Saturday 22 September 2007

Forresten, nå blir vel ikke de vitenskapsmenn fra 1930 og 40-tallet:

Lewis med tungtvannet, Tombaugh med planeten pluto, Seaborg med plutoniumet og Oppenheimer med atombomben.

De vitenskapsfolk, blir vel ikke så fornøyde om vi også tar med Walt Disney's Pluto(?)

Men vi forsøker likevel.

Var det forresten Carl Barks (Carl Bjeffer(?)) som skapte Pluto i 1930?

Det fant jeg ikke på wikipedia, men vi går videre.

Jeg har jo selv vært på ferie i Danmark, når jeg var 'snørris'.

Og da kjøpte jeg Donald.

Så jeg vet jo at Goofy/Langbein (norsk), heder fedemule i Danmark.

Siden han har en mule, så man kanskje tro at han var en hest eller noe slikt noget.

Men nei, han er en hund.

Men Fedemule er 'anthropomorphized', dvs. et dyr (hund) tillagt menneskelige egenskaper.

Goofy dukket først opp i Donald/Walt Disneys verden i 1932.


Så har vi også den annen hund, Pluto, som ikke er 'anthropomorphized', slik som de andre dyr i Andeby:

'Pluto is unusual for a Disney character in that he is not anthropomorphized beyond showing an unusually broad range of facial expressions or upper-body movements at key points; he is actually represented as a normal dog (unlike Goofy who is an anthropomorphic dog), although when the character appears at Disney theme parks, he walks upright on his two hind legs. Oddly, Pluto does not act like other dogs in animated cartoons, as he rarely ever licks people's faces.'.

(Det er fra engelsk wikipedia).

Pluto er jo også en gul/orange/blond hund. (En golden retriver?).

Mens Fedemule er vel hm, tja, jeg er nok ikke så god på hundetyper.

Men uansett.

Hva kan man si mer om Andeby, mens er inne på det sted.

Jo, det har jo vært en viss debatt opp gjennom årenes løp, angående at de dyr i Andeby ikke har benklær på, men at de har tøy på overkroppen.

Noen synes dette er litt rart/umoralsk.

Måske noen har sjov på alles bekostning?

Ikke vet jeg, man er jo så vant til å se de dyr uten benklær uansett.

Men det er i allefall vært et tema.

Men, de har alle tanter og onkler, og fettere og kusiner, men ingen har fedre og slikt.

Untatt for Goofy/Fedemule, leste jeg på Wikipedia, han har en sønn, Gof-Max eller noe slikt.

Så det viser vel bare at det er ingen regel uten untak.

Så får jeg si unnskyld til Oppenheimer og Lewis & Co. fordi jeg blandet de med Disney, og Donald & Co. da.

Men uansett, man skal vel ikke ta dette Donald og Pluto så høytidelig i denne sammenheng, men er bare noe jeg hadde i hodet når våknet i dag.

Så man får se på det som en anekdote eller en digresjon, eller hva det er man kaller det igjen.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).