Friday 27 June 2008

'Kontor-kiosk', på Domus i Larvik, på 70-tallet. (In Norwegian).


I går, så skrev jeg om at de på Domus-senteret, i Larvik, på 70-tallet, hadde en slags 'kontor-kiosk', hvor de drev noe slags kontor-arbeid, og solgte pastiller, på Domus (nå Mega eller noe slik), i Larvik.

Dette er den bygningen som er i to etasjer vel, og har flatt tak, med parkeringsplass oppå, på venstre side, hvis du går fra torger, i rettning jernbanestasjonen.

Nederst i en bakke der.

Et ganske firkanta bygg, som var moderne etter krigen osv.

Dette var da altså forbrukersamvirke, dette Domus, hvis jeg har skjønt det riktig.

Det var mange andre matforretninger, og kafeteriaer, som det het da, i Larvik.

Det var Torfinns matforretning, og Albert Bøe.

Og cafeteriaer, som muttern alltid skulle på, da var det en over Narvesen, ved torget der.

Det var en ved siden av Torfinns, borte mot Apoteket og forbi klokkeforretningen osv. der.

Det var vel en også på Albert Bøe, tror jeg, men der dro ikke muttern så ofte.

Også var det en kafeteria, over Domus der, og der hendte det muttern dro.

Men hun var mest på den over Narvesen ved torget, og på den ved siden av Torfinns, ved postkontoret der.

Og den over Narvesen, ved torget, var artig, for der hadde de kronespill.

På Torfinns, var det også kronespill.

Det var det også, på Domus, ved kafeteriaen der, i 2 etasje, ved heisen.

Og, også ved siden av jernbanestasjonen, der var det også kafeteria.

Der dro ikke muttern så ofte, der solgte de nok også øl, tror jeg.

Men der hadde de et slags kronespill, som man skulle spille flere ganger med en krone på.

Krona gikk en etasje ned, så fikk man spille en gang for hver etasje.

Det var vel tre etasjer, tror jeg.

Men det var vanskelig å vinne på det spillet, og det var ikke fra Røde Kors, så det var litt rart det spille.

Redningsselskapet hadde vel også kronespill, mener jeg å huske, men de var liksom ikke så morsomme.

Det var liksom ikke ordentlige kronespille det.

I Larvik, så var det de fra Røde Kors, som var mest populære.

Så sånn var det.

Men det som var i den 'kontor-kiosken', på Domus da.

Det var at der måtte man skrive opp navn og også adresse, mener jeg muttern måtte.

Jeg lurer på om det var, hvis du hadde pantelapp.

Så hvis man sier at forbrukersamvirke, det er jo noe med Arbeiderbevegelsen, som jeg ser det.

Litt i samme gata, som Folkets Hus osv.

Så hvis man sier at de er nesten som kommunister da, eller en slags skap-kommunister.

Man vet at Arbeiderpartiet, ikke er demokratisk styrt, for eksempel, men at det er masse obskure valg-komiteer, og slikt, som egentlig bestemmer.

Litt som det var i Kreml, osv.

Så man nesten mistenke, synes jeg, at kommunistene drev noe slags overvåkning, i Larvik, i denne 'kontor-kiosken' sin, i 1. etasje, på Domus, på 70-tallet.

Jeg husker muttern reagerte på denne adresse-skrivinga, eller hva det var.

Så det synes jeg også er rart nå, at man måtte skrive adressen, var det vel, hvis jeg husker riktig, for å levere en pantelapp.

Og jeg husker det satt en våken voksen dame der, og delte ut adresseboka, og solgte pastiller.

Så her tror jeg det kan ha vært noe lureri, for hvis det er en vanlig rutine-jobb, så hadde det vel passa bedre for ei som var litt sløv, eller litt treg, f.eks., og ikke er som var våken og oppegående.

Så her tror jeg det var noe overvåking, eller noe annen lureri, fra Arbeiderbevegelsen/kommunistene, eller 'kommunistene', på Domus i Larvik, på 70-tallet, det ville jeg nok ikke sett bort fra.

Så det her tenkte jeg såvidt på, i underbevistheten, da jeg våkna i dag, så det tenkte jeg, at jeg kunne kanskje skrive om.

Så det får man håpe er i orden.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).