Thursday 25 September 2008

Flashback til sommeren 1988. (In Norwegian).

Nå hadde jeg den forrige posten jeg skrev, i bakhodet.

Så fikk jeg flashback, til sommeren 1988, tror jeg det var.

Da hadde Christell, stesøstra mi, eller dattra til Haldis, og søstra mi, Pia.

De her bodde jo i huset til Haldis, så om de var søstrene mine, eller ikke, det er ikke så lett å avgjøre.

Eller, søstra mi, må vel sies å være søstra mi, siden vi bodde hos muttern begge to, på 70-tallet, og også siden vi hadde samme foreldre.

Men Christell, hun var det litt vanskeligere med.

For vi hadde ikke bodd i samme hus, annet enn på noen ferier, kanskje hvert annet år, eller noe sånt.

Så om hun var en jente jeg kjente på Bergeråsen, eller om hun var stesøstra mi, det er ikke så lett å si.

Vi ble jo enige, etter Jugoslavia-ferien, som vi og brødrene til fattern sine familier, og Stenberg-familien dro på, i 1980, at vi skulle være som søsken da.

Før det, så kjente vi vel ikke hverandre så veldig bra, men vi ble vel litt bedre kjent på den ferien, selv om det vel skjedde mye forskjellig der og.

Og da skulle vi være som søsken da, så skulle jeg få halvparten av singel-platene, som Haldis hadde funnet på loftet.

Og det ble vi enige om da, at da var vi som søsken.

Men, neste gang jeg kom ned til Haldis der, så fikk jeg ikke lov å få de singlene likevel, av faren til Christell sin familie.

Og jeg møtte aldri noen fra faren til Christell sin familie, såvidt jeg kan huske.

Så Christell var vel en mellomting av stesøster, og en jente som bodde på samme stedet som jeg bodde.

Noe sånt.

Så det ble ofte litt problematisk, siden hun var liksom ikke hverken fugl eller fisk.

Og hun var veldig pen og.

Så hvordan jeg skulle oppføre meg mot henne, det var litt kinking.

Men men.

Sommeren 1988, så dro søstra mi, og Christell, meg med, på badestranda, på Sand der.

Nesten borte ved sommerhuset, til tremenningen min Øystein, fra Lørenskog, og huset til teskjekjærringa.

Så ligger vi der og slapper av på stranda, og prøver å få litt sol.

Jeg vet ikke hvorfor dem skulle ha meg med dit.

Christell pleide vel å dra på Sandvika, som var en bedre og mye mer populær strand, i retning Sande.

Men men.

Så dukka pluteslig Espen Melheim, Annika Horten og Anne Uglum opp.

Dette her kan også ha vært sommeren 1989.

Jeg tror det antagelig var sommeren 1989, for jeg kan ikke huske, at jeg så Espen etter det her.

For jeg flytta jo til Oslo, for å studere, høsten 1989.

Og Espen bærte på et windsurfer-brett, og Annika og Anne, de gikk i bare bikinitrusa.

Så de hadde vel gått gjennom hele Havnehagen, i bare bikinitrusa.

Det tror jeg ikke hadde skjedd nå for tida.

Og det var vel litt uvanlig, på den tida og, at to så pene jenter, skulle gå toppløse, gjennom hele byggefeltet.

Men hvis det var sommeren 1989, så var vel Annika og Anne og Christell, de var vel sånn 17 år.

Det var i hvertfall året de fyllte 17.

Søstra mi, fyllte 18 seinere det året.

Og jeg og Espen, fyllte 19 det året.

Og Espen var vel den eneste kameraten min, på Bergeråsen.

Og det var litt kjedelig å bare ligge i sola.

Og jeg kjente jo såvidt både Annika og Anne fra før.

De gikk i klassen til Pia og Christell, på Berger skole og Svelvik Ungdomsskole osv.

Så jeg kjeda meg litt sammen med Christell og Pia.

Christell så litt bleik ut, mener jeg å huske.

Og Pia og Christell hadde vel på seg bikiner, vil jeg tro.

Så jeg gikk jo bort til Espen og dem, når dem dukka opp.

Jeg tenkte jeg kunne gå bort til dem, siden jeg kjente alle tre av dem, og stemningen, der jeg lå sammen med søstra mi og Christell, var ikke så bra, så jeg synes det var artig, at det dukka opp noen nye folk.

Så fikk jeg lov å være med å teste windsurfing da.

Espen, han hadde windsurfa så mange ganger, så han bare så på.

Mens så bytta jeg og Anne og Annika.

To veldig pene lyshårede jenter, må man vel si.

De to og Christell, vil jeg si var de peneste jentene på Bergeråsen.

Og Aina da, som bodde ovenfor huset jeg hadde, i Leirfaret, hun var også veldig pen.

Men men.

Men da bytta jeg og Annika og Anne, på å ha på seg en våtdrakt da, og prøve windsurfing.

Så det var en ganske heftig opplevelse, må man vel si, for de jentene er jo veldig pene, og det var artig å teste windsurfing også, og prøve å holde balansen da.

Så stakk Espen og Anne og Annika, omtrent like fort som de dukket opp.

Så gikk jeg tilbake til Pia og Christell da.

Så spurte Christell om jeg likte de, Anne og Annika da.

Jeg kunne jo nesten ikke si at jeg ikke likte de, for de var jo veldig pene, og fine jenter.

Greit at de var to år yngre enn meg, men jeg var jo ikke i puberteten, før jeg var 17 år, så jentene på min alder, mange av dem, dem syntes nok at jeg så alt for ung ut.

Og de Annika og Anne, de var ganske greie og omgjengelige og vel.

De var ikke sånn som Linda Moen for eksempel, i klassen, at hun lo meg i trynet hver gang hun så meg, omtrent.

Nei, de Annika og Anne, og også andre av jentene i klassen til Christell, som Turid Sand, og også hun Anette, borte på Høyen vel.

De var ofte høflige og hyggelige og sånn.

Jeg husker noe greier fra Turid Sand, hun ble vel litt gira i fylla.

Jeg husker, på Rødtangen, sommeren 1988, var det vel.

Så fortalte hun søstra mi, mens jeg satt ved siden av.

At hun hadde blitt fingra av en gutt der.

Som ikke var fra Rødtangen.

Og ikke fra Berger heller.

Og gutten gikk for å hente kondom.

Men da stakk hun.

Hun Turid sa til Pia, at hun burde prøve å ha litt sex hun og, for det var å anbefale da, sa hun til Pia.

Eller framkom det, av det hun Turid sa.

Pia var ikke sjokka av det her, hun var tilbakelent.

Jeg lurer på om det her var på 18 årsdagen min, 25. juli 1988.

Noe sånt.

Pia, hun beholdt kontrollen, og sa noen setninger tilbake.

Og sa til meg, at nå skal ikke du si det her til andre osv.

På en litt nedlatende måte vel.

Jeg svarte ikke noe, for jeg ville ikke bli uvenner med søstra mi.

For jeg var litt nedfor, etter å ha bodd alle årene aleine, i Hellinga, og i Leirfaret.

Så jeg fant meg i ganske mye, fra søstra mi, vil jeg nok si, på den her tida.

Men jeg hadde også sett at søstra mi, hadde lapper, i en eske på rommet sitt, hvor Christell hadde skrevet, før de dro til Bournemouth, sommeren 1988.

At skal vi drikke oss fulle, og knulle gutter, i England.

Eller, det blir kult i england, å drikke oss fulle, og knulle gutter.

Noe sånt.

Og den lappen tok søstra mi vare på.

Jeg vet ikke om det var noe utpressing.

Og skoleåret 88/89.

Altså året etter, at jeg hørte, at Turid Sand, fortalte om, at hun ble fingra av en gutt, på Rødtangen.

Da hørte jeg, i leiligheten til Jan, på Gulskogen.

At Christell, sa til Tom Bråten, tror jeg det var, at han hadde vært slem, og utnytta vel, hun Turid Sand.

Tom Bråten hadde fått Turid Sand, da de var i Holmestrand, på diskotek osv. der, til å fingre seg, i bilen, mens han så på, eller noe.

Noe sånt.

Dette var vel også i 1988, så både Christell og Turid Sand, var vel 16 år, det året.

Alikevel, så kom de inn på Marylin, i Holmestrand, med 18-års grense.

Eller hva det stedet het.

Madonna kanskje.

Noe sånt.

Christell og Pia dro også meg med dit, til Holmestrand, og det diskoteket der, et par ganger, uten at jeg husker hvorfor.

Men men.

Så det var mye rart.

Men hvorfor Christell lurte på, om jeg likte de her to smellvakre damene, som var 17 år da, Anne og Annika.

Jeg vet ikke.

Hvorfor spurte hun om det.

Trodde hun at jeg bare likte henne?

Mente hun at jeg ikke burde like Anne og Annika, siden de var 17 år, og jeg var 19 år.

At de altså var to år yngre?

Eller var hun bare nysgjerrig.

Ikke godt å gjette på hva som foregår i hodet hennes alltid, så det tror jeg ikke at jeg skal prøve på.

Men jeg var på Drammensbadet, på Marienlyst, forresten, et par dager før jeg dro til Brighton på ferie, sommeren 1989.

Og da var Christell der tilfeldigvis.

Hun var mye i Drammen, siden broren hennes bodde der, og mora henne og fattern, hadde vannsengbutikken, i Tordenskioldsgate.

Christell bodde vel mer eller mindre hos Jan, det året, i det gamle bedehuset, i Rødgata på Gulskogen, i Drammen.

Eller i hvertfall i helgene osv.

Men men.

Men da, på Marienlyst-badet, så sprada jo Christell rundt toppløs der.

Og da hadde hun fått enda større fordeler, enn da hun fikk en edderkopp på seg, et år eller to tidligere, på terrasen dems, utenfor huset til Haldis, da jeg og Pia og Christell var der, og Christell vrengte av seg genseren, rett foran tryne på meg.

Men da var Christell hyggelig igjen.

Og var ikke sjenert, for at jeg, og resten av badet, så henne toppløs osv.

Og da var vi vel som venner omtrent.

Jeg tror ikke hun visste at jeg skulle på Marienlyst-badet, den dagen.

Jeg bodde jo ved fjorden, men på Sand og på Berger, så er det egentlig ikke noen kjempebra strender.

Så derfor dro jeg inn til Drammen da.

Også for å komme litt unna Pia og Cecilie kanskje, som også bodde hos Ågot, den sommeren, i hvertfall Pia.

For fattern hadde solgt huset i Leirfaret da.

Jeg trengte å få meg litt ro, før jeg dro til England.

Så da dro jeg til Marienlyst-badet da, med bussen.

Der var Terje Bakken, og Christell.

Terje Bakken, var en venn av Cecilie og Pia.

En punker, som dem kjente, som var dyktig med data, husker jeg folk sa.

Pia og Cecilie, kjente omtrent alle ungdommene i Drammen.

I hvertfall av de som ikke var sosser.

Men men.

Da ville Terje Bakken henge sammen med meg, sikkert fordi jeg traff Christell der.

Men jeg og Christell, vi var vel ikke uvenner da tror jeg.

Men etter det her, så så jeg vel ikke Christell, på et år eller to kanskje.

Etter at jeg dro til Oslo for å studere.

Eller et halvt år etter, vil jeg tro det var.

Da jeg var på besøk hos Pia og Ågot, på Sand.

Da hadde Christell huset fullt av noen jenter, som kjente Elin, fra Nesbygda, som gikk i klassen min, i 2. klasse på handel og kontor, på Sande VGS.

Venninna til Lene Andersen.

Pia sa at de jentene ville at jeg skulle gå bort til huset til Haldis, i Havnehagen.

Jeg skjønte ikke helt poenget.

Men Christell hadde to pene venninner der vel.

Som jeg vel prøvde å småprate litt med da.

De jentene og Christell.

Men Christell hadde på seg, en sånn stretch-bukse, eller hva det heter.

Eller joggebukse kanskje.

En sånn bomullsbukse i hvertfall, med tynt stoff, sånn at dem nesten like gjerne kunne gått nakne omtrent.

Men men.

Men Christell hadde en flekk på buksa da.

Så det syntes jeg ikke var så bra, at hun gikk med en sånn bukse, med flekk på.

Så da spurte jeg henne hva det var, og kjefta nesten litt på henne da.

Da ble Christell borte, en stund, og drev med et eller annet.

Om hun skifta bukse, eller hva hun gjorde.

Vanskelig å si.

Men hvorfor Pia ikke skulle være med, det er også vanskelig å si.

Hvorfor skulle Christell og to jenter jeg ikke kjente, møte meg.

Det var ikke lett å si.

Men det var sikkert noe.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).