Tuesday 23 October 2007

thunderbolt
Heltidsansatt

Innlegg: 481
Ble medlem: 20/12/2005

På grandispakken i innholdsfortegnelsen står det storfekjøtt og ikke noe annet.

-------------------------
When God said "Let there be light", Chuck Norris said "Say please..."

Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn

23/10/2007 08:24


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 317
Ble medlem: 01/09/2007

Ja, jeg ser det står her, at 'skinken' eller kjøttet på Grandiosaen, inneholder 40% storfekjøtt.



link

Men jeg husker veldig godt, som jeg har nevnt et par ganger tidligere i denne tråden.

Det var når jeg jobbet som låseansvarlig ved siden av studiene på Rimi Bjørndal i 2002 og 2003.

Da var det en Somalisk dame, som trengte hjelp for å sjekke om det var svinekjøtt i Grandiosaen.

Og da stod det på pakka at det var svinekjøtt.

Men det er mulig dem har forrandra det da.

Jeg leste et sted når jeg drev og søkte på nettet, her for noen timer siden, at Stabburet har byttet kjøttleverandør til Grandiosaen.

Jeg prøvde å finne det igjen nå, men nå fant jeg istedet noe fra Dagbladet, om at Orkla holder både land og leverandør hemmelig, når det gjelder kjøttet i Grandiosaen:

(Det er fra 1997 da, og jeg tror endring av kjøttleverandør fra gamle Ringstad, som solgt til NKL eller noe (?), og byttet til Stabburet i Fredrikstad, har skjedd senere, for det leste for noen timer siden, men jeg skal se om jeg finner linken).

'Orkla Foods holder hemmelig hvor de får råvarene til Grandiosaen fra. Verken land eller leverandør vil de oppgi. De nekter å svare på spørsmål om kjøttet i Grandiosaen. Og da Dagbladet besøkte pizzafabrikken på Stranda, var restriksjonene på hva vi fikk se, særdeles strenge. - Forretningshemmeligheter, sier informasjonsdirektør i Orkla Foods, Håkon Mageli.'.

link

Dagbladet skriver at storfekjøtt kan være alt fra ku til hest.

'- Det er slett ikke alt som står på pakken. Storfekjøtt, det kan vel være alt fra ku til hest?'

Skal jeg se om jeg finner definisjon av storfekjøtt på Wikipedia:

Den var selvfølgelig ikke der, så jeg vet ikke hvor Dagbladet-reporteren hadde funnet definisjonen på hva som kalles storfekjøtt i mat.

Men som sagt så leste jeg på pakka når jeg jobba på Rimi Bjørndal, og da stod det ikke storfekjøtt. Da stod noe annet slags kjøtt, også stod det storfekjøtt, svinekjøtt i paranteser.

Men alikevel var det noe i Dagbladet-artikkelen som var interessant.

Det viser hvor nøye dem er på pizzafabrikken i Stranda til å ta vare på sikkerheten, og passe på foretningshemmeligheten:

'Og slik blir det til at vi får se omtrent halvannen kilometer av den 3,5 kilometer lange produksjonslinja. Og så får vi vite at konserveringsmiddelet, saltet, krydderet, stivelsen og tomatpureen er importert fra utlandet. Mens kjøttet, osten, melkeproteinet, gjæra, og hvetemelet er norskprodusert. Soyaproteinet har de nettopp byttet ut med gelatin. Nettopp fordi leverandøren på lang sikt ikke kunne garantere tilstrekkelige mengder soya som ikke er genmanipulert. Mer får vi ikke vite. Og informasjonsdirektøren er med for å forsikre seg om at det ikke sies mer enn det ledelsen har bestemt.
- Men hvilken kvalitet kan råvarene ha, med så lave priser på produktet, i et marked hvor kjedene, ikke leverandørene har makta?
- God. Vi er nødt til å ha gode råvarer, vi har godt utviklete systemer som sikrer kvaliteten. Blant annet en egen veterinær, sier Håkon Mageli.
- Men kjøttet, hvor mye kjøtt er det egentlig i det?
- Du tar ikke nei for et nei?
- Nei?
- Da er vi uenige. Den kjøttsaken kommer vi ikke til å si noe mer om.
De gule skiltene advarer uvedkommede. Ivar Moss lukker opp døra.
- Da går jeg foran, og du bak, Håkon, så har vi alt under kontroll'.

Så det virker i hvertfall som om sikkerheten er i orden.

Her står det forresten bare at det er kjøtt i Grandiosaen (og ikke storfekjøtt).



link

Så det var jo litt snodig at det bare står kjøtt der.

Også vil de ha det til at kjøtt-blandingen i Grandiosa inneholder det samme som skinke.

Men kjøttblandingen på Grandiosaen, inneholder jo bare 40% kjøtt, og resten er smaksforsterkere og gelatin/soyaprotein, mel, med mere.

Her er det en kar som har posta på Aftenposten's komentar-board til online avis-artikler, om at Grandiosaene er forskjellige i Norge og Sverige:

'Rart at grandisen de selger i Sverige er helt annerledes en pappen vi får kjøpe i norge dah, grov bunn og skikkelig fyll, for dyrt for snille onkel Stabburet å sende den ut på det norske markedet?'

link

Og nå klarte jeg også å finne linken for at dem har bytta kjøtt-leverandør for Grandiosaen.

Det var i år 2000 står det:

'Orkla har sagt opp avtalen med Norsk Kjøttindustri (NKI) som hver dag leverer opptil 15 tonn med kjøtt til Orklas pizzafabrikk på Stranda. Orkla-eide Stabburet skal selv overta som kjøttleverandør fra sin hovedfabrikk i Fredrikstad. For NKI-bedriftene som fra før sliter tungt i et kjøttmarked med betydelig overkapasitet er oppsigelsen svært ubeleilig. Kjøttet som går inn som endel av pizzafyllet betyr en omsetning på mellom 60 og 90 millioner kroner. Avtalen er et resultat av at NKI for noen år siden kjøpte ferskvare-delen fra Stabburet (som er endel av Orkla), og som endel av avtalen skulle leveransene inn til Orkla fortsette en periode. Nå er det slutt på pizzaeventyret.'.

link

Men hvis det står at det er 40% storfekjøtt i Pizzakjøttet, på esken til Grandiosaen nå, så har dem kanskje bytta oppskrift eller noe da.

For jeg husker veldig som jeg sagt tre ganger eller noe, før i tråden, at da jeg jobba på Rimi Bjørndal i år 2002 og 2003, så stod det både storefekjøtt og svinekjøtt i innholdsbeskrivelsen på kartongen.

Det var derfor hu somaliske dama ikke kunne kjøpe Grandiosaen likevel.

Så da får heller mysteriet bli hva som har skjedd med kjøttet i Grandiosaen siden 2002/03 da, og hva det kom av at det stod svinekjøtt på kartongen i den perioden.

Så skal jeg se om jeg klarer å finne ut mer om det i mellomtiden selv.

Redigert: 23/10/2007 kl 08:26 av cons

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).