Saturday 21 June 2008

Opplysningstiden. (In Norwegian).

Opplysningstiden, var noe om startet på 1700-tallet, hvis jeg har skjønt det riktig.

span style="font-style:italic;">Opplysningstiden var en samfunnskritisk åndsretning i Europa på 1700-tallet (fra omkring 1690 til omkring 1800) som uttrykte en tro på menneskets evner og fremmet renessansens humanistiske idealer i et samfunnsmessig perspektiv. Bruken av ordet opplysning (tysk Aufklärung) kan være en ide fra den tyske filosofen Immanuel Kant.

Perioden forut for opplysningstiden var preget av tiltagende brytninger. Borgerskapet var i framvekst og begynte å stille krav om andel i den politiske makten og utfordret dermed eneveldet. Kirken og religionen mistet mye av sin troverdighet i takt med at naturvitenskapen ble utviklet og kunne gi andre svar og forklaringer på naturfenomener enn dem som kirken tradisjonelt hadde stått for. Opplysningstiden samlet og fokuserte på disse allerede eksisterende tendensene og stilte krav om avskaffelsen av eneveldet, om folkestyre, om menneskerettigheter, reduksjon av kirkens makt over samfunnslivet, og endelig bygget den på en tillit til at gjennom opplysning – om naturvitenskap og filosofi – kunne man danne et bedre menneske og et bedre samfunn.


http://no.wikipedia.org/wiki/Opplysningstiden

Men nå for tiden, så virker det som at det er bare tull, og at plutonium osv., bare er noe forskerne har funnet opp.

Og myndighetene forteller ikke folk hva som foregår, når det gjelder mafia og sånn, det har jeg skjønt selv.

Så hva som skjedde med denne opplysningstiden, det kan man lure på.

Det er mulig at hele opplysningstiden har vært en bløff da?

At middelalderen egentlig aldri sluttet, det bare ble en offisiell virkelighet, og en egentlig virkelighet.

Og at vi ifølge den offisielle versjonen, lever i et demokratisk og opplyst samfunn.

Mens dette kun er på overflaten, og at det egentlig er et lukket og autoritært system, bare at dette er under overflaten, og at overflaten (altså det som kommer fram i media osv.), blir presantert på en fin måte, i overenstemmelse med demokratiske idealer osv., men dette er da kun en dekkhistorie, som i Matrix-filmene, for eksempel, og at virkeligheten er, at verden fremdeles er i middelalderen.

Sånn kan det virke for meg i hvertfall.

Men andre kan jo ha andre meninger, selvfølgelig.

Men, vi får se hva som skjer.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

No comments:

Blog Archive

About Me

My photo
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).