Tuesday 23 October 2007

Tittel på tema: Innholdet i Stabburet leverpostei.
Tema-Sammendrag: Hvordan kjøtt er det i Stabburet leverpostei?
Skrevet: 20/10/2007 01:49
Trådrating:
Linjær : Trådet : Enkel : Grenet

Trådverktøy
Hurtigsvar
Bli varslet på dette temaet
Send temaet på e-post
Legg temate til i favoritter
Skriv ut dette temaet.


20/10/2007 01:49


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 319
Ble medlem: 01/09/2007

Jeg har jo bodd i Norge i de aller fleste av mine 37 år, så en ting har jeg lært, og det er at mat er dyrt i Norge.

Det er vel omtrent dobbelt så dyrt som I England kanskje, hvis jeg skulle gjette.

Særlig kjøtt er dyrt i Norge.

Det koster kanskje 25 eller 30 kr. for 200 eller 250 gram skinkepålegg til å ha på brødskiva.

Og annet kjøttpålegg, som roastbiff eller kjøttrull og sånt, det koster vel opp mot 30 kr. for en pakke med 80 eller 100 gram.

Så det er rimelig dyrt, det er helt sikkert.

Men Stabburet Leverpostei på boks, det er billig.

Hvordan kan dissa boksene være så billige da?

Hva er det som lager den milde smaken som alle liker?

Smaker lever mildt og rundt da?

Alle eller fleste har vel hørt en vits rundt de gule makrellboksene og de gule leverpostei-boksene.

Altså hvorfor er det bilde av en snørrunge på leverpostei-boksen, når det er bilde av en makrell på makrell- eller flykræsjboksen, som den også ble kalt.

Jeg husker når jeg bodde i Oslo, så pleide jeg å sitte mye på internett etter jobben osv.

Det gjør jeg jo forsåvidt nå og da.

Men uansett, da chatta jeg på sånne chatte-kanaler som Sol.20ognoe og de der.

For da var jeg jo noen år yngre, det var rundt 9-10 år siden da.

Så var det en som sa på chatte-kanalen, at det var hjernemasse i de boksene.

Men han ble sur på meg når jeg spurte mer, fordi han synes det var bare tullete å klage på det.

Fordi hjernemasse var jo mat det og.

Jeg skjønte det sånn at han skulle være voksen, og at han synes at det var bortkasta å kaste hjernemassen, det er jo mat det og.

Sånn fikk jeg inntrykk av at'n mente.

At det er jo mat det og, og det er jo synd å kaste mat.

Så man skulle lage noe nummer ut av at dem bruke hjernemasse i leverposteien.

Men heller være voksen å synes at det er bare sløsing å kaste mat, og ikke være barnslig og klage på at det er hjernemasse.

Men samma det.

Han virka veldig seriøs, så jeg tror ikke han tulla.

Men det kan jo selvfølgelig ha vært en sjangse for at det var feil.

Man jo ta ting man hører på chatte-kanaler med en klype salt vel, så med jeg absolutt ta med.

At jeg må ta et lite forbehold mot det.

Men jeg husker noen svenske jenter jeg traff utafor studenten ved stengetid en natt til søndag, de husker jeg klagde på den leverposteien, og sa at den var 'äcklig', eller hva dem sier der.

Så det er mulig at dem har bedre mat i Sverige, og ikke bruker hjernemasse, eller hva det er, i leverposteien?

Bruker dem det i dyrematen der da kanskje?

Eller er ikke den leverposteien ekkel likevel, og det var bare røverhistorie det jeg fikk servert på den chatte-kanalen?

Forhåpentligvis noen som har litt bedre peiling på det her enn meg.
Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

20/10/2007 02:49


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 319
Ble medlem: 01/09/2007

Originally posted by: JensPetrus

Originally posted by: cons



Hvordan kan dissa boksene være så billige da?



[...]



Så var det en som sa på chatte-kanalen, at det var hjernemasse i de boksene.



[...]



Men han ble sur på meg når jeg spurte mer, fordi han synes det var bare tullete å klage på det.

Det skulle ikke forundre meg om han faktisk trodde det. Jeg tror det kommer av at mange produkter (som leverpostei, pølser, osv) har "hodekjøtt" skrevet i listen av ingredienser. Jeg må nok skuffe han dog, det er ingen "hjernemasse", kun kjøtt fra hodet (tenk f.eks. kinn). Det er ikke slik at man kjører hele hodet rett i kværna. Hjernen blir ikke brukt.



Men det leverpostei inneholder er vel en viss mengde lever, kjøtt, vann, stivelse, ketsjup, diverse krydder, kanskje ansjos, konserveringsmidler, osv. Grunnen til at det (og hot dog/grillpølser) er billig er fordi de bruker restprodukter som ikke kan brukes til noe særlig annet, som hodekjøtt, mekanisk separert kjøtt fra andre ting, lever, osv. Det er liksom det som blir igjen når man har laget alle de andre produktene. Masse kreativ krydring gjør at folk blir fornøyd likevel.



Trygt, godt, og overhodet ikke "ekkelt".


Ok, for det for meg som om han karen hadde vært på fabrikken sjæl og kikka i en eller anledning.

Altså han forklarte om det her hjernemasse-greiene til ei dame på kanalen da.

Så jeg logga jeg på kanalen da.

Så så jeg hu dama svarte, og nevte dette med hjernemassen da.

Og da begynte jeg å bli nysgjerrig da, så begynte jeg å spørre da.

Han skal vel advare hu dama, han karen da.

Men hvis noen begynner å chatte om hjernemasse i maten, da er det nok ikke umulig at jeg blander meg inn nei, sånn som jeg gjorde da.

Men dette er jo noen år siden, så jeg presisere, at dette er bare sånn jeg husker det nå.

Men jeg lurer på selv på hvordan den smaken blir så rund og mild da, i forhold til vanlig kjøtt (og krydder).

Og jeg husker hu svenske jente klagde på at hu hadde spist sånn 'äcklig' leverpostei da.

At hu måtte spise det, eller at hu hadde spist det eller hva hu sa.

Hu sa til venninne sine, og synes det var litt flaut at det var så mange jenter der, så jeg bare lot som om jeg sov.

Men samme det, det er kanskje litt for detaljert.

Men det er jo ikke noe morsomt hvis det er noe tull med maten, så det var bare for å forklare sammenhengen da.

Fordi det er vel enklere å tolke hva som ble sagt, når man vet i hvilken sammenheng det ble sagt.

Så da tok jeg med det i samme slengen.

Jeg burde ha hosta eller noe, men sånn er det.

Men det er trygt å vite at det ikke er noe tull med maten i hvertall, det er helt sikkert!

Så det høres bra ut.
Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

20/10/2007 16:45


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 319
Ble medlem: 01/09/2007

Originally posted by: JensPetrus

Originally posted by: cons



Og jeg husker hu svenske jente klagde på at hu hadde spist sånn 'äcklig' leverpostei da.



At hu måtte spise det, eller at hu hadde spist det eller hva hu sa.



Hu sa til venninne sine, og synes det var litt flaut at det var så mange jenter der, så jeg bare lot som om jeg sov.

Det er vel ikke uvanlig at folk overbeviser seg selv om at visse ting smaker pyton og til og med nesten føler ubehag hvis de skal smake på det, selv om det i virkeligheten jo smaker helt greit.



Jenter særlig er ofte slik.


Dette her var noe hu jenta fra studenten sa dagen etter.

Men hvis du mener at jenter som regel innbiller seg at maten smaker anderledes enn det egentlig gjør.

Og at man derfor ikke kan ta hensyn til hva jenter om mat.

Er ikke jenter mer nøye på mat da, og at man derfor burde stole på dem hvis dem sier at noe er ekkelt?

Men du har kanskje noe dokumentasjon som sier at man ikke skal stole på hva jenter eller damer sier om mat dem har spist dagen før.
Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

22/10/2007 13:01


Zebulun
Direktør

Innlegg: 5713
Ble medlem: 03/11/2004

Originally posted by: cons

Det er vel omtrent dobbelt så dyrt som I England kanskje, hvis jeg skulle gjette.


Gjennomsnittlig inntekt for en husholdning i Storbritannia ligger på rundt halvparten av en norsk, så det går litt opp i opp.
Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn

22/10/2007 20:05


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 319
Ble medlem: 01/09/2007

Ja, jeg tok med tid å sjekke opp det da:

Gjennomsnittsinntekt etter skatt i Norge pr. husholdning 2004: 359'

link

Gjennomsn. inntekt etter skatt UK pr. hush. 2005/06: 27' pund = 297'

link


Så det ser ikke ut som om forskjellene er så store etter skatt.

Og det er jo ikke bare mat som er billigere i Storbritannia, det er vel ting som å klippe seg, klær er vel billigere, det meste er vel billigere enn i Norge.

Kanskje med unntak av tog, som er skikkelig dyrt i England. Det vel ca. 600 kroner for en tur/retur billett Liverpool-London, og over 1000 kr for en billett Newcastle-London. (Selv om tur/retur billett ofte koster det samme da).

Så hvis vi skal gå tilbake til eksepelet, så tror jeg nok, at hvis jeg skal gjette, så vil jeg tro at man får mer mat for å jobbe en time i England enn i Norge.

Og i tillegg til dette så slipper man vel også å spise hjernemasse i England, hvis jeg skal holde meg til eksempelet.

Uten at jeg, for å være ærlig, nøyaktig kjenner til hvordan regler dem har for ingredienser i maten i England.

Redigert: 22/10/2007 kl 20:07 av cons

Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn : Rediger

22/10/2007 20:10


Enceladus
Gründer

Innlegg: 134101
Ble medlem: 25/11/2005

Jeg er i grunnen mer bekymret for innholdet i kebaber til 29kr enn til leverposteiboksene

-------------------------
Bridge er som sex,
om du ikke har en god makker må du ha en sterk hånd selv.
Rapporter dette til en ModeratorSvar : Sitat : Topp : Bunn

24/10/2007 01:11


cons
Heltidsansatt

Innlegg: 319
Ble medlem: 01/09/2007

Originally posted by: Enceladus

Jeg er i grunnen mer bekymret for innholdet i kebaber til 29kr enn til leverposteiboksene


Joda, jeg er enig i at du har et poeng der.

Fordi, jeg husker jo at det var i avisa at i en kebab-sjappe i Oslo, så hadde de funnet sperm osv i kebab-sausen.

Jeg trodde det var snakk om en kebab-sjappe ved stortorget der, men nå søkte jeg på nettet og da fant jeg at det antagelig var en annen kebab-sjappe da.

For det står at det er en kebab-sjappe ved Smuget.

Men Smuget har jo flytta fra ved Karl Johan og ned i Rosenkrants gate vel, så det er vanskelig å vite hvilken sjappe som menes.

Men jeg fant en link om det:

'Det zzzzzzzzz refererer til har faktisk skjedd,riktignok med en liten rettelse.
Faktum er at rundt år 2000 avdekket veterinærer fra Oslo Kommune dette. det ble foretatt prøver av diverse ingredienser fra ett lite gatekjøkken nær "Smuget" (en populær uteplass i oslo)Veterinærene fant sæd/ sperm rester i en mild kebab saus, dette stammet fra 6 forskjellige menn. Gatekjøkkenet ble drevet av folk med utenlandsk bakkgrunn, alle som jobbet der var også utenlandske.
Grunnen til at de fant sæd/ sperm restene kun i mild kebab saus er som innehaveren etterhvert innrømte offentlig..."bare nordmenn vil ha mild kebab saus"...'.

link

Så det frister jo ikke akkurat så veldig å kjøpe kebab nei, og holdningene til nordmenn ser jo ikke ut til å være så veldig bra, hvis det som står der er riktig.

Men tilbake til leverposteien, selv om det er tull med kebaben, så trenger man jo ikke godta at det hvis det er tull med leverposteien.

Altså, det går jo ann å ha to tanker i hue samtidig, som dem sier.

Så det var også en annen ting jeg synes var snodig på Stabburet sine hjemmesider, angående leverposteien.

Det var en link som ikke virket.

Skal jeg se om jeg finner den:



link

Her står det: 'Kjenner du til historien bak kjente produkter som Grandiosa og Stabburet Leverpostei?'.

Så trykker man på 'Stabburet Leverpostei' linken da.

Så får man opp dette bilde.



link

Så jeg vet ikke hvordan man skal tolke det?

En tolkning er jo at det er noe galt med websiden.

Men at et stort konsern som Orkla kan tulle med websiden sin, for historien for et av sine mest kjente produkter da?

For å ta en fleip, skal det tolkes som at det er noe galt med historien til Stabburet Leverpostei eller?

Bare for å ta en fleip, så får jeg håpe at jeg ikke får noen advokater med spesialfelt i heimkunnskap osv., eller hva man skal kalle det, på nakken.

Men uansett da, det virker litt amatøraktig, og alle de andre linkene for produktenes historie, virker jo, f.eks. 'Grandiosa', 'Stabbur-Makrell', 'Nora' og 'Idun'.

Men dette er det kanskje andre som har noen bedre forklaringer på?

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).