Monday 24 September 2007

cons [2631] 24.09.07 20:57 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Kan jo ta med mer om boforhold for studenter og andre i England, siden det vel toucher innpå trådens emne her.

Når jeg flytta til Liverpool, så bodde jeg først på hostell. (International Inn, var det vel, off Hardman Street).

Så fikk jeg jobb på Arvato, Skandinaviske Microsoft produkt-aktivering kampanje.

Og der var det masse norske (og svenske og finske og danske) jenter/damer.

Så nevnte jeg det vel, når jeg hadde opplæring osv. til de norske jentene, at jeg bodde på hostell og nå hadde jeg bare igjen å finne leilighet osv., siden jeg hadde fått meg jobb.

Så den andre dagen jeg jobba der, tror jeg det var, så var det ei Finsk jente som heter (forhåpentligvis ikke het) Taru, som sa hu bodde i Walton, og skulle flytte til Irland, og det var like ved Goodison, og hu hadde vel hørt av de norske jentene at jeg holdt med Everton da.

Så da blei det til at jeg overtok det rommet hu hadde leid i et 'shared house' i Mandeville Street da.

Fordi hostellet var utsolgt i helgen, fordi det var Matthew Street festival (noe ala Musikkens dag i Oslo, bare enda mer konserter vel).

Så jeg hadde egentlig ikke noe å sted å bo den helgen pga. dette, så jeg syntes det var det smarteste å slå til på Mandeville Street.

Så kommer det som vel er relevant for studenter og andre i England.

Når man er student, så slipper man å betale Council-tax (en slags kommune skatt da, videreføring av Poll Tax, eller hva det var Thatcher innførte som var så upopulært).

Men når man jobber, da må man huske å betale det. (Har jeg skjønt etterpå).

Men her i Mandeville Street da, så hadde dem gjort noe 'smart' eller hva man skal kalle det, så vi fikk ikke council-tax regninger.

Og heller ikke tv-lisens regninger (som man også må betale som student, hvis man har tv, det husker jeg fra Sunderland).

Her er forresten bilde fra 'loungen' i Mandeville Street:

http://farm2.static.flickr.com/1238/1434475454_cd6ac421e1.jpg


Som man ser så er det spilleautomat der, som aldri noen brukte vel, så jeg vet ikke hvorfor 'the landlord' skulle ha den der.

Først £220/mnd. og så £240/mnd, etter at internetten og pc'en til Taru ble flytta ned til Melissa i første etage.

Dem var veldig nøye på strømforbruket der, var ikke lov å bruke elektriske ovner, dem kom å henta dem på beg. av vintern, for reperasjon/kontroll, og dem leverte dem ikke tilbake igjen.

Men spilleautomaten fikk lov å stå på, selv om ingen brukte den.

Så Britene er nok veldig obs på hva strømmen brukes til, det kan være godt å ha i bakhodet hvis man skal studere i England.

Spørr helst på forhånd hva som er viktig strøm og hva som ikke er viktig strøm, sånn at dette er klargjort, for dette varierer fra land til land.


Dem var veldig glad i Jamaicansk mat i Mandeville St., i hvertfall i pakkene.

Jeg husker en sånn her hane-suppe av det merke som er på bilde her (bilde er fra internet, google).

Men en sånn pakke, om det var 100% nøyaktig samme design det skal jeg ikke si sikkert, men det var samme produkt å leverandør.

En sånn lå pakke lå å fløyt innpå kjøkkenet, og også i loungen av alle steder.

Så dem må ha vært glad i hane-suppe, i hvertfall i pakkene.

Jeg emigrerte, og var mest på rommet, etter at det begynte å flyte med spille-automater og hane-suppe i loungen mm.

http://farm2.static.flickr.com/1193/1433729107_d1af89cfdf.jpg


Jeg husker også et par kamerater av meg fra Lørenskog og Skedsmo, Øystein og Glenn, dem pleide å ha automat-firma når jeg bodde på Furuset og Ellingsrud.

Dem gikk tom for lagerplass en gang, så da satt dem inn 'Twilight Zone' flippern i Ungbo kollektivet på Ellingsrud.

Enda da var Twilight Zone flippern nesten helt ny, så dem hadde nok mett med automater, som dem vel hadde sagt det i Hedmark. (Jeg husker dem sa det når jeg var der i militæret i hvertfall).

Men samma det, det viser i hvertfall at det er mye likhet mellom norsk og britisk kultur, iom. at det hender at spillerautomater dukker i stua osv.

Avslutningen var kanskje ikke så bra, får prøve å skjerpe meg litt neste gang.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).