Thursday 26 June 2008

Her er mer om Ove Gjedde, som bestemors oldemor, Maren Gjedde, sikkert er tipp-oldebarn, eller noe, av. (In Norwegian).

Ove Gjedde

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search

Ove Gjedde, from J.P.Trap's "Berømte danske mænd og kvinder (1867)"

Ove Gjedde (or Gedde, Giedde) (27 December 1594 - 19 December 1660), born in Tommarp in Scania, Denmark (now Sweden), was a Danish admiral and member of the interim government, following the death of Christian IV and the harsh restrictions imposed on Frederick III due to his close ties to Germany.

In 1618 he commanded an expedition to Ceylon and India by Christian IV to make a colony, which made Tharangambadi a colony in India for 200 years. Gjedde returned in marts 1622. He participated in the Torstenson War (1643-1645) as an admiral and in 1645 he was made "admiral of the realm", but in 1648 he got sick, and was instead granted the fiefdom of Helsingborg castle.

After the peace in Roskilde, Denmark lost Scania to Sweden. When the Swedish king Karl X Gustav broke the peace of 1658, Ove Gjedde was taken prisoner, during a visit to Helsingborg. He was first sent to prison in Helsingborg castle, and later sent to Malmö. In 1660 he was released during prisoner exchanges between Sweden and Denmark. At the time Gjedde was an old and physically weak man and he had already build a grave mounument in the old Danish city of Helsingborg, which had now become Swedish. The legend says that, "His legs after the Roskilde peace, never found rest, after Scania became Swedish" (Danish: hans ben efter Roskildefreden aldrig fandt hvile, efter Skåne var blevet svensk)

[edit] External link

Retrieved from "http://en.wikipedia.org/wiki/Ove_Gjedde"

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).