Saturday 22 September 2007

Tema: Språkrådet.
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.
Moderator Ny bruker? Registrer deg her
Nytt Tema Legg Tema Til Favoritter Regler Trådet Side: 1
cons [2609] 22.09.07 17:45 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Jeg driver å tenker litt på hvilken funksjon språkrådet har osv. i forbindelse med norsk og nynorsk språk da.

Altså, jeg har drevet å skrevet litt på et dansk forum i det siste.

Og der har jeg fått høre, at norsk, (dvs. riksmål tidligere, nå bokmål), er egentlig et konstruert språk fra den danske embetsmans-staten, som kontrolerte Norge.

Dette var før Napolen tapte i Waterloo, og da gikk Norge til Sverige, siden Danmark/Norge støttet Napoleon.

Danskene forstod ikke alle de norske dialektene, (fikk jeg høre på forumet), så de konstruerte et dansk-aktig norsk, som de kunne forstå.

Og, ny-norsk, er jo også et konstruert språk. Det er vel en blanding av masse vest-norske og andre dialekter? Konstruert av Aasen? Var det ikke?

Nå skal jeg ikke si at navnet ny-norsk, er inspirert av språket ny-talet fra 1984 eller hvor det var.

Det var en historie bak hvorfor nynorsk ble kalt nynorsk, det husker jeg vi lærte på ungdomsskolen, men jeg tror jeg må ha glemt historia.

I hvertfall er det en del utlendinger som blander litt her.

Dem blander det med nord-norge.

Også sier dem at noen er fra ny-norge.

Men det blir feil, men det kan man jo skjønne, det blir mye å holde styr på.

Men uansett.

Se på engelsk da, dem har ord fra germansk (altså oldtids-engelsk, norrønt, dansk), fra latin (fra romerne vel, som styrte england en del år), og også fra fransk (fra normannerne).

Så dem har ofte tre forskjellige ord å velge mellom, som betyr det samme.

(Jeg leste om det på Wikipedia).

Mens det virker som om språkrådet driver å funderer i det lange og det breie og prater om ord som 'jappebamser' for mobiltelefoner, og 'verdsveva' for internet.

Det blir vel mest tull med språkrådet, blir det ikke det da, for å sette det litt på spissen.

For å sette det på spissen, så bruker dem X antall millioner av statens penger, altså skattepenger, for å konstruere X antall snodige ord hvert år.

I utlandet, så dukker vel orda opp i tidskrifter osv, også blir dem vel plukka opp av de som lager ordbøkene da(?)

Jeg er ikke så ekspert på det, men det hadde vært morsomt å sett litt på forskjellene mellom de forskjellige landa.

For det virker for meg i hvertfall, at det hadde vært plass til flere ord i ordlistene i Norge.

Altså, med tanke på at begge de norske språka er konstruerte, så kanskje det er noen u-konstruerte språk noen steder som har noen ord til overs.

Språk-debatten har jo vært i alle år omtrent i Norge, så folk er kanskje lei av det.

Men hvordan er politikken forbundet med språk-debatten da.

Er det politikk involvert i å regulere antallet ord, og også detalj-regulere orda i språket?

Nå er ikke dette mitt felt, men for å overføre det til Rimi hvor jeg pleide å jobbe.

Der hadde dem noe som het detaljstyring, som var ganske utbredt, at de sjefene sentralt på Sinsen, detaljstyrte all driften.

Dem bestemte hvordan kulepenner som skulle brukes, og holdt også oversikt og passet på at du ikke brukte for mange.

Det var jo ikke alle som fokuserte like mye på det.

Men det viser vel bare at det er forskjellige måte å fokusere på slike ting på.

Altså forskjellige nivåer/perspektiver å styre ting på.

Selv om det er mulig at jeg er helt på jordet igjen nå.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).