Tuesday, 23 October 2007

cons
Heltidsansatt

Innlegg: 320
Ble medlem: 01/09/2007

Originally posted by: Spaceisdeep

Originally posted by: cons





Så da kan man lure på igjen da.







Hvorfor selges bare Stabburet pizza fra Big One fabrikken i Sverige.







Og ikke pizza fra Grandiosa fabrikken.







Enda Grandiosa det selges Grandiosa i Norge for minst fire ganger så mange penger enn Big One. (66% markedsandel, mot 15% markedsandet, etter kvalifisert gjetting).







Dette høres litt ut som bakvendt land for meg.







Fordi jeg kunne skjønt det hvis for eksempel tallene var litt forskjellig i Norge og Sverige.







Men at dem selger 2 Big One pizzaer i Sverige da, når Big One har en andel av konsernets salg i Norge på ca. 15 prosent.







Og at dem ikke selger en eneste kartong Grandiosa, som i Norge har en andel av konsernets salg på godt over 60 prosent. (Og som i tillegg også er Norges mest solgte, og vel også en av de sterkeste, merkevarer.)







Det synes jeg høres jeg høres ut som bakvendtland, som sagt, og også litt som 'høl i huet', for å si det på godt norsk, sånn folk pleide å si det, i allefall før i tida.















Kanskje ikke svenskene er så glade i Grandiosa, og det sier jeg ikke noe på.



Ellers kan jeg opplyse deg om at det ikke er produsentene som bestemmer hva som skal selges hvor, men de forskjellige butikkjedene.

Dette merker vi godt der jeg jobber i Kavli. Flatbrød, knekkebrød og kjeks fra Korni selges ikke overalt. Det samme kan man si om Q-meierienes produkter som og er et Kavliprodukt.


Ja, jeg kjøper ikke helt denne argumentasjonen.

For som jeg har vist tidligere i tråden, så selger Grandiosa ca. 4-5 ganger så mye som Big One i Norge.

Jeg kunne ha forstått det hvis svenskene bare hadde Big One Classic og Grandiosa Orginal, altså en av hver av Big One og Grandiosa.

Men når de bare har to slag Big One, da er det noen ugler i mosen ute å går tror jeg.

Fordi det er jo Orkla som bestemmer hvilke pizza-er kjedene i Sverige kan kjøpe

Og det er jo de som er på siden dems:



Så poenget er at de svenske kjedene har ikke mulighet til å kjøpe de pizzaene som vi kjenner som Grandiosa i Norge.

Og det er det poenget jeg tar opp, at Orkla ikke tilbyr disse pizzaene i det hele tatt i Sverige.

Men har ca. 20 andre slag.

Så det er dette jeg tenker på med bakvendtland, og tullerusk-aktig og 'høl i huet' da, for å bruke et vanlig utrykk.

Så selv om svenskene av en eller annen grunn ikke hadde vært så glade i Grandiosa.

Da må vel noe være galt enten i Norge eller Sverige?

Hvodan kan Grandiosa være kjempepopulær i Norge (Det er Norges mest solgte merkevare vel), og kjempe upopulær i Sverige (I Sverige selger de ikke en eneste eske Grandiosa).

Dette henger ikke sammen eller på greip eller noe sånt synes jeg.

Jeg hadde skjønt det hvis Grandiosa solgte litt mindre i Sverige, men at forskjellene skal være så store, da begynner jeg å lure på hva det kan komme av.

Er det noe med inneholdet i Grandiosaen som svenskene reagerer på?

Hvordan kan det ha seg at Grandisa er norges mest populære middag, og Sveriges mest upopulære?

Det må vel være verdens største sammentreff og mysterium på en gang, eller er det bare jeg som synes dette er rart?

For i Norge, (og også i Finland virker det som), så er jo Grandiosaen kjempepopulær.

Så her er det nok et eller annet som ikke stemmer.

Enten det eller så er det et av verdenshistoriens sjeldne merkverdigheter.

For dette her passer ikke med noe jeg kan skjønne av markedsøkonomi og vanlig sunn fornuft.

Og jeg har jo jobbet i dagligvarebransjen i nærmere 15 år selv også, så da får man jo disse tingene nesten automatisk inn i hodet eller blodet, eller hva man skal si.

Og utifra det også, så synes jeg nok det er noe som skurrer her ja.

Du skriver du jobbet i Kavli.

På Rimi, så var vel Kavli Skinkeost på tube storselger da.

La oss si at Kavli på tube solgte fire ganger så mye som kavli smøreoster i beger da.

Så skulle dere begynne å selge Kavli i Sverige. (Det er mulig det selges allerede, det er bare et eksempel).

Og da vil dere bare selge begerne, som selger en fjerdedel av tubene da.

Fordi Svenskene var så glade i begre.

Vær ærlig, så ville dere nok i hvertfall minst hatt en med tuber, hvis dere skulle hatt inn to Kavli produkter i Sverige.

Da ville dere tatt Kavli skinkeost på tube, la oss si den har 51% av smøreost-markedet da, på samme måte som Grandiosa Orginal.

Så hadde dere tatt enten en tube til, eller kanskje den mestselgende beger-varianten som det andre produktet.

Sannsynligvis, så hadde dere nok sjekket salgstallene i Norge, og valgt de to som solgte best.

Og butikkene og kjedene, de vil også ha de varene som selger best.

Det husker jeg fra Rimi, hvis en vare solgte dårlig, så var det ut med den, og inn med en ny variant.

Hvis en butikk-kjede i Sverige, får høre, at nå kan de velge å få inn Norges mestselgende produkt, enten det, eller så kan de få Norges 418 mest solgte produkt.

(For å ta et eksempel da).

Det er helt uten tvil at Pizza Grandiosa Orginal, skulle etter markedsmessige prinsipper, og etter all fornuft, blitt inkludert i Orklas pizza-sortement i Sverige, enten på bekostning av en av Big One pizzaene, eller i tillegg til det eksisterende sortimentet, eller på bekostning av en av paiene osv.

All bedriftsøkonomisk teori tilsier dette.

Du kan jo si, om vi følger pølsebod teorien da.

At folk på Lillestrøm hater wienerpølser og folk i Oslo spiser det mer enn noe annet.

Hva kan dette komme av da?

Da må det være noe galt etter eller annet sted, det skjønner man da.

Og at pølsebua i Lillestrøm, skulle hatt 20 pølsevarianter, men ikke wiener, selv om wiener solgte overveldende mest i de andre byene.

Det får ikke jeg til å passe med noen logikk i allefall, så det synes jeg virker litt for usannsynlig, til at jeg kan ta det så veldig seriøst.

Men så skal jeg sette på en pizza her, nå var jeg på Tesco i sentrum her, som stenger kl. 24, så da rakk jeg å få fatt i et par Dr. Oetker pizzaer, eller hva de heter med kylling osv.

Det var 2 for 1, som heter i England.

Eller nå tuller jeg. Det var to for £2.50, så det blir altså 2 for 30 kr. da.

Så da blir det 15 kr. pr stk. da.

Det er vel en tier billigere enn i Norge eller noe sånt noe vel.

Men det var med kylling de her da, og hvis jeg husker riktig fra Norge, så er det spinat på dem og.

Og det er vel kanskje ikke så godt på pizza, det kjenner vel de fleste til.

Så de har sine problemer å stri med i forbindelse med pizzafyll her i England og, bare for å prøve å avslutte den posten her på en eller annen måte.

Så det blir spennede å se om jeg husker riktig om det var spinat.

Men noen kjenner kanskje noen svensker, som bor i Norge f.eks., og kan kanskje gi dem en bit Grandiosa, og høre om dem liker det eller ikke.

Du har rett i at den kan jo være en radikal biologisk forskjell på de svenske og norske smaksløkene, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt for å være ærlig.

Så det er godt mulig at du har et godt poeng der, det er nok godt mulig.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).