Monday 22 October 2007

cons
Heltidsansatt

Innlegg: 313
Ble medlem: 01/09/2007

Nå har jeg gjort litt mer research om hvor de forskjellige pizza-ene produseres.

Og det viser seg at stenovns-bakte pizzaer, ala orginale pizza da, de produseres i Sverige.



link (velg 'OM PROCORDIA FOOD', og 'PRODUKSJONSANLÄGGNINGAR')

(Det er vel forresten ikke 'Felix' som står som Produsent-navn på Grandiosa-ene i Sverige.

Felix er merkenavn, som eies av Procorida Food i Sverige, som igjen er et datterselskap av Orkla i Norge.

Så hva det står i stedet for 'Stabburet' på de svenske Grandiosane, det er jeg ikke helt sikker på, men det er mulig det står Procordia da.

I Finland bruker de i hvertfall 'Felix' som produsent-navn.

Og da er det nok Procordia som eier 'Felix'-merkenavnet i Finland og, og Procordia eies jo av Orkla, som jo er det norske konsernet som eier stabburet og pizzafabrikkene på Stranda i Sunnmøre.

Så det er vel 'Stabburet' som brukes i Norge, 'Procordia' i Sverige og 'Felix' i Finland.

Men det er altså Orkla som eier alle disse navnene.

Nå har jeg ikke sjekket hvem som eier 'Felix' i Finland, men jeg regner med at det er Orkla, siden de eier 'Felix' i Sverige).

Her er mer om pizzafabrikken i Dalarna.



Men som vi kan se her på bildet fra over i tråden, over Grandiosa sortementet i Sverige.



Så har dem nederst til høyre på bildet der, der har dem to Grandiosa Pan Pizza-er.

Hvorav den ene heter 'Grandiosa Pan Pizza Big One Classic'.

forts.
Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

23/10/2007 01:33


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 313
Ble medlem: 01/09/2007

Her er mer om 'Grandiosa Pan Pizza Big One Classic'.



link (trykk 'Pizzor')

Nå skal jeg prøve å finne ut om det er samme pizza som Big One Classic i Norge.



Nå har jeg kikka på bildet av begge pizza-ene, og det ser ut som om skinkebitene (som vel er av storfekjøtt da, som det står på den svenske grandiosasiden).

Det virker som om de kjøttbitene ligger likt på begge de oppskærte pizza-bitene på begge eskene.

Så da tror jeg vi kan konkludere med at det er samme pizza.

Nå står det jo her, at vekten på Big One Classic i Norge er 660 gram.



link

Så det er mulig svenskene har juksa litt på vekta, fordi det står jo på pizza-kartongen på det første bildet i denne posten, at vekten i Sverige er 710 gram.

Så det var kanskje et litt snodig ja.

Men på eskene, så står det jo at dem bruker 'Tine Cheddar' og 'Tine Mozzarella', på begge pizzaene.



Så jeg tror vi kan konkudere med at begge pizzaene er bakt på Big One pizzafabrikken på Stranda.

Det kan jo være at det er forskjellig regler for å veie vekta i Norge og Sverige/EU.

Kanskje reglene sier at vekten skal regnes før steking i et land, og etter steking i et annet land.

Det er mulig det er noe sånt.

Det virker i hvertfall produserer små pizzaer (under 300-400 gram i vekt), på Procordia sin pizzafabrikk i Dalarna, så da tror jeg vi kan gå utfra at det er snakk om samme pizza.

Siden også bildene av pizzabitene på eskene ser like ut, og også siden begge har Tine Cheddar og Mozzarella ost som fyll.

Så vi kan vel egentlig fastslå at det selges norsk-produserte Big One pizzaer i Sverige.

Disse produseres på Stranda i Sunnmøre, og her er bilder fra Grandiosafabrikken der.



link

Som vi ser, så står det i Bergens Tidende artikkelen: 'De to pizzafabrikkene på Stranda leverer over fire millioner pizza - 2.200 tonn bare i desember.'

Det er altså en Grandiosa-fabrikk, og en Big One fabrikk.

Her står det mer om det:

'Stabburets to fabrikkanlegg på Stranda produserer dypfryst pizza,
under merkene Grandiosa og Big One. Anleggene har egne bakerier
for produksjon av pizzabunner. Spekematproduksjonen ble overtatt
av SPIS i 1997, men foregår fortsatt ved en av fabrikkene.
Det er i dag 193 ansatte ved anleggene på Stranda.'.

link

Så jeg tror vi kan fastslå at Stabbet har to pizzafabrikke på Stranda, en Grandiosa-fabrikk, og en Big One fabrikk.

Og vi kan vel også fastslå at svenskene bare får pizzaer fra Big One fabrikken.

Enda det produseres 26 milloner Grandiosaer på grandiosa-fabrikken årlig, for det norske markedet:

'Årlig produseres det ca. 26 millioner Grandiosa for det norske markedet. I tillegg eksporteres produktet til Sverige og Finland.'.

link

(Her tror jeg forresten markedsavdelingen til Stabburet/Orkla har rota litt, fordi de skriver at 'Årlig produseres det ca. 26 millioner Grandiosa for det norske markedet. I tillegg eksporteres produktet til Sverige og Finland'.

Men vi har jo nettopp funnet ut at det er bare Big One de eksporterer til Sverige, det er bare at navnet på Big One-en skiftes til 'Grandiosa Pan Pizza Big One', når den selges i Sverige.

Så her er det nok snakk komunikasjonsproblemer eller misforståelser innad i organisasjonen.

Men det for være.)

Her står det: 'I fjor spiste vi 47 millioner pizza, og ca. 25 millioner var Grandiosa. Det betyr at vi spiste Grandiosa for 740 millioner kroner.'.

link

Ok så Grandiosa har en markedsandel på 25 av 47 milloner solgte pizzaer i Norge, det vil si 53%.

Det står i linken at: 'Grandiosa er én av fire pizzamerker i Stabburet, de andre tre er Big One, Originale og La Mia Pizzeria.'.

(Og her vet vi jo fra før, at Grandisa og Big One, lages på Stranda på Sunnmøre, mens Orginale og La Mia lages på Procordia/Orklas fabrikk i Dalarna i Sverige).

Det står også: 'Ifølge AC Nielsen har selskapet markedsandel på 80 prosent i pizzamarkedet.'.

Så Grandiosa, Big One, Orginale og La Mia, har 80% av markedet i Norge.

Grandisa alene, (så vi over), har 53%.

Så da har Big One, Orginale og La Mia, til sammen, (80 - 53 =) 27% av det norske markedet.

Og grandiosa har altså 53% av markedet i Norge, og Orkla/Stabburet har 80%.

For å finne ut hvor mange prosent av Pizzaene Orkla selger i Norge, som er Grandiosa'er, så tar vi 53/80 ganger 100% = 66%.

Så 66% av pizzaene som orkla selger er Grandiosa-er.

Jeg har ikke klart å finne noe prosent for Big One.

Men vi vet at 66 prosent av Orkla/Stabburets salg er Grandiosa, og Big One, La Mia og Orginale, deler da de resterende 34 prosentene da.

Og når det gjelder reklamepenger, så bruker Stabburet disse beløpene:

'Stabburets annonsekampanjer for Big One Pizzaen hadde en verdi av 11 millioner kroner mens verdien av PR-en for Pizza Grandiosa var 99 millioner.'.

link

Så utifra dette, så kan vi vel regne med at grandiosa har en markedsandel på 99/11 = 9 ganger så mye som Big One i Norge.

Grandiosa har 66% av Orkla/Stabburets pizzaer.

66 delt på 9 er 7 prosent.

Da betyr det at La Mia og Orginale har til sammen 34 - 7 prosent = 27 % av Stabburets salg.

Jeg tror kanskje at man ikke alltid kan stole på de tallene for bruk av penger på markedsføring, at de er propesjonale med salget av produktene.

Så vi får vel være snille mot Big One og dobble det tallet, og si at de har ca. 15% av Stabburet sitt pizzasalg i Norge da.

Men da er vi ganske snille tror jeg.

For da får La Mia og Orginale, til sammen 34 - 15 = 19 prosent.

Men La Mia selger vel ikke så mye, så det kan vel kanskje ikke være så galt det.

Så Grandiosa står for 66% av Stabburets pizza-salg i Norge, og Big One står for ca. 15 prosent da. (Etter å ha foretatt en nokså kvalifisert gjetting).

Og i Sverige, så lager de bare små pizzaer, som ikke er større en Orginale og La Mia.

Så da kan man lure på igjen da.

Hvorfor selges bare Stabburet pizza fra Big One fabrikken i Sverige.

Og ikke pizza fra Grandiosa fabrikken.

Enda Grandiosa det selges Grandiosa i Norge for minst fire ganger så mange penger enn Big One. (66% markedsandel, mot 15% markedsandet, etter kvalifisert gjetting).

Dette høres litt ut som bakvendt land for meg.

Fordi jeg kunne skjønt det hvis for eksempel tallene var litt forskjellig i Norge og Sverige.

Men at dem selger 2 Big One pizzaer i Sverige da, når Big One har en andel av konsernets salg i Norge på ca. 15 prosent.

Og at dem ikke selger en eneste kartong Grandiosa, som i Norge har en andel av konsernets salg på godt over 60 prosent. (Og som i tillegg også er Norges mest solgte, og vel også en av de sterkeste, merkevarer.)

Det synes jeg høres jeg høres ut som bakvendtland, som sagt, og også litt som 'høl i huet', for å si det på godt norsk, sånn folk pleide å si det, i allefall før i tida.

Så hvorfor driver et stort profesjonelt konsern, som vel er Norges største når det gjelder produksjon av merkevarer innen dageligvarehandelen, Orkla.

Hvorfor driver det store konsernet Orkla, som i 2005 omsatte for 55 milliarder kroner (link).

Hvorfor driver Orkla, et av Norges børsnoterte selskaper, med amatørmessigheter, og bakvendtland og 'høl i hue'?

Dette er amatørfeil, som vel enhver pølsebod-eier hadde skønt.

Hvis han hadde en pølsebod/gatekjøkken i Oslo, og han solgte fire ganger så mange wienerpølser som grillspølser.

Også skulle han åpne en filial i Lillestrøm og, også der ville'n bare selge grillpølser.

Siden det var i en annen kommune, som det blir i dette tilfelle.

Enhver pølsebod-eier, ville blitt kalt 'tullerusk' av kameratene sine og bekjente, hvis han hadde nekta å selge wiener-pølser i Lillestrøm.

Men dette er det altså Orkla gjør, selger ikke Grandiosa i Sverige, bare Big One.

(Jeg skjønner at de selger annen pizza som La Mia og Orginale også, men på gatekjøkken, så kan dem jo selge Chicago-pølser, og løkpølser og brattwurst og det som er, så det blir det samme eksempelet).

Så da lurte jeg på om noen kunne være greie å forklare meg om hva dette 'tullballet', 'høl i hue'-tingene og 'tullerusk'-aktige tingene til Orkla/Stabburet kan komme av.

Jeg er klar over at jeg bruker sterke ord her, men dette strider mot alt som heter vanlig markedsøkonomi og fri konkuranse og bedriftsøkonmiske prinsipper.

Så dette her strider mot alt økonomene og de øverste lederne i Orkla, lærte på BI og Handelshøyskolen, så dette synes jeg det verdt å sette fingeren på.

Fordi dette tror jeg de bør ha en god forklaring på, hvis de har tenkt å unngå å bli sparket av styre i konsernet, hvis de finner det ut.

(Og dette burde vel egentlig styre vite om fra før, for det er vel de som tar de strategiske avgjørelsene.)

Så da kan man lure på hva styret driver med og da, for de skulle jo ha bakgrunnen i orden, når det gjelder utdannelse og minst praksis i forbindelse med bedriftsøkonomiske prinsipper og å ta strategiske valg på vegne av bedriften/konsernet.

Så dette hadde det vært interessent å lære mer om, det er helt sikkert.

Så det hadde vært veldig bra hvis noen hadde hatt noe mer informasjon å bidra med i forbindelse med dette.

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).