Tuesday 24 June 2008

Rune Gerhardsen vil døpe om Karl Johans gate. (In Norwegian).

Vil døpe om Karl Johans gate

Eidsvolds gate eller 17. mai-gata. Det er Gerhardsens egne forslag til nytt navn på hovedstadens paradegate. Hva synes du? Si din mening i kommentarfeltet nederst! FOTO: ROLF ØHMAN

Rune Gerhardsen vil bytte navn på Karl Johan, hele Norges paradegate. - Hvor lenge skal landets hovedgate være oppkalt etter en okkupant? spør han.

HILDE LUNDGAARD

Han ville forby feiringen av 17. mai, inntok Norge med væpnet makt, kastet ut den folkevalgte kongen og overvåket Henrik Wergeland med svenske spioner. Dette er mannen vi har oppkalt selveste paradegaten etter. Altså kong Karl Johan av Sverige og Norge.

Navnet har vært i bruk lenge nok, mener Rune Gerhardsen (Ap), som synes tiden er inne for et skifte.

Viktig historie

- Det er jo et enormt paradoks at vi 17. mai roper hurra mens vi går forbi statuen av den eneste som bekjempet både grunnloven og feiringen av dagen, sier Gerhardsen, som mener det er logisk å ta debatten om å hive ut Karl Johan nå i Wergelandsåret. - Så er vi kanskje klare for et navneskifte under grunnlovsjubileet i 2014.

Han innser at de fleste som beveger seg på Karl Johan ikke aner hvem han var eller hva han sto for.

- Men jeg mener historien bør bety noe. Og at vi skal bringe landets hovedgate i pakt med landets historie.

- Men er det ikke ren helligbrøde å røre ved Karl Johan som innarbeidet begrep?

- Jo! Og det er derfor jeg begrunner engasjementet med historien. Dette dreier seg faktisk om en person, ikke bare et begrep.

Gerhardsen understreker at hans standpunkt ikke er behandlet i Oslo Ap.

- Jeg hiver meg ikke ut fra vestre tårn i Rådhuset selv om det skulle være bred enighet om å fortsette å marsjere i Karl Johans navn. Men vi bør ta debatten.

17. mai-gata

Den som har startet debatten, er historiker og pensjonert Dagblad-journalist Arne Finborud. I et brev til kulturkomiteen i bystyret ber han politikerne sette navneskiftet på dagsordenen snarest.

- Oslo må jo være eneste hovedstad i verden som hedrer og ærer en okkupant og en sviker av natur, sier Finborud, som mener det er på høy tid å fjerne navnet på en maktsyk unionskonge og erstatte det med et samlende navn med innhold. Selv foreslår han enten Eidsvolds gate eller 17. mai-gata.

Det siste får Gerhardsens støtte.

- Et godt navn! Mange byer oppkaller jo steder etter viktige datoer. Feiringen av 17. mai blir mer og mer viktig for folk, sier han.





http://www.aftenposten.no/nyheter/article2502056.ece

Aftenposten skriver, at Rune Gerhardsen, som er en av Arbeiderpartiets lederfigurer, i Oslo, lurer på hvorfor de har kallt opp hovedgaten i Oslo, etter en okkupant-konge osv.

Det synes jeg også hørtes litt rart ut.

Og, Gerhardsen, har tidligere også markert seg, i debatten i Norge, med at han var personen, som tolk opp problematikken, at norske myndigheter, ofte var dum-snille, ovenfor innvanderere osv.

Den såkalte 'snillismen'.

Så jeg lurer på om ikke Gerhardsen har mer i hodet, enn de andre luringene i AP, som Stoltenberg, Giske og Kolberg osv.

Det er kanskje derfor han ikke når opp i Arbeiderpartiet, sentralt, for hele landet.

Hva vet jeg, kanskje han har for få kontakter i KGB, eller hvor det er, som Giske og Stoltenberg osv., har kontakter?

Jeg skal ikke se det her for sikkert, men jeg tror det finnes mindre vettuge politikere i Norge, enn Gerhardsen, selv om jeg ikke har fulgt alt han sier så nøye.

Jeg har også skrevet om dette, med rytterstatuen, av Karl Johan, foran slottet.

Hvis det er en konge på hest.

Er ikke det når kongen er i krig da?

Ikke vet jeg sikkert, dette er vel ting som folk visste mer om, i gamle dager.

Men jeg synes det er noe som skurrer.

Men men.

Skal jeg se om jeg finner noe link her:

http://johncons-mirror.blogspot.com/2008/03/blog-post_12.html

http://johncons-mirror.blogspot.com/2008/03/etter-litt-iherdig-research-s-viser-det.html

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).