Friday 21 September 2007

cons [2602] 21.09.07 17:04 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Ok, jeg lærte på et dansk forum, her i går var det vel, at Æser staves Aser i Danmark.

Jeg fikk litt klage faktisk, fordi jeg skrev 'Æser' og ikke 'Aser'.

Så jeg tenkte jeg skulle sjekke stavemåten da, siden jeg bare skrev fra hukommelsen mer eller mindre.

Så søkte jeg også på den danske stavemåten da.

Jeg søkte på 'Aser' på google.dk.

Og da fant den som øverste trekk, dansk wikipedia.

Og, der stod det dette:

'I nordisk mytologi er Aserne den ene af de to gudeslægter (den anden slægt er vanerne). Aserne bor i Asgård.

I Bibelen er "Aser" den ottende af patriarken Jakobs tolv sønner, og en af de tolv stammer. Navnet Aser betyder på Hebraisk (hebraisk: אָשֵׁר) "held", ligesom det står: Siden fødte Leas Trælkvinde Zilpa Jakob en anden Søn; og Lea sagde: "Held mig! Kvinderne vil prise mit Held!" Derfor gav hun ham Navnet Aser. (Første Mosebog 30:12-13).'


Så i Danmark, så bruker dem samme navn på de norrøne 'Aserne', og da vel også 'Aserne' fra bibelen da(?).

Altså at begge heter 'Aser'.

Strides dem lærde i om dette henger sammen på noen måte eller, eller har dem allerede blitt enige?

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).