeg synes det var artig å jobbe der, for jeg fikk tilslutt alle seinvaktene, og da jobba jeg bare en time sammen med Kristian og assistent Irene, hver dag.

Så jobba jeg vanligvis sammen med fem-seks pene damer resten av vakta.

Så det var ikke så ille alikevel, selv om jeg nok hadde alt for mange arbeidsoppgaver.

I hvertfall etter at Irene slutta, og før Merete begynte.

Men Irene hun klagde alltid på alt mulig, så det var litt digg at hu slutta likevel.

Men samme det.

Sånn er det vel.

Men Kristian hadde en sønn, som het Thomas Kvehaugen.

Og han også måtte vel alltid jobbe osv.

Og jeg husker Kristian sa til Thomas, som vel var på min alder omtrent.

Og jeg var 26 eller 27.

Thomas var vel kanskje et par år yngre, uten at jeg husker det nøyaktig.

Men da bodde Thomas hos Kristian, og Kristian skulle kjøpe Mexicana-pizza til Thomas.

Og Thomas, som var kanskje 25 da, ble skikkelig fornøyd osv.

Men han ville ikke ha Lada'n, som han arva av bestemora si, eller hva det var, husker jeg.

Men den ville Kristian prakke på meg.

Etter at jeg solgte Hi-Ace'n, fordi den var for dyr å reparere.

Ass. butikksjeflønningene, lå på rundt 160.000 den gangen, så det var ikke så lett å få råd til alt.

Når man er i 20-årene, så vil man jo gjerne ut på byen en gang i blandt, og ha ordenlige klær, og gjøre ting som alle de andre gjør.

Så da er det vel ikke så enkelt å få råd til alt med 160-170.000 i lønn, fordi det var jo hardt arbeid, og når man hadde fri, så ville man ha masse mat osv. da., fordi arbeidet var ganske hardt, så det gikk en del penger til kebab og pizza og alt mulig.

Det var sånn at når jeg kom hjem fra jobb, så hadde jeg kanskje spist en baguette på jobben.

Selv om når man var eneste leder på vakta, på Rimi Bjørndal, så kunne man ikke bare sette seg ned og spise lunch.

Fordi da var det retur, eller tipping, eller det var noe feil med flaskebordet.

Det var alt mulig sånt, så det var bare dumt å sette seg ned.

Men når man kom hjem da, da pleide jeg å kjøpe en stor kebab og så spise en hel stor kjøpepizza husker jeg.

Og så noe snacks osv. da.

Det var kanskje når jeg jobba som butikksjef, et par år seinere, at jeg spiste så mye til middag, det er mulig jeg husker feil.

Men uansett, jeg husker det var ei dame på Rimi Bjørndal, den første perioden jeg jobba der, som ass. butikksjef, som gjorde et poeng av at Thomas ikke ligna på Kristian, som liksom var faren hans da.

Thomas hadde vel lyst hår.

Han ligna kanskje ikke nei.

Hvorfor lagde hun kollega-dama der et poeng av det da.

Utenfor sammenhengen.

Var ikke Thomas sønnen til Kristian, men en slags slave.

Var det derfor at faren måtte kjøpe pizza til'n.

Og Thomas ble lykkelig som en unge, enda han var 25 og jobba heltid.

Var det derfor Thomas måtte slutte på butikksjef på Rimi Munkelia, siden han ikke fikk lønn, men at han måtte rappe penger fra safen, siden noen tulla med lønna hans?

Nå blir sikkert Thomas veldig glad, men det kan være noe sånn tull som foregår.

Nå prøver jeg bare å finne ut nøyaktig hva som foregår.

Så det er mulig jeg tar litt feil med eksempelet her.

Men jeg skjønner ikke egentlig hvorfor hun kollega-dama på Rimi Bjørndal, i 97 eller 98 vel, bare skulle si ut i løse lufte, eller til meg da, utenfor sammenhengen, at Thomas ikke ligna på Kristian.

Det må ha vært for å få meg til å prøve å tenke litt på det, og tenke litt lengre.

Hvorfor skulle hun ellers ha gjort et poeng ut av det, utenfor sammenhengen?

Nei dette var rart.

Men nå har jeg skrevet ganske mye her, så nå får jeg prøve å avslutte, før PC-en koker, og alt blir sletta, som hender innimellom.

Så det får jeg se om jeg klarer.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).