Monday 30 June 2008

Rare ting i England. (In Norwegian).

I England, så er det sånn, som det også er i Norge, at klager på politiet, går til en klageinstans, som heter IPCC.

Som står for the Independent Police Complaints Commission, tror jeg.

Det er noe lignende av Spesialenheten i Norge.

Og der skal liksom klagene stoppe opp(?)

Det er bare tullball, mener jeg.

For man må se hvor pengene kommer fra, til politiet.

Og de kommer vel fra finansdepartementet, og blir gitt til justisdepartementet, som gir penger til politiet.

Så her, burde også klager på politiet gå, i hvertfall hvis det er annet en rene rutine-klager da.

Men hvis det er spesielle klager, så burde de gå tjenesteveien, synes jeg, som alle andre steder.

Hvis ikke, så betyr det, at politiet kan bare gjøre hva de vil.

Eller, det betyr at myndighetene gir penger til politiet, men de har ikke ansvar for hva politiet gjør.

Enda, at myndighetene, vel er den som ansetter politisjefer og ministere.

Altså regjeringen da, eller statsministeren.

Så dette systemet med IPCC og Spesialenheten, det virker litt som lureri, synes jeg.

Som en måte for politikerne og embedsverket, å avskrive seg ansvaret for hva politiet gjør, enda de gir de penger, og ansetter lederne.

Så dette får jeg ikke til å høres riktig ut, dessverre.

Her er det noe lureri.

Og muligheter for å utnytte politiet, til å gjøre politiske motiverte ting, f.eks., uten at politikerne/embedsverket, må ta ansvaret for dette.

For politiet må være politisk styrt, vil jeg tro, siden politisjefer osv., utnevnes av poltikere.

Så her er det helt klart noe lureri, vil jeg si.

En annen ting i England, som også er noe lureri.

Det er dette Citizens Advice Buraux.

Dette er formellt en veldedig organisasjon, men de får nesten alle pengene fra myndighetene.

Så egentlig så er nok disse politisk styrt.

Men politikerne har ikke noe ansvar.

Hvis noe går galt, så er de med en gang, kun en veldedig organisasjon, som man ikke har noen rettigheter fra.

Dette gjør det mulig, å eventuelt, for politikerne, bruke pengestøtten som pressmiddel, f.eks., å eventuelt blande seg inn i enkeltsaker f.eks.

Uten å måtte ta noe ansvar, for dette.

Så CAB (Citizens Advice Buraux), er litt underfundig, vil jeg si.

Den er 'Government', når det passer den.

Og den er en 'Charity', når det passer den.

Så den CAB, burde man helst ikke ha noe med å gjøre, den er veldig sleip.

Så sånn er det.

Og CAB, sendte politiet meg til, og sa de var 'Government'.

Så politiet er nok minst like sleipe.

Så hvem man kan stole på, som nordmann, av myndighetene i Storbritannia, det vil ikke jeg si noe sikkert om, men hvis jeg skulle gjette, så ville jeg tippe, at det nok ikke var så veldig mange av de.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).