Friday 26 September 2008

Flashback til sommeren 1988. (In Norwegian).

Sommeren 1988, da var jeg og tremenningen min Øystein, fra Lørenskog, på språkreise i Brigton.

Da skjedde det mye forskjellig, vi bytta vertsfamilie blant annet, og mye artig, osv.

Men men.

Men på den tida, så synes jeg sånn housemusikk, var så artig.

Så da kjøpte jeg en kassett, med housemusikk, på HMV eller Virgin i Brigton.

Den som ligger like ved McDonalds, som er like ved Chrurchill Square.

Den samme sommeren hadde søstra mi og Christell, vært på språkreise i Bournemouth.

Hos en rik familie, såvidt jeg forstod.

Så var søstra mi oppe i leiligheten min da, på høsten, etter at vi hadde kommet hjem fra språkreise.

Og da, så så søstra mi den her house-kassetten da.

Det var et samlealbum, med gult cover, som het noe med the hits of house, eller noe.

Så sa hun det til meg da.

At da måtte ikke jeg si det til Christell, at jeg likte house.

Fordi Christell, hadde vært så forelska, i en gutt, som var med på språkreise i Bournemouth, og som likte house da.

Noe sånt.

Men jeg skjønner ikke.

Det burde vel ikke spille noen rolle det.

Det var jo ikke sånn, at jeg kjøpte kassetten, på grunn av noe som skjedde i Bournemouth, eller noe.

Det var fordi det var den musikken som var populær på den tida.

Så det var kanskje litt rart, at Pia skulle bestemme hva man kunne prate med Christell om.

Det er mulig.

Men man kan vel ikke skjønne alt.

Det tror jeg nok ikke.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog





PS.

Jeg hadde ikke så mange venner, rundt 87 og 88, da jeg gikk på Sande VGS.

Men jeg pleide å henge med tremenningen min Øystein, fra Lørenskog, og Kjetil Holshagen, som flytta til Sande, i helgene, oppe hos meg, i leiligheten min, og spille dataspill og se de nye Rambo og Rocky og Mad Max og Zombie-filmene osv.

Men jeg var litt musikk-frik og.

Så jeg pleide å ta opp musikk, og også kjøpe noe musikk i Drammen osv., og ta med på skolen, i markedsføringsklassen da.

For da fikk vi noen ganger lov å spille musikk, i markedsføringstimene, til og med.

Det var et ganske fritt yrke og felt da.

Man må være kreativ osv., for å drive med markedsføring da, så det er ikke sånn arbeid man forbinder med veldig strenge regler osv., det er ganske fritt da, for de ansatte, i den bransjen.

Og det gjenspeilet seg vel i timene også, at vi hadde det ganske fritt.

Det hadde vi også i tredje klasse, på Gjerde i Drammen, i data-timene, som var halvparten av alle timene omtrent, på datalinja, som jeg gikk.

Men men.

Men folk slang meldinger og sånn da.

Og det var alltid masse Liverpool-fans, i klassen, mens jeg holdt med Everton.

Så det var en del fotball-diskusjon også, i klassen.

Så da pleide vi å sende meldinger, hver mandag osv., om fotball-greier da.

Snorre i klassen, fra Svelvik, sønn til ordføreren.

Han sa, at det gikk ann å høre på en eller annen kamp, på BBC.

På radio.

Og det funka.

Og når jeg spillte den her sangen, i klassen.

Jeg hadde en sånn walkman, med høytalere, med innebygde forsterkere osv.

Da smallt det fra Snorre, om det var sportsrevyen.

Fordi noe som er sampla, i den her sangen, var kjennemelodien på Sportsrevyen.

Så det var ikke sånn at jeg hørte om house-musikk i Brighton.

For jeg gikk i Markedsførings-klassen, før jeg dro til Brighton.

Så jeg hørte på house-musikk, før jeg dro til Brighton.

Men det gjorde vel ganske mange, for det var den musikken som var populær da.

Og når man leste markedsføring, så ble man mer bevisst, på hva som var moderne osv., for man ble vant til å tenke sånn, når man skulle løse oppgaver osv.

Eller 'case', som oppgavene ble kallt, i markedsføring.

Så da begynte jeg å gå med Ball-gensere, og syrevaskede jeans osv., som var populære på den tida, for da begynte jeg å prøve å skjønne mer om sånne ting da.

For i markedsføringsklassen, da lærte vi om det her da, at det var noe som het trendsettere, så kom det de som var tidlig ute, og så kom resten av folka, og så begynte produktet eller moten, og dabbe av da.

Et produkts livssyklus, kaltes det.

Og da begynte man vel å tenke mer på det her og da.

Eller i hvertfall, så hadde man det i bakhue mer, siden man lærte om det på skolen osv.

Men det var ikke sånn at jeg ble sånn krampe-soss, eller noe, over natta.

Det var vel heller sånn, at det begynte jeg å skjønne mer om produkt og moters livssyklus osv., og hadde det i bakhue.

Men det var ikke sånn at jeg var helt prega av det her, men jeg hadde vel litt mer distanse til det sosse-greiene og hva som var nytt og kult osv.

Så det var sånn at jeg skjønte litt av det greiene, plutselig, men det var vel ikke så ille, at jeg ble helt prega av det.

Men at jeg heller hadde litt distanse forhåpentligvis.

Noe sånt.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).