Tuesday 23 October 2007

From: eribsskog@gmail.com Erik Ribsskog
To: info@amnesty.no
Date: Wed, 24 Oct 2007 06:42:26 +0100
Subject: Problemer med mangel på hjelp fra myndighetene.

Hei,

jeg har i vært i kontakt med norske myndigheter, som politiet, Kripos,
Spesialenheten,
norge.no (fornyings- og administrasjonsdepartementet), og nå sist
Politidirektoratet,
i forbindelse med manglende hjelp angående en kriminalsak i Norge, og som
også
har forbindelser til utlandet.

Og jeg har også vært i kontakt med den norske ambassaden i London, angående
problemer er i forbindelse med samme sak i Storbritannia, men de henviser
meg
bare til britisk politi og veldedige organisasjoner som Citizens Advice
Bureau.

Det siste er angående en sak der jeg jobbet inntil for ca. et år siden i
England,
og ambassaden sa til meg over telefon, at det var snakk om kriminelle som
jobbet
der (det er snakk om en org. kriminalitetssak), men alikevel, så ville ikke
ambassaden
gjøre noe for å hjelpe meg eller de andre skandinavene som jobbet der.

Enda det virker klart for meg at det er alvorlige ting der som nok har
foregått, i forbindelse
med brudd på menneskerettighetene osv., fra disse kriminelle som ambassaden
henviste
til.

Og nå sist i Norge, så har jeg sendt, for ca. to måneder siden, en e-post
angående
manglende hjelp fra Kripos, når det gjelder råd angående en organisert
kriminalitetssak,
eller mafiasak, som jeg har hørt det blitt refert til, i Norge.

Men Kripos ville ikke hjelpe meg med råd og informasjon, så jeg har sendt
noen e-poster
angående dette til Politidirektoratet, fordi jeg mener det er feil grunn som
Kripos angir for
ikke å hjelpe.

De skriver at siden jeg har klaget på noen Kripos medarbeidere
til Spesialenheten, så kan
ikke Kripos som etat hjelpe meg med dette.

Jeg mener da skulle andre medarbeidere i Kripos, som ikke var innvolvert i
klagesaken, ha
hjulpet til med å svare på spørsmålene, og å gi råd og informasjon.

Jeg kontaktet så Norge.no, som er under Fornyings- og
Administrasjonsdepartemenet, men
de svarte med å trenere saken, ved å sende spørsmålet mitt til en
medarbeider som nettopp
hadde dratt på fire uker ferie.

Og da svarer medarbeideren, at forsinkelsen på en måneds tid, skyldes
medarbeiderens ferie,
men medarbeideren oppgir ikke navn.

Og dette er fra departementet som har som oppgave å organisere staten.

Men medarbeideren informerer meg om at Politidirektoratet er klageorgan for
Kripos, så jeg
sender en forespørsel til politidirektoratet, om de kan hjelpe meg, og svare
på om Kripos
har gjort det riktig, eller om de egentlig skulle ha hjulpet meg.

Men politidirektoratet sendte ingen form for svar tilbake.

Så da sendte jeg en purring til de, for nærmere to måneder siden vel.

Og de svarte ikke på purringen heller.

Og politidirektoratet, er også klageorgan for Spesialenheten, som drøyer,
med å behandle
klagen mot Kripos, og Spesialenheten, har ikke gitt meg noen form for
oppdatering, siden
juni måned, mener jeg det var.

Men jeg spurte de da, når jeg skulle få neste oppdatering innen, og da bare
svarte de, at det
kunne de ikke si, men jeg skulle få svar.

Og det har de ennå ikke sendt.

Altså dette er vel da snakk om, at de ennå ikke har avgjort om de skal
behandle klagen som
jeg sendte i månedskifte april/mai, hvis jeg ikke husker feil.

Det er altså ca. et halvt år siden, og Spesialenheten har ennå ikke avgjort
om de skal behandle
klagen på Kripos.

Og politidirektoratet, svarer ikke på e-postene mine, med så mye som en
bekreftelse på at en
eneste av e-postene er mottatt.

Jeg sjekket datoene nå, og det er ca. to måneder siden jeg sendte e-posten
til politidirektoratet,
dvs. 23/8.

Da fikk jeg ikke noe svar, så jeg sendte e-posten på nytt, den 6/9,

Så det er altså ca. to måneder siden jeg sendte den første e-posten, og ca.
en og en halv måned
siden jeg sendte e-posten på nytt til Politidirektoratet, og jeg har ikke så
mye som mottatt en
eneste bekreftelse på mottatt e-post.

Jeg har forrsten prøvd å be om råd på debattforum og har også skrevet om
dette på blogg,
så tenkte at det kanskje var i orden om jeg linket til en av bloggene, siden
det er såpass
sent, så skal jeg sende alle de andre e-postene også så snart som mulig.

Her er link til korrespondansen med Kripos:

http://johncons.angelfire.com/blog/index.blog/1292160/from-erik/

Og her er link til korrespondansen med norge.no/fornyings- og
adminstrasjonsdepartemenet:

http://johncons.angelfire.com/blog/index.blog/1293294/from-erik/

Og her er link til korrespondansen med politidirektoratet:

http://johncons.angelfire.com/blog/index.blog/1293296/from-erik/

Her er også en link som går på litt av det som har med en Britiske delen av
saken.

(Det er fra en klage på CAB, og i den forbindelse er det med en del om
problemene
der jeg jobbet i England, det som ambassaden ikke ville hjelpe med):

http://johncons.blog.co.uk/2007/10/05/

Og her er mer fra den klagen som Liverpool City Council, trenerer
behandlingen av,
og ikke vil svare på:

http://johncons.angelfire.com/blog/index.blog?from=20070814

Det har også vært problemer med manglende hjelp fra to Britiske
advokatfirma,
Morecrofts og EAD, som jeg fikk avtale å møte, innenfor 'the duty solicitor
programme',
igjennom Citizens Advice Bureau, som jeg ble bedt om å kontakte av The
Merseyside
Police, angående den jobbsaken.

Enda den norske ambassaden, sa at det var kriminelle som man samarbeidet
med,
ved å jobbe der.

Så de ville ikke hjelpe noen som samarbeidet med kriminelle.

Enda det virket som et helt vanlig firma, og man jobbet på vegne av
Microsoft, og
aktiverte Windows mm. for Skandinaviske programbrukere, som ringte for å
aktivere,
til Microsoft sin Skandinaviske Produktaktivering.

Jeg mistenkte jo etterhvert at det var noe galt innen ledelsen i firmaet, og
da sendte
jeg e-poster til masse aviser i Norge og Storbritannia, men jeg fikk ikke
noe hjelp
av det Britiske eller Norske politiet, hverken før eller etter dette, enda
jeg gjentatte
ganger kontaktet begge lands politi, angående den norske og britiske delen
av
denne saken.

Men politet på Merseyside, ba meg kontakte Citizens Advice Bureau (som er
en veldedig organisasjon), angående dette.

Og de satte opp to møter med EAD og Morecrofts da.

Men disse ga meg ikke noe ordentlig hjelp, så jeg klagde på de til The Law
Society.

Jeg ringte de i april, og da sa de (Law Society), at de var riktig instans å

klage til.

Mens nå, i oktober, så sier de at siden kontakten min med advokatfirmaene,
hadde vært innefor 'the duty solicitors programme', så var ikke Law Society
riktig instans likevel.

Men riktig instans var LSC. (Som er undelagt de britiske myndighetene).

(Og jeg sa også over telefon til the Law Society, i april, og også på e-post
og
telefon senere, at dette var i forbindelse med the duty solicitors
programme,
men the Law Society, ventet til oktober, med å forklare, at jeg skulle
egentlig
ha tatt opp dette med LSC).

Og LSC, skrev nå forrige uke, at man ikke kan klage til dem, annet enn
uformelt,
på uprofessionel behandlig fra advokatfirmaer, i forbindelse med the dury
solicitors
programme.

Så det er ennå ikke klart for meg hvem skal klage til, og jeg får ikke noen
ordentlig
informasjon eller hjelp av noen av disse organisasjonene. (Law Society,
Citizens Advice
Bureau, Politiet, LSC, The Crown Prosecution Service, med flere).

Og heller ikke fra orginisasjoner i Norge som politidirektoratet, Kripos,
Spesialenheten,
fornyings- og administrasjonsdepartementet, med flere.

Jeg har jo gjennom årene, hørt veldig mye bra om Amnesty International, og
det arbeidet
dere gjør, så jeg håper veldig mye at dere har tid til å se litt på dette,
fordi jeg synes er
snakk om veldig alvorige tema, fordi det er i forbindelse med manglende
hjelp når man
har problemer med organisert kriminalitet/mafia.

Så det hadde vært veldig bra om dere hadde hatt mulighet til å hjelpe meg
med å se på
dette, iom. at jeg ikke klarer å få noe særlig hjelp av noen av de andre
organisasjonene.

Så bare kontakt meg hvis det er noen flere dokumenter eller lignende jeg
skal sende,
eller hvis det er noe jeg trenger å forklare mer om.

Så bare si hvilken e-post adresse jeg skal sende resten av e-postene til
neste gang, så
skal jeg sende de så fort som mulig.

Så håper dere har mulighet til å hjelpe!

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog




(Det har også vært problemer med Liverpool City Council, med manglende svar
på klage

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).