Monday 26 May 2008

Operasjon Weserübung. (In Norwegian).

General William Wain Prior (1876 - 1946) var øverstbefalende for den danske hær fra 1939 til 1941. Før den tyske besættelse af Danmark i 1940 argumenterede han for en styrkelse af hæren. Disse ønsker blev imidlertid ikke støttet af flertallet i Folketinget, der frygtede at Nazityskland ville kunne opfatte en øget militær styrke som en provokation. Da Tyskland invaderede Danmark i 1940, ønskede Prior at hæren aktivt skulle forsvare landet. Regeringen delte imidlertid ikke hans holdning, blandt andet af frygt for, at byer som København skulle blive udsat for de samme ødelæggende bombardementer som Warszawa netop havde oplevet under den tyske invasion af Polen.

Prior fortsatte som øverstbefalende under den første del af besættelsen, og som sådan arbejdede han blandt andet for, at den danske hær ikke skulle blive aktivt involveret på tysk side. Han forlod sin stilling i 1941.


http://da.wikipedia.org/wiki/Operation_Weser%C3%BCbung

Jeg har trodd, at det var han tippoldefaren min, Hedegård, et eller annet da, som var øvestkommandrende for de danske styrkene under krigens utbrudd.

Og jeg tenkte jeg skulle sjekke mer om det, jeg tenkte det var kanskje derfor norske myndighetene kødda med meg, fordi de var sure fordi at farfaren til mormora mi, var det vel, ikke sa fra til Norge, om at nå var tyskerne på vei med Operation Weserübung.

Så søkte jeg mer på Wikipedia om det nå, og det viste seg at danskene ikke var så veldig aktive:

De tyske tropper gik over grænsen til Danmark kl. 4.15 om morgenen den 9. april, 1940. Det kom til kortvarige kampe i Sønderjylland og på Amalienborg Slotsplads. Men allerede kl. 6 blev det på et møde hos kongen med de vigtigste ministre og de militære chefer besluttet, at man måtte indstille modstanden. Kampene kostede 16 faldne på dansk side.

I Norge trak kampene ud i længere tid, og England og Frankrig nåede at sende hjælpetropper til landet. Men i slutningen af maj blev de engelske og franske tropper trukket tilbage, og kort efter overgav de sidste norske styrker sig.


http://da.wikipedia.org/wiki/Operation_Weser%C3%BCbung

For jeg mener jeg leste, i den boka som bestemor Ingeborg hadde, at han farfaren hennes var øverstkommandrende general, i Danmark, i 1940.

Men det er mulig han gikk av med pensjon, eller noe, i 1939.

Jeg får høre med bestemor, neste gang jeg prater med henne.

Om det kan være sånn, at det kan ha skjedd noe i Danmark, i forbindelse med krigen, som gjør at bestemor flytta til Norge, og ikke prater om, såvidt jeg har hørt det, om å flytte tilbake til Kjøbenhavn, som det vel skrives på norsk.

Og kanskje norske myndigheter ikke vil hjelpe meg, fordi de mener jeg er dansk, fordi tippoldefaren min var dansk general.

Men, jeg er født i Drammen, har bodd i Norge hele livet, til jeg som 34 år gammel måtte flykte til England, pga. at det var noe mafia-greier, som jeg ikke skjønte noe av, som foregikk i Oslo.

Og det er ikke sånn, at selv om mormoren min, er den eneste av besteforeldrene mine, som er i live nå, så betyr ikke det, at jeg ikke hadde norske besteforeldre.

Det var egentlig sånn, at jeg synes farmora mi var snillere enn mormora mi.

Jeg klagde fælt, på muttern, når jeg måtte være hos foreldrene hennes, i Sætre, mens søstra mi, fikk være hos foreldrene til fattern, på Sand.

Det var når muttern og stefaren min, Arne Thormod, skulle til Mallorca, var det vel, på 70-tallet.

Jeg ble drit sur, for jeg synes farmora mi var så snill.

Mens mormora mi, er mer sånn streng, og litt sånn gammeldags, selv om hun kan være morsom å krangle med og sånn noen ganger, når jeg ble litt eldre.

F.eks., i første klasse på Østre Halsen skole, så lærte vi der, at Danmark var ikke så kule mot Norge, under dansketida.

Det meste foregikk i København.

Det forklarte hu, ved å vise at Norge hadde mye færre trykte bibler, under en undersøkelse, på 1700-1800 tallet, eller noe da.

Som hu mente viste, at Norge ble betraktet litt som en landsdel av Danmark, må man vel si, og ikke som et likeverdig land, av danskene.

Så begynte jeg å ta opp dette temaet da, neste gang jeg og muttern og Pia, besøkte besteforeldrene i Nevlunghavn, jeg gikk vel i første klasse da.

Og da nevnte jeg det her med biblene, og klagde på Danmark osv.

Men det var ikke riktig mente bestemora mi, Danmark var greie mot Norge.

Så det var litt delte meninger ute og gikk angående det her.

Men jeg var ikke overbevist om at bestemora mi hadde rett, jeg stolte vel mer på det som hu lærerinna på Østre Halsen skole hadde sagt, så jeg var vel litt sur på grunn av det her.

Så at jeg ikke skal få hjelp, når jeg har bodd i Norge, hele livet, og har tre norske besteforeldre, og ei dansk bestemor, som har bodd i Norge siden krigen.

Jeg må jo si at jeg er norsk, jeg kan ikke si at jeg er noe annet da, synes jeg.

Så det her synes jeg var litt rart.

Så hva det er norske myndigheter driver med, det lurer jeg på.

Men det er mulig hele gjengen er kommunister da, og ikke vil hjelpe sin landsmann, fordi jeg var på et Unge Høyre møte i Høyres Hus, skrives det vel, i Stortingsgata, en gang på 90-tallet.

Det er mulig.

Men da lar de jo politikk gå foran enkeltpersoners rettigheter, og det er ikke riktig, for folk har universale rettigheter, og det betyr at rettighetene gjelder overalt og alltid.

Kanskje myndighetene ikke veit hva de driver med, det er mulig, at de har fingeren så langt oppi ræva, at den har satt seg fast oppi der, eller hva de driver med.

Det er vanskelig å si.

Noe dritt er det dem driver med i hvertfall.

Så det er kanskje noe sånt.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).